Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygger U-böjsplastis!

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk men kräver fläkt eller vattenkylning
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av blown »

Hej!

Började i helgen lite hastigt och lustigt på ett U-böjsbygge (eller är det en G-böj?) då jag insåg att jag hade en hop gamla dammsugarrör liggandes.

Dessvärre hade jag inga bromsrör att göra någon vacker kylspiral med, så jag fick ta betydligt grövre rör och sätta dem genomgående istället. Tror ni den kommer kyla för dåligt? Ska kyla med rinnande kranvatten som håller ~12 grader, och i garaget där brännaren står är det just nu 17-18 grader, trots värmen ute.

Bild

Detta var grejer jag hade hemma, så om det är helt katastrof så antar jag att det blir att ge sig iväg till biltema och köpa bromsledning och knöla i ett nytt y-rör.


Sen har jag lite frågor kring hur man kör den? 300W doppis är krav har jag förstått, men ska man ladda på för fullt, eller ska man hålla en viss temperatur?

Tacksam för svar!
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av blown »

Tack för all hjälp, tankar, idéer och förslag!

Resultatet med 100W doppis, utan isolering, risigt tätning, lite för lite kylning och allmänt mycket strul med att rör hoppat isär och dylikt så har jag ändå fått fram ett dygnsresultat:

Efter 1 dygn hade det droppat det ut 1 liter klar och väldoftande sprit! Inget höjdarresultat men efter omständigheterna godkänt. Jag försökte mäta styrkan, men hade inget glas som var högt nog för ynka litern, så jag kan bara med säkerhet säga att det är starkare än 55%. En hel del starkare enligt min bedömning. Skalan var fortfarande ganska tung när den dunsade i botten.

Med tanke på att jag inte behövt köpa några komponenter är jag nöjd med modifieringen av min gamla plastis, främst för att jag inte tappade i uttagshastighet och för att det går utmärkt att köra även när det är varmare!
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av blown »

Andra dygnet blev sämre volymmässigt, av någon outgrundlig anledning. Det jag gjorde till dygn nr2 var att täta lite bättre och isolera hinken med filtar. Strax under 70cl på ett dygn är inget vidare.

Mycket märkligt, men jag misstänker att kylningen är allt för dålig för att det ska bli någon vidare volym, så därför åkte jag igår och köpte lite material till förbättringar!

Numer har jag en ganska lång kylspiral i koppar istället för de genomgående kopparrören. Satte igång den vid 06:45 idag, så det ska bli intressant att se hur uttaget ser ut framöver!
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av blown »

Vid lunch strax efter tolv var värmen uppe igen, jag satte på kylningen. Det hade puttrat ut 6-7cl utan kylning på, men så fort vattnet började rinna så började det droppa för att sedan komma en liten rinnande ström i silikonröret. Betydligt bättre än innan!

Det verkar som att jag hittade felkällan till det långsamma uttaget där med kylningen, så det ska bli spännande att se hur långt det kommit imorgon vid lunch!

Till nästa laddning (när jag nu kan tänkas ha druckit upp/bjudit bort de här litrarna) så ska jag se till att ordna ordentlig isolering även upp på röret, så bör jag ha en acceptabel apprat :)
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av blown »

Nu går maskinen lite bättre bättre än från början, och jag får ut ungefär 1,2-1,5 liter per dygn. Vad fluktueringen beror på har jag ingen aning om, men jag är nöjd. Förmodligen beror det på temperaturskillnader i garaget.

Senaste versionen ser ut såhär:

Bild

Bild

Kylspiralen börjar en bit upp från produktuttaget och går hela vägen upp till 90-gradersröret och är utav biltemas bromsrör av koppar.

Än så länge har jag fått ut 5,5 liter 50% sprit. Jag tänkte köra den tills jag har nått 45%, så vi får se hur mycket jag får ut!
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av blown »

Slutade efter rening med 7 liter ~40% sprit! Helnöjd med resultatet!

Det är troligen ett par procent mer än 40, men den höll inte 20 grader exakt vid mätningen, så jag höll mig på den säkra sidan ;)
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av attackbever »

Fint bygge av U/G böjs plastis du gjort.

Framåt vintern så ska jag nog skriva om originaltråden för uböj och sätta ihop en ny byggbeskrivning. Kan även ta med en länk till ditt bygge för att inspirera andra.

Ang din fråga om att köra på 300wdoppis (eller större) så finns det två sätt.(förutsatt att det är en vanlig doppvärmare utan termostat)

Med dimmer så att du reglerar effekten. (kräver övervakning av tempen manuellt och kan vara lite trix att ställa in)

Med termostat som bryter strömmen till doppisen när det är för varmt, finns termostat på ebay för vettig peng. Mekanisk eller digital.
Jag köpte en sån här:
http://www.ebay.com/itm/220V-Digital-LC ... 565a323f81

och en sån här:
http://www.ebay.com/itm/TRAVEL-HEATER-E ... 53f85f9b81

sen silikonslang att dra givaren/kabeln i samt kabeln till doppisen.
http://www.ebay.com/itm/261235710210?va ... 1439.l2649
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av Brännaren »

Jag såg en sådan doppvärmare 300 watt på Second hand i lördags för 30 kronor!. Har tidigare köpt ett flertal för mellan 5-15 kronor styck. Samtliga nya!. Kolla där om ni har tillfälle. Köpte en digitaltermometer för 10 kronor. Helt perfekt!.
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av blown »

attackbever skrev:Fint bygge av U/G böjs plastis du gjort.

Framåt vintern så ska jag nog skriva om originaltråden för uböj och sätta ihop en ny byggbeskrivning. Kan även ta med en länk till ditt bygge för att inspirera andra.

Ang din fråga om att köra på 300wdoppis (eller större) så finns det två sätt.(förutsatt att det är en vanlig doppvärmare utan termostat)

Med dimmer så att du reglerar effekten. (kräver övervakning av tempen manuellt och kan vara lite trix att ställa in)

Med termostat som bryter strömmen till doppisen när det är för varmt, finns termostat på ebay för vettig peng. Mekanisk eller digital.
Jag köpte en sån här:
http://www.ebay.com/itm/220V-Digital-LC ... 565a323f81

och en sån här:
http://www.ebay.com/itm/TRAVEL-HEATER-E ... 53f85f9b81

sen silikonslang att dra givaren/kabeln i samt kabeln till doppisen.
http://www.ebay.com/itm/261235710210?va ... 1439.l2649
Tack för komplimangen :)

Har redan en dimmer för 300W så det får väl bli nån manuell inställning med stektermometer eller dyl.
Brännaren skrev:Jag såg en sådan doppvärmare 300 watt på Second hand i lördags för 30 kronor!. Har tidigare köpt ett flertal för mellan 5-15 kronor styck. Samtliga nya!. Kolla där om ni har tillfälle. Köpte en digitaltermometer för 10 kronor. Helt perfekt!.
Bra tips! Ska kolla runt lite i trakten! Däremot bryr jag mig nog inte om att byta förrän min nuvarande 100W ger upp. Det är nog bara en tidsfråga, för det är ingen höjdarkvalitet.
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av blown »

Så fick jag då tummen ur och köpte en 300W-värmare.

Vi får se hur det går - jag köpte en "cartridge heater" på 300w från kina. 50 spänn med frakt känns överkomligt att testa.

Någon som har erfarenhet av en dylik värmare?

http://www.ebay.co.uk/itm/Cartridge-Hea ... 3a887bc918
blown
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån okt 08, 2012 14:29

Re: Bygger U-böjsplastis!

Inlägg av blown »

Kör nu igen, men denna gången går det långsamt, förbaskat långsamt. Har stått i en vecka och jag har fått ur 4 liter, vilket väl får anses vara katastrof med gamla mått mätt. Fästet för returröret pajade och för att slippa slanga över mäsk i andra kärl och krångla så snodde jag en massa varv eltejp runt och tryckte in eländet, det blev kanske inte riktigt bra.
Skriv svar

Återgå till "U-böj plastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster