Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kan virus/bakterier följa med hela vägen till slutprodukt?

Världens enklaste brännare.
Dylan
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 19, 2014 15:51

Kan virus/bakterier följa med hela vägen till slutprodukt?

Inlägg av Dylan »

Kanske är en totalt idiotisk fråga men bjuder på den isåfall :D

Satt och funderade på detta, rent teoretiskt om bakterier/virus(influensa, förkylning, maksjuka etc.) kan följa med från ens mun via häverten hela vägen till slutprodukt i en plastis?

Enligt vad jag hittat så tål både bakterier och virus 50% sprit och 50 grader. Men frågan är hur länge? Vart dör dom isåfall? Kanske redan vid jäsning då de står i rumstemperatur i 10 dagar? Fångar aktivt kol upp bakterier och/eller virus?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kan virus/bakterier följa med hela vägen till slutproduk

Inlägg av latmasken »

Jag skulle vilja påstå att det beror helt på.

Vissa saker (framförallt virus vad jag förstått) överlever inte mer än nån timme utan en "värd", medans andra kan överleva länge. Bakterier kan gå in i ett "spor-stadie" där de tål väldigt mycket.
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Kan virus/bakterier följa med hela vägen till slutproduk

Inlägg av m8e »

Det gick något rykte att folk hade smittats av legionella...

Rent teoretiskt så finns det en minimal risk att smittas om man öppnar plastisen vid fel tillfälle. Typ om man får dålig värme och kör 35-40 grader i några timmar, sen öppnar man för att kolla och andas då in ångorna,
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kan virus/bakterier följa med hela vägen till slutproduk

Inlägg av latmasken »

Ah, jag missade att det var fråga om plastis. Då är det lite mer tveksamt, eftersom det nog inte är så stor sannolikhet att bakterier eller virus förångas tillsammans med etanol och vatten.

Legionella sprids genom aerosol, vattendroppar, inte genom ånga.

Däremot så är det ju lätt hänt att man i en plastis råkar stänka lite mäsk i slutprodukten.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Kan virus/bakterier följa med hela vägen till slutproduk

Inlägg av mad76e »

Ursäkta jag gräver i gammal tråd, men sprit har väl använts för att decificera sår sedan slutet på 1800 talet , och används väl fortfarande i viss utsträckning inom kirugin. Jag har svårt att tro att någon basilusk faktiskt skulle överleva mer än en minut om slutprodukten är starkare än 40%, men det kanske finns.

Beroende på styrkan på mäsken så är väl ångorna mättade med etanol, 50% eller starkare i en plastis, men du får inte ut den styrkan förstås
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kan virus/bakterier följa med hela vägen till slutproduk

Inlägg av latmasken »

Vid desinficering med etanol använder man normalt 70%.

Starkare sprit fungerar sämre, det lär vara så att runt 65% egentligen är optimalt, men eftersom etanolen dunstar snabbare än vattnet vill man kanske ha lite starkare för att det inte ska bli svagt för fort.

Etanol fungerar också genom att torka ut mikroorganismerna, det dödar alltså inte saker som inte dör av uttorkning, och det dödar inget så länge det är vätska var. När man desinficerar med etanol så är det alltså att låta det torka som är viktigast.

Jag läste nånstans att det finns alger som kan växa i 96% etanol.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Kan virus/bakterier följa med hela vägen till slutproduk

Inlägg av aqua vitae »

Bäst desinficering mellan 58-89% enl Fresenius Kabi när det gäller etanol. Under och över dessa värden avtar desinficeringsförmågan.
http://www.fresenius-kabi.se/Documents/ ... oschyr.pdf
Länken är till en broschyr om klorhexidinsprit men enbart etylalkohol (etanol) har ett stycke en bit in i broschyren.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster