Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plåtplastis version 1.0

Världens enklaste brännare.
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

volvo740ftt skrev:har nog inte sett eller hört om någon auktion under mina 18 långa år, finns det på nätet elr äre en gammal sketen lada som de sker mest i?
Auktionen är det lite var stans på somrarna, ofta gamla bondhemman som auktioneras ut efter ägarn gått ur tiden. Loppisar jag brukar gå på är ofta veteranbilsmarknader, men det brukar ofta vara mer serviser och annat krams (och 5-litersglasflaskor) än bildelar så på så vis går det bra att ta med sig frugan också.

Annonsering brukar sällan ske på internet då normalbesökaren knappt vet vad internet är, brukar stå i lokalblaskor typ annonsbladet och liknande.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av volvo740ftt »

lägg gärna upp en bild på hur du har gjort med locket på super plastisen, kör du med ikea blanda skålen?
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

volvo740ftt skrev:lägg gärna upp en bild på hur du har gjort med locket på super plastisen, kör du med ikea blanda skålen?
Kör med en 8-liters bunke i rostfritt. Blanda skålen var dels lite för stor, dels säljs den inte på alla Ikea varuhus verkar det som. Det fina med bunken är också en "platt" kant som passar bra mot kastrullockets kant. Locket har jag bara tagit upp ett hål i. Bunken är köpt på nån internet butiken för köksprylar. Ska försöka få till nån bild.
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Bild
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Bild
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Har genomfört tre provkörningar (med vatten) med varierande resultat. Körning ett var utan kylning, insåg då vikten av en fläkt då kupolen blev bra varm. Provkörning två blev en flopp, kupolen kyldes bra med chassi-fläkten men det kom inte ut en droppe. Det visade sig att genomföringen/produktuttaget var ett slarvjobb utan dess like (förmodligen var inte konstruktören riktigt nykter). Blev till att bygga om, blev en stödhylsa i lockkanten och en sillikonslang snett ut genom kastrullsidan. En sista körning gjordes i natt och ca 5dl vatten hade kommit ut så den verkar fungera. Nu är det bara den förbannande mäsken man väntar på, har jäst i 12 dagar och nu väntar jag på att den ska klarna.

En fråga: när jag tappade om mäsken använde jag mig av PGWs vinhävert. Antingen är jag dum i huvudet eller är konstruktionen kass. Själva röret på häverten når ju bara ner till ca 10-liters markeringen i jäshinken. För att få ur resten måste man vinkla hinken samtidigt som man trycker ner röret, resultatet blir ett jävla slabbande samt att bottensatsen rörs upp.... inte bra.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Anubis »

Angående vinhäverten så är den väl teleskopisk dvs du kan dra isär rören så de blir längre :)
När du provar med vatten så talar inte det om huruvida den är bra eller inte. Med vatten kan du endast kontrollera om det finns läckor. Dvs kör inte med samma effekt med mäsk som vatten.
Lycka till
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Flerpen »

Ta vanlig slang istället. Billigare och bättre
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Anubis skrev:Angående vinhäverten så är den väl teleskopisk dvs du kan dra isär rören så de blir längre :)
När du provar med vatten så talar inte det om huruvida den är bra eller inte. Med vatten kan du endast kontrollera om det finns läckor. Dvs kör inte med samma effekt med mäsk som vatten.
Lycka till
Ja visst fan var den teleskopisk, undrade varför det var ett rör i röret. Får väl konstatera att man är lite hjärnslö. Nej vatten säger ju inte så mycket om effektiviteten men det var som sagt mest för täthetskontroll och att det verkligen kommer ut nåt.

Nu har alla fall premiärkörningen påbörjats. Resultat efter första dygnet är ganska precis en liter 46%. Lite besviken på resultatet så här långt men jag tror vädret spelat roll då det varit ganska varmt, inte under 12 grader ens på natten, och garaget blir ju inte kallare än vad det är ute.
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Totalt haveri!!

Dygn två blev en repris av dygn ett, d.v.s. drygt en liter 46%. Dock konstaterades en läcka vid utmatningen så produktionen stoppades. Tappa upp resterande mäsk på dunk, riva isär hela skiten och täta. Omstart, hällde tillbaka de ca 2.5 litrarna som hittills producerats för att få upp styrkan lite. Efter en natts körning hade ca 1dl kommit ut... inte bra, men jag tänkte att det tar kanske tid innan den får upp farten då mäsken var iskall. Går ut igen på kvällen för att titta till spektaklet, ca 5-10 dl färdig produkt har återigen läckt ut, river isär utmatningen i vredesmod och modifierar skiten en gång till. Vad händer, jo samma visa idag igen.... var fan läcker skiten!!! Nu får metallåtervinningen ta över kastrullhelvete och det blir till att börja om från noll. Så här långt har nedlagd tid och pengar motsvarat en antal vändor och liter tysksprit :evil:
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av volvo740ftt »

om det är krångligt att få din superplastis tät så gå över och kör plastis 1.0 eller uböj plastis
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Anubis »

Hmm, har du uteslutit kondens utifrån?
Om du inte vill ha kastrullen så är jag intresserad :)
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

Gav den en sista chans med nytt silicon och spännband för att hålla ner kupolen. Och nu har den hållit fan på sig och inte läckt nåt. Dock "försvann" 8-9 liter mäsk i och med allt läckage och hällande fram och tillbaka. Så sista körning blev på endast 15 liter. Fick ut 5 liter 42% och 1.5 liter 27% som får gå i nästa laddning. Nu har dock nästa problem uppkommit, det som är kvar av locket har börjar rosta :doh: och det känns ju inge vidare. Tror att det blir svårt att reklamera. Sågade ju upp hålet i locket med vinkelslipen vilket så här i efterhand inte var så smart.
Blomman
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 17, 2014 6:40

Re: Plåtplastis version 1.0

Inlägg av Blomman »

En liten reflektion. Gav upp efter första körningen, en massa läckage och jävulskap. Byggde en helt ny apparat enligt ingenjör etanols konstruktion bestående av en vanlig jäs/vindunk. Min kupol passade perfekt, för er som inte får IKEAs blanda blank skål att passa på de nya vindunkarna rekommenderar jag den här: http://www.hemmakocken.nu/?artnr=bunke+rundad+paket
8 liter varianten.

Körningen i den nya maskinen resulterade i 7 liter 45%. Vädret är tacksamt med "kallgrader", vilket resulterar i ett par plus i stadig temperatur i garaget, har ju endast en 140mm datorfläkt som kylning men den verkar räcka när det är kallt.

Kolningen blev en jävla cirkus också men det finns en annan del av forumet för de diskussionerna.

Hur som helst, stålkastrullen ligger i en låda och väntar på nästa projekt..... sitter å klurar på en fin kollon. Måste bara dricka upp hittills producerad dryck.

Summa summarium: bygg enligt ingenjör etanols konstruktion så har du en bra apparat som kan stå och gå en vecka, och sen skörda frukterna. Och passa på och gör mycket brännvin under rätt årstid när apparaten funkar som bäst, så kan man ägna resten av året till att dricka upp det.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster