Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plåtplastis version 1.0

Världens enklaste brännare.
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Efter att en längre tid gått och funderat på att bygga en apparat för att dels täcka husbehovet och samtidigt blåsa staten på några skattekronor har nu projektet tagit sin början. Jag har döpt mackapären till plåtplastis 1.0. Den enda erfarenheten jag har av brännvin hittills är att dricka den så vi får se hur det här går.

Tanken är att konstruktionen skall vara en "originalplastis" med isolerat innerkärl och produktuttag, dock byggd på lite andra komponenter. (Den ska se bra ut). :screwy:

Konstruktionen lyder som följer:

Ytterkärl: biltema rostfri 25l kastrull (tack källarbryggarn för inspiration) http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Kastru ... kran-88423

Värmare: Gert Strand 100w reglerbar doppis med inbyggd termometer http://allt-fraktfritt.se/heater-doppva ... -240v.html

Innerkärl: 10l dunk isolerad med alu-folie och golvläggningsfoam

Jag började med att demontera tappkranen på kastrullen för att ersätta denna med en kabelgenomföring, för att på så vis "bygga in" doppvärmaren.
10l hinken isolerades enligt ovan och preparerades med två hål i olika höjd i enlighet med plastbrännar pdf;en.
Ett 10mm hål borrades så långt ned jag kunde i kastrullen, där monteras produktuttaget bestående av mässingsgenomföring med slanganslutning.
Kastrullocket lämnas orört tillsvidare, tätas endast med akvariesilicon enligt källarbryggarns instruktion och ev. nån form av klämmor alternativt ett spännband runt kastrullen.
Samtliga genomföringar tätas med akvariesilicon.
Produktuttaget ansluts till en 5l dunk med en bit siliconslang.
Hela apparaten står med en viss lutning.

Konstruktiv kritik på bygget mottages mer än gärna.

Anledningen till valet av konstruktion är följande. Enkel och underhållfri... jag vet att det blir en del slafs med påfyllningen av mäsk, men jag slipper en fläkt som verkar vara ett måste med en superplastis? Och ja... det går att bygga mycket billigare med andra prylar. Bordfläktar är förövrigt mer eller mindre omöjliga att frambringa efter den här sommaren. Jag varken kan eller vill hålla på att svetsa , varpå nån mer avancerad apparat är utesluten. Jag har inte heller tillgång till kylvatten där maskinen ska stå. Mina högst teoretiska tankar gör gällande att kastrullen i sig bör kondensera rätt bra.... plåt med en konkav topp i ett oisolerat garage. Att det inte blev falskbotten är endast av utrymmesskäl samt att mängden utvunnen produkt är svår att avläsa. Tanken är att med enkla medel uppgradera apparaten till en super alternativt spiralis om behovet finns. Bilder på spektaklet kommer att presenteras när samtliga komponenter har erhållits.

Några frågeställningar:

Enligt plastbrännar pdf'en blir spriten svag om man kör med lutning och produktuttag. Varför (ingen refluxeffekt)? Och vad innebär svag?
Behöver man köra med kolfilterjäsrör på uppsamligsdunken om man vill ha det helt luktfritt (grannar med lååånga näsor)

Nu blev det världshistoriens längsta inlägg... hoppas nån orkar läsa.
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av pappersmannen »

Enligt min ringa uppfattning borde detta fungera utmärkt.

Skall bli intressant att följa, exprimentera gärna lite med tempen i innnerhinken. Plastisfolket vill gärna ha uppåt 53*C, vilket jag inte anser helt nödvändigt. Ingen större ide att tillföra mer energi (värme) än vad man kan kyla bort vid de ytor man vill att det skall kondensera.

Jag kör nu med 100W doppvärmare i mitt "spritskåp" det ger ( med en enkelt isolerad innerhink) en mäsktemp på 25-28*C. Detta är ungefär vad ett kylskåp orkar kondensera. Resten av ångorna går förmodligen förlorade via läckage ut till atmosfär. Har ju ingen brådska att få ut spriten, allt sköter sig självt. Både med din plåtis och mitt spritskåp.

Har själv haft funderingar på lämpligt plåtskåp att ställa en mäskhink i. Måste vara perfa en kall vinter i oisolerat garage.
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Prototypen är klar. Någon som kan tipsa om bra site för uppladdning av bilder? Hur som helst... efter en första provkörning med kranvatten inser jag att det blir ett jävla slafs. Jag har ju använt golvfoam att isolera innerkärlet med och mellan alla lager verkar vätska fastna. Har beställt en rostfri bunke som ev. får fungera som kupol om det blir en superplastis/plåtis istället. Har fortfarande några dagar på mig medan mäsken jäser och har sig. Hur pass viktig är fläktkylningen av kupolen? Makapären kommer ju stå i ett oisolerat garage, och så här års blir det ju aldrig varmare än ca 10 grader och runt 0 nattetid.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Anubis »

Blomman skrev:Prototypen är klar. Någon som kan tipsa om bra site för uppladdning av bilder? Hur som helst... efter en första provkörning med kranvatten inser jag att det blir ett jävla slafs. Jag har ju använt golvfoam att isolera innerkärlet med och mellan alla lager verkar vätska fastna. Har beställt en rostfri bunke som ev. får fungera som kupol om det blir en superplastis/plåtis istället. Har fortfarande några dagar på mig medan mäsken jäser och har sig. Hur pass viktig är fläktkylningen av kupolen? Makapären kommer ju stå i ett oisolerat garage, och så här års blir det ju aldrig varmare än ca 10 grader och runt 0 nattetid.
Hej
Intressant med plåtplastis har alltid varit emot plast och värme. Är väl lite konservativ :)
Har du något emellan innerdunken och kastrullen. Jag skulle rekommendera något som gör att dunken hamnar några cm ovan botten av kastrullen så du slipper slafset. Kanske skurbollar, koppar rör eller ett keramikfat vad som helst nästan :)
Fläktkylning behövs inte för denna årstid.
Plastis jobbar med ångbildningstemperaturer (ingen reflux här) på de två vätskorna. Spriten har lägre än vatten.
Om du vill ha en starkare/renare produkt så skulle jag rekommendera en spiralis. Den är väldigt enkel att bygga. De enda verktyg du behöver är i princip två skiftnycklar.
Bordsgenomföring, mässingskoppling, håltagare, prisolrör, spisplatta.
(Hmm, en effektregulator behövs nog också till spisen)
Lycka till
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av volvo740ftt »

hur mycker fläkt/kyla du behöver beror ju på hur många grader du har i mäsken, men de är bara att labba sig fram, om du har tex 50c i mäsken sen om du känner att toppen blir jätte varm och spriten som kommer ut är låg procentig så skulle jag nog installera en data fläkt på toppen, men sen om du vill slippa ha fläktar gå dygnet runt så går det ju att ställa ner doppvärmaren men de blir att gå något saktare då. jag har ingen erfarenhet med superplastis men med vanlig plastis 1.0 så gjorde jag sprit mitt i sommarvärmen i ett mörkt skåp, kke 25-30c inne i skåpet, blev ju inte så starksprit med efter kolning och 10L mäsk så fick man en god och trevlig produkt på ca 4-5L 37% :) enda kylningen jag hade då var att jag hällde på lite vatten och la frys klamper på toppen lite då och då, så allt går ju :)
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av volvo740ftt »

här kan du ladda upp bilder btw :) http://tinypic.com/
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Andy »

Uppladdning av bilder till forumet:
http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=33&t=20410

På detta vis försvinner de inte
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Jag vet inte riktigt vad som händer men bilder jag försöker lägga in blir upp och ner.... jävla apple-skit. Version 1.0 kommer hur som helst bli 1.1 redan innan premiärkörningen. Bygger en s.k. superplastis istället enligt IngenjörEtanols koncept. Ingen större skada skedd annat än en kasserad 10l dunk samt ett helt onödigt hål i stålkastrullen. Lessons learned.... tänk först, borra sen. Är på din linje Anubis... inge jävla plast å värme å sprit.... men då kanske man inte skulle byggt en "plastis"

Bordsfläktar verkar dock vara svårt att få tag i, blir en chassi-fläkt modell större inledningsvis. Kupolen kommer att bestå av 8liters rostfri degbunke, så kan man kanske baka lite mellan körningarna också.
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Brännaren »

Lite allmänna råd! Många av de prylar vi använder finns ofta att hitta på loppisar,second hand och auktioner!. Jag har hittat många prylar där för en spottstyver!. T ex digital termometer 10 kr,doppis 300 W 10 kr,,plastdukar 5 kr osv. Ofta är sakerna helt nya!.Gör ett besök om ni har chansen.
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av m8e »

Bra tips!

Den där 25 liters grytan på Biltema kostar 499kr, med lite(eller mycket?) tur så kan man hitta en gryta av ungefär samma storlek för 50-100kr på second hand/loppis. Alltså till och med billigare än en ny 30 liters jäshink.
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Brännaren »

Förra året kom jag på auktion över en komplett startsats för vinbryggning! Utom jästen!. Vinhink,hävert,jäsrör,diverse mätare som t ex alkomätare! Allt verkade dessutom helt nytt! 30 kronor!!!.
Jag var den ende som bjöd!.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av volvo740ftt »

har nog inte sett eller hört om någon auktion under mina 18 långa år, finns det på nätet elr äre en gammal sketen lada som de sker mest i?
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Bild
Senast redigerad av Blomman, redigerad totalt 1 gång.
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Äntligen börjar maskinen bli klar och bilder ska ni få! Tackar för tipsen om aktioner och loppisar, är en ganska flitig besökare, de flesta delar är ju redan köpta till det här bygget men det blev ändå två 5-liters flaskor med patentkork på helgens loppisbesök. För att förvara slutprodukten i (inga jävla plastadunkar). Med tanke på slatten i botten och doften har föregående ägare nyttjat dom till samma förvaring :thumbup:

Som sagt, version 1.1 är klar för drift. Kör en provomgång med vatten under natten, så att inga läckage eller andra tokigheter föreligger. Förhoppningsvis är mäsken färdigjäst imorrn, har stått 10 dagar nu men puttrar fortfarande!

Några sista vägledande råd från expertisen gällande konstruktionen innan den driftsätts??
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

image.jpg
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster