Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

plastis skåpet. smidigt och snyggt

Världens enklaste brännare.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

hej är ny medlem här på forumen efter har följt andra i nästan 1 år så tänkte jag börja börja hobbyn med en plastis. har alla grejer köpta och klara att användas inväntar bara att mäsken ska gäsa ut, ca 3-4 dagar kvar så hoppas någon tills dess har svarat på mina frågor och funderingar

http://postimg.org/image/ghcceddxb/- har länkt för att kunna ha större upplösning

tror ni att detta kommer funka? har tänk att placera exakt som på bilden.
om ni inte förstår så är det en helt vanlig plastis med en lutning och en bordgenomföring o botten sen en slang *draget för att få vattenlås* ifrån den ner i produkt burkens lock. sen en slang ifrån produkt locket ner till kol locket som ni kan se på bilden. en tom 9kroners filter på toppen av plastisen med en trädgårdsslang ifrån den ner till kol burks locket.

ser ni nå fel som gör att den inte kommer funka eller om ni har någon "uppgradering" förbättring skulle gärna uppskattas :)

haha ni får ursäkta mina paint skills :mrgreen:

uppdate 2014-06-28

tänkte kö en liten update om själva verkstan

http://postimg.org/image/zdwgewj2d/

mäsken som är igång, den vänsta i ca 4 dagar och den högra i 1 dag. nån mer som har testat de norska 20% jästen?? de blir första gången för mig så hoppas att de inte blir allt för mkt skit smak av de..

slött de går..... :roll: (turbo jästen) http://postimg.org/image/w5v5bvril/
Senast redigerad av volvo740ftt, redigerad totalt 2 gånger.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av Michael »

Du kommer nog att få problem med kylningen. Kupolen behöver vara så kall som möjligt för att få de dyra dropparna att kondensera på insidan.

Principen med en plastis är som ett kallt vattenrör i en dusch. Det samlas en hel del kondens på röret av att luften inte kan hålla samma luftfuktighet invid det kalla röret som luften ute i duschrummet. Varm luft kan bära mer vatten än kall luft. Kyls luften övergår vattenångorna till flytande vatten och man får dagg/kondens.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

okej men de borde man kunna fixa med en data fläkt som borras fast ovanför plastisen? är väll ca 18c där inne i skåpet på dagarna och ca 15c på kvällarna
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av Michael »

Det räcker inte, jo du får nog något men inte blir det stark. Idealet är nog minusgrader på kupolen, men det funkar hjälpligt med 10-12°.

Plastisen kommer att spilla värme så att hela skåpet kommer nog att hålla 25-30° så du måste blåsa in luft utifrån skåpet för att det ska funka.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

kupolen? de är ingen super plastis de är en vanlig 1.0.. men jag löser kylningen på plast locket med is klamper istället.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av Anubis »

Hej
Kan du ställa ut skåpet på nätterna samt borra några stora hål i botten samt toppen (baksidan) så kanske det kan fixa sig för dig. Det är ganska kallt nu på nätterna så det kan hjälpa. På dagarna får du ställa några iskuber ovanpå samt lite vatten för bättre kontakt med locket.
I sommar värmen kan det vara svårt att köra en plastis som Michael nämnde.
Lycka till
Tala om hur det gick.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

Anubis skrev:Hej
Kan du ställa ut skåpet på nätterna samt borra några stora hål i botten samt toppen (baksidan) så kanske det kan fixa sig för dig. Det är ganska kallt nu på nätterna så det kan hjälpa. På dagarna får du ställa några iskuber ovanpå samt lite vatten för bättre kontakt med locket.
I sommar värmen kan det vara svårt att köra en plastis som Michael nämnde.
Lycka till
Tala om hur det gick.

vägen en del och klumpig för att flytta själv :/ men men.. aa de går ju eftersom värmen i skåpet kommer stiga så blir att ta fram borren igen, aa jag får försöka så gott de går med is o vatten för att kyla ner ytterhinken så mkt de bara går, vi har haft riktig piss sommar väder sen studenten och det verkar inte bli nå bättre dom närmaste veckerna så vädret är med mig för den delen iaf ;) en rapport kommer 1 dag efter jag startat plastisen och lite mer info osv :)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av Michael »

Du har helt rätt, jag såg bara en superplastis när jag tittade, trots att det inte var en. :doh:
Kondenseringen är ändå ett problem oavsett vilken version du har. Testa med is, funkar det är det bra, gör det inte så är inte det ingen ko på isen. Mäsken förblir intakt tills du antingen häller ut den eller får ur spriten ur den.
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

okej :) har e.v kommit över 20L mäsk som kommer ikväll ;) sålde 20L färdig jäst mäsk i en vanlig dunk i vintras för 500 till nån som var törstig.. haha. sen skrev jag till han nu och fråga om han hade kvar den och de hade han, skulle få gratis så de är bara o tacka. orörd sen jag sålde den till han så de kanske blir premiär ikväll :D
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

planerna gick som dom skulle premiärstarten vart nyss avklarad ;) mäsken låg kvar på -10 på hyrdomätarn och ca 17%. reggade brännarn och startade doppvärmarn på 55c. så vi får se på söndag kväll hur mkt mängd sprit jag har fått och % :) någon erfaren som vet hur noga det är om man uppnar upp locket under jäsning och mäter och uppnar upp plastisen för att hälla ut lite sprit för att kunna mäta? 8)
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

kan nu meddela att plastisen är i full fart :D ca 0,5L - 0,7L efter 12 timmar. kan inte vänta tills man får premiär snapsen :mrgreen:
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

här kommer en bild på plastisen :) de svarta är kol jag råkade spilla ^^ http://postimg.org/image/r5j1ddcid/
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av Anubis »

Hej
Tänkte bara dela med mig av vad jag har tänkt på angående kylningen av din plastis.
Köp en rulle prisolrör på biltema och gör en kylspiral inuti din plastis, se bild.
Använd sedan en annan tunna/dunk som kyltank med en kylkub inuti.
Jag tror inte att du kommer att behöva en pump då självcirkulationen kommer att sköta cirkulationen. Om du drar röret som på ritningen.
De olika färgerna föreställer skiktningen i tanken där vatten med högre temp kommer att flyta uppåt medan kallare nedåt.
Om du köper 10mm rör så kanske kan du använda den senare till en spiralis
Nu behöver du bara vänta på folk som kommer att kritisera mitt val av diameter som för litet. :D
Lycka till
plastiskylning.jpg
plastiskylning.jpg (40 KiB) Visad 355 gånger
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

väldigt smart av dig med självcirkulerande kylning. har några meter koppar rör ligger hemma med 1cm diameter. blir nog bygga av det inom snar framtid. vad ska man tänka på vid tillverkning av en sån måste många undra? alltid dra så spiralen går neråt för att undvika vattenlås? dom 2 90graders böjarna längst ner är dom ett måste?
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

volvo740ftt skrev:väldigt smart av dig med självcirkulerande kylning. har några meter koppar rör ligger hemma med 1cm diameter. blir nog bygga av det inom snar framtid. vad ska man tänka på vid tillverkning av en sån måste många undra? alltid dra så spiralen går neråt för att undvika vattenlås? dom 2 90graders böjarna längst ner är dom ett måste?

har en extra vin hink utan lock ligger oxå så de är ju perfekt :D
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster