Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plastis modell Större!

Världens enklaste brännare.
alkoholistmannen
Turbojäsare
Inlägg: 45
Blev medlem: mån mar 10, 2014 2:30

Plastis modell Större!

Inlägg av alkoholistmannen »

Hejsan funderar ang om man kan utveckla plastisen å göra den större. slippa allt bytande av mäsk härsåvärs?

tillväga går man som en vanlig plastis. men istället för att använda 25 (30L) hinken som "brännaren" så kör man med denna -> http://maltmagnus.se/jashink60l

en 60 Liters hink- och där i placerar man 25L hinkarna med mäsk? bör underlätta en hel del samt att man får ut mer sprit?

kan någon krossa min teori?
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Plastis modell Större!

Inlägg av bonkeman »

Varför inte? Jag köper det. Hittar man ett bra ytterkärl där en 30L vinhink passar så bör det fungera bra. Man gör bara en Plastbrännare i större skala.

Totala mängden sprit ut lär dock bli densamma!
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Plastis modell Större!

Inlägg av raoul-duke »

Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

Re: Plastis modell Större!

Inlägg av Q-I »

förutom att doppvärmaren bör vara av en lite kraftigare modell så bör väl inte detta vara några problem. Tråkigt med en ytterhink som inte är genomskinlig dock (den blå tunnan), men å andra sidan så är väl inte folk sämre än att de kan tillverka en mätsticka eller liknande för nivåkontroll :wink:
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Plastis modell Större!

Inlägg av Cadenza »

Får man en uppdatering möjligtvis? Hur funkade jäshinken, var måtten bra, vad använde du för doppvärmare?
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Plastis modell Större!

Inlägg av bamse70 »

Jag har provat med 2 st 60L en hink från humlegården å den andra från den lokala bryggarboden. Hinken från humlegården är 41.5 cm å den andra 42cm
Så det va bara å trycka ner den minsta i den andra
.Å den satt som gjutna i varandra
fluke12
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 15, 2016 8:33

Re: Plastis modell Större!

Inlägg av fluke12 »

Kör med en 60 liters och en 30 liters i den stora. Funkar klockrent
Har en 600 W rostfri doppvärmare styrd av en STC1000
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster