Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bättre än plastis-spritskåpet

Världens enklaste brännare.
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

Bättre än plastis- spritskåpet

På insidan av ett kylskåp sitter bland annat ett kylelement, under det är det en liten ränna som samlar upp kondens. Till rännan är det kopplat en slang som leder ner till kompressorn där kondensen förångas.


1 Lossa slangen i överändan och ersätt den med en som leder till en dunk

2 Ställ in en 25 liters hink med utjäst mäsk, tillsätt 2 st doppvärmare, totalt ca 500 watt. Svep en gammal täckjacka kring hinken. Stäng dörren, starta kylen.

3 Efter någon timme har det kommit 1-2 dl vätska i dunken. Släng dessa.

4 efter ett par dygn är alkoholhalten 0 i hinken och ca 30% i dunken ca 8 liter ?

5 behandla med KMNO4 och bikarbonat. Häll vätskan i en gammal kylbox, lägg i en doppvärmare, lägg på locket på glänt och ställ i kylskåpet.

6 Nu kommer det ca 55% vätska. När alkoholen är slut i kylboxen börjar det blir frost på kylelementet – avbryt (ca 2 dygn).

7 späd , kola och njut

Hel automatisk avskiljning av alkohol.
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

#2
Ca 30'C i mäskhinken, provar att köra med EN doppvärmare

Efter ett dygn ca 2,5 liter dryga 40 % i undre dunken
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

Efter ca 46 timmar ca 6 liter i undre dunken, det som kommer ut nu håller ca 35%
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

Efter 3,5 dygn 8,5 liter 38% Det började bildas is på kylytorna så jag avbröt.
Spädde till 30% och tillsatte bikarbonat.
Nu väntar avskiljning 2 också kolning.

Var även bort till en bekant och konverterade hans extrakyl
Extremt enkelt, lossade kondensslangen i nederändan ( kylens baksida vid kompressorn) och ledde den ner i en hink- klart
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

Orkade naturligtvis inte vänta på att bikarbonatet skall reagera en vecka, som rekomenderat.

Hällde low-wine i kylbag, la i EN doppvärmare och satte kylbaglocket på glänt. In med allt i kylskåpet.

Ut kommer ca 60%. Förvånandsvärt bra kvalité! Det verkar som om konstruktionen orkar med att fördubbla alkoholstyrkan.

Efter ca ett dygn var det kondens i hela skåpet. Stängde av värmen. Nu står det med påslagen kyla och utan värme, Idén är att det skall torka upp.
Fortfarende ökar volymen i undre dunken ca 1,5-2 liter / dygn
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

Avbröt när det börjat bildad is i skåpet. Ca 6 liter 50% ig vätska i undre dunken. Kvalitet- nästan drickbart. Nu väntar utspädning å kolning.
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

En ny sats på G!

Efter att ha funderat lite på varför det blev "blött" i skåpet kom jag fram till att det förmodligen var en smula överbelastat. Kylsligorna på skåpts baksida var väldigt varma och skåpet tappade effekt. Detta löstes lätt!
Ovanpå kompressorn sitter en "skål" som normalt kondendensatet från skåpet hamnar i. Nu kommer ju inget dit utan hamnar i dunken. Jag fyllde helt enkelt på vatten i skålen , ca 5 dl. Detta räcker för att ha en mer normal drifttemp på den varma sidan av kylanläggninge. Skåpets kylplattor är nu betydligt kallare och jag upplever att utbytet har ökar och skåpets insida är torr och fin.
Ett alternativ till att fylla vatten hade naturligtvis varit en kylfläkt till kompressorn. Men jag vill i möjligaste mån undvika fläktar och extra ljud.

Kör med en doppvärmare och har ca 35*C i mäskdunken. Droppar fint ur slangen 1,5 -2 liter/dygn, ca 40%. Nu väntar behandling med bikarbonat.
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av M.och.J »

väldigt smart uppfinning! kul att det fungerar så bra! :)
Håkanmild
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: ons dec 19, 2012 15:17

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av Håkanmild »

Håller med! Fortsätt uppdatera! :D
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

Kul att någon är intresserad!

Nu när jag sett att konceptet fungerar så kör jag alltid med EN doppvärmare. Processen enligt tråden "förbättra kvaliteten hos "plastis"" dvs. mäsk, KmNO3,körning,spädning,bikarbonat,körning,spädning,kolning. Har ju ingen brådska. Har fått omdömet på den okolade spriten att den var "drickbar". Men bra kan ju bli bättre...

Har nu kört fyra satser och jag har sprit för ett par års behov. Det enda jag inte skrivit förut är att i stället för att kyla kompressorn med vatten så fryser jag "ispuckar" i en djup plasttallrik med en diameter något mindre än byttan ovanpå kompressorn. Lägger i ny puck morgon och kväll.

Jag har valt att borra ett extra hål på skåpets baksida för att leda in kondensatslangen in i skåpet. Detta av två anledningar. Jag vill inte ha en dunk med brännbar vätska stående nära den varma kompressorn, samt att det inte syns utanpå skåpet. Det står i garaget där barn och grannar dyker upp då å då..

Lånade hem gasmätare för brännbara gaser och mätte i skåpet, låga fina värden i mitt skåp. Det är dock ingen garanti att det gäller för andra skåp!

Nu återställer jag mitt skåp inför sommarens behov av kylda drycker och ävens höstens behov av en viltkyl.

Om någon annan testar detta så vore det kul om hon/han skrev en rad. Själv har jag inte så mycket mer att tillägga. Var försiktiga, ta det lugnt. Det finns alkoholfria alternativ!
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av M.och.J »

Är själv jägare förstår att du behöver kylskåpet beurnrar din idé dock!
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

Har nu kört i gång en sats till :-)

Är det verkligen så att ingen annan provat?
Minimalt med byggnationer och ett beg kyl får man för ett par hundringar!

Jag kör två satser (50 liter mäsk) på en kolpåse. Nerifrån och upp metoden.

Hoppas att någon fler provar och hör av sig med synpunkter
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av Michael »

En rolig idé som funkar bra på sommaren, men med hösten på inkommande kan man väl låta moder natur hjälpa till med kylningen.
Kyla brukar inte vara ett problem att få i detta land 6-8 månader om året :D
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av volvo740ftt »

med att ingen annan provar så kan jag tro och tycker själv att de kan va krångligt och få plats till ett kylskåp som man inte har mat i, kanske en guide och massa bilder hur man går till väga tror jag skulle hjälpa att fler testar den här iden :)
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

JaJa
Jag lever i en värld där få saker slängs och det finns plats att spara saker. Dvs en begagnad extra kyl är helt normalt att man har i garage/förråd. Bra att ha under jaktsäsong och eller som drickakyl vid llite större kalas.

Själva ombyggnaden är ju extremt enkel, man lossar kondensatslangen bak på kylen ( som tidaigare beskivits) - Vipps allt är klart. Det är just det att det inte behövs någon ombyggnad + möjlighet att ta heads och tails. som jag tycker är den stora fördelen.

Jag tvingar ingen. Jag är nöjd och det räcker ju egentligen.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster