Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Sur" sprit?

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Tompa »

Om det är så att spriten blir värre och värre-DUMPA :(
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Gör så här, ta spriten du har fått ut, ha i en halv deciliter lut och rör om tills det löser sig. Spriten blir varm när det löser sig. Det har ingen betydelse om du har i för mycket lut, det händer inte nått med spriten, bara bra att vara säker på att det inte finns ättika eller etylacetat kvar.

Destillera i foan, du behöver inte späda ut om du inte vill, det har ingen betydelse, jag har destillerat 40-50% många ggr i foan. Tänk på att du inte behöver lika mycket värme bara. Känns det bättre att späda ut den så kan du späda ut den.

Smakar inte spriten bra efter det släng alltihop.

Har du kontrollerat att isoleringen är okej? att limmet du använde är okej?
undersök plastbrännaren för att se om du kan märka någon lukt eller annat skumt med isoleringen.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Jag körde FOA:n idag med 4,5 liter ur en annan mäskhink. Det luktade bra till en början men när jag kört ut två liter och dunken hade stått i ett par timmar blev det rena jävla acetonet. Jag tror t o m att pvc-slangen blivit missförgad.

Körde sedan FOA:n med vatten för att skölja den lite och inte ens vattnet som kom ut luktade neutralt. Har köpt kolonnsköljning och skall tvätta med den.

Är det ofarligt att destillera sprit med lut i? Kan det inte komma med lut i den färdiga spriten? Och tål FOA:n det (koppar)?

Jag kan inte fatta detta!!

Det finns bara ett litet antal omständigheter som skiljer sig från tidigare körningar (perfekt sprit tidigare!) som jag kan tänka mej startat denna pestsmitta:

En sats mäsk som ev hade surnat lite
Biltemas lim
Biltemas liggunderlag
Att något konstigt kommit med dricksvattnet (och hur troligt är det...)
Har haft aktivt kol liggande i vatten i en aluminiumkastrull

Har någon annan märkt några effekter av ovanstående?

Att en mäsksats blir dålig skiter jag ju i, men nu verkar det vara som att vad jag än gör så blir det samma elände. Det sticker i bihålorna när man luktar på spriten.

Finns det ämnen som kan katylysera denna process? Bakterier kan ju inte överleva en kokning. Vill du förklara sambandet mellan ättika/sprit/etylacetat lite närmare?

Jag har mailat till Gert idag också, men han hade inte hört talas om detta problem tidigare (vem fan har det?) och hade inga förslag. Han rekommenderade att jag skulle fråga Farbror Plast och det måste ju betraktas som en komplimang för din del!

Jag måste få ordning på detta problem, har aldrig varit med om liknande förnedring tidigare.
Användarvisningsbild
Finlir
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Finlir »

Hej!! Jag tycker mycket synd om dig.. Hoppas dock inte att jag ska behöva vara med om detta mysterium.

Vet ej vad det kan vara som gör att det blir så här.. Om jag fattat det rätt så får du sprit som luktar skit både när du använder foa och plastbrännare??

Det kan vara så att dunken du häller all sprit kan ha dragit åt sig lite skit som gör att det blir dåligt, men har du använt samma dunk vid båda fallen??

Nä det var kanske en dum gissning med det låter mycket konstigt, och när inte Farbror P kan lösa mysteriet så ska nog inte jag försöka.
Hoppas allt går bra
MVH Finlir
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

hur mycket lut hade du när du destillerade om det?
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Finlir, tack för medkänslan, hoppas att andra klarar sig ifrån detta.

Jag har inte haft i ngn lut när jag destillerade om det. Tycker det känns lite läskigt att dricka nåt som man hällt en massa lut i. Luktar lite skumt när man häller i lut också.

Idag har jag provat att köra mäsk från en annan mäskhink i FOA:n, med samma resultat. Luktar helvete från början till slut. Jag hade gjort ren den innan. Dvs jag har provat tre olika mäsksatser med samma resultat.

Det bör innebära att jag inte kan skylla på nåt i plastbrännaren som tex lim eller isolering.

Min nya teori är att det måste vara nåt skit i vattnet som påverkar mäsken! Om det skulle vara fel på jästen (Turbo Pure & Willes 8kg) så skulle det garanterat märkas här på forumet, så det kan jag nog utesluta.
Och det är ju inte kolets fel heller eftersom råspriten från FOA:n också luktar skit.

Bara vattnet kvar, annars är det troll i fabriken.

I morgon skall jag ta med FOA:n till en kompis och bränna en gång med hans mäsk, blir det bra sprit då måste det vara vattnet. Allt annat är uteslutet, i alla fall vad jag kommit på hittills.

Någon som vet om man kan sanera dunkar med kaustiksoda? Eller har tips på ngt annat effektivt sätt att rena dom?
Användarvisningsbild
Turbo
Föredetta moderator
Inlägg: 87
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Turbo »

Brempa skrev:Finlir, tack för medkänslan, hoppas att andra klarar sig ifrån detta.

Jag har inte haft i ngn lut när jag destillerade om det. Tycker det känns lite läskigt att dricka nåt som man hällt en massa lut i. Luktar lite skumt när man häller i lut också.

Idag har jag provat att köra mäsk från en annan mäskhink i FOA:n, med samma resultat. Luktar helvete från början till slut. Jag hade gjort ren den innan. Dvs jag har provat tre olika mäsksatser med samma resultat.

Det bör innebära att jag inte kan skylla på nåt i plastbrännaren som tex lim eller isolering.

Min nya teori är att det måste vara nåt skit i vattnet som påverkar mäsken! Om det skulle vara fel på jästen (Turbo Pure & Willes 8kg) så skulle det garanterat märkas här på forumet, så det kan jag nog utesluta.
Och det är ju inte kolets fel heller eftersom råspriten från FOA:n också luktar skit.

Bara vattnet kvar, annars är det troll i fabriken.

I morgon skall jag ta med FOA:n till en kompis och bränna en gång med hans mäsk, blir det bra sprit då måste det vara vattnet. Allt annat är uteslutet, i alla fall vad jag kommit på hittills.

Någon som vet om man kan sanera dunkar med kaustiksoda? Eller har tips på ngt annat effektivt sätt att rena dom?
Sanera dunkar gör man med ett rengörnings medel typ VENDOR rengöring eller Gert Strands Glasrens, båda innehåller klor och är bakteriedödande.
/Turbo
Användarvisningsbild
Finlir
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Finlir »

Vi här på forumet följer ditt lilla försök i morogn med spänning så medela oss gärna hur det går..
MVH Finlir
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Skumt, jag har aldrig hört talas om det här. Det skulle vara spännande att komma på studiebesök. 8)

Visst kan du använda lut till att göra rent behållarna, skölj noga sen bara, vattnet ska inte kännas "tvåligt" efter att du gjort rent dem. Ölbryggarna gillar att desinficera och rengöra med lut av någon anledning, klorin går bra det med, används också flitigt av ölbryggare. Kan de använda det, kan vi garanterat använda det.

Som du vet är lut väldigt frätande, det bryter ner organsiskt material väldigt bra, som händer t.ex. så använd skyddshandskar.

Du behöver inte vara orolig att luten hänger med i destillationen, det gör den inte. Men jag kan förstå om det känns otrevligt.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Självklart är du välkommen! Jag lovar att bjuda på en 6:a etylacetat till kaffet!

Hur mycket kaustiksoda kan det tänkas behövas per 4,5 liter, i fall jag provar att bränna om?

Tål kopparen och förnicklingen i FOA:n lut i stark koncentration i fall jag vill regöra den? Den är ju inte bara bra, den är ju snygg också, så några missfärgningar får ju inte komma på fråga...
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Nej använd inte lut på koppar. Använd dig av nått milt, citronsyra eller så. Inte nått basiskt. Jag vet inte hur krom beter sig av citronsyra men kan inte tänka mig att det är någon fara. Kromade rör i badrummet tar ingen skada i alla fall.

Jag vet inte hur mycket lut du behöver, själv skulle jag ta en halv deciliter.

Du kan ju prova dig fram, prova med en matsked, luktar det fortfarande ta en till, luktar det inget sen, ta en extra också.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Tompa »

Det skulle nog vara en god ide att analysera din råsprit på ett labb. Går det att få ett par dl, så ska jag försöka få skiten analyserad åt dig.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Jag har en teori,

Använder du rengörningsmedel till vinhinken?
Om inte så kan du ha fått in acetobakterier efter att du har tömt den på mäsk (som var bra). Om hinken får stå en stund innan den blir rengjord finns det risk för att du får in lite ovälkomna gäster.

Det räcker inte med att skölja den så nästa gång du satte mäsk i hinken så var det redan acetobakterier i porer på hinken som log brett när de fick ny mat i form av mäsk och satte igång och föröka sig redan från start i mäsken.

Händer inte ofta, men nån stackare ska ju råka ut för det.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Plast, jag tror på din teori.
Jag har faktiskt inte haft nåt rengöringsmedel mellan jäsningarna, bara sköljt dem med hett vatten direkt efter jag tömt mäsken. De flesta är väl inte noggrannare än så antar jag. Men nu har jag köpt rengöringsmedel med klor och skall vara noga i fortsättningen. Maskindiskmedel går väl bra också antar jag.

Lite konstigt att det blev i alla hinkar samtidigt bara, jag har inte slabbat med mer än en i taget vad jag minns.

Nu har jag kört igång en Kobra 24h (i Sveriges renaste mäskhink) för att snabbt få lite ny mäsk att testa med i FOA:n.

Har nån PERSONLIGEN testat med kaustiksoda eller bikarbonat och vet att det funkar bra och inte ger nåt annat skit i spriten?
Vilket är bäst i så fall?
Jag vill ju inte utsätta någon annan för risker ifall jag säljer några dunkar. 30 liter har jag ingen lust att dricka upp själv.

Jag testade en kompis mäsk idag i FOA:n och det blev klart bättre, även om foreshoten hade lite samma lukt även där. Körde även lite mer av min mäsk vilket luktade hemskt, framförallt i början. Vi testade och körde om det en gång till och då blev det hyffsat, den flaskan skall få stå ett tag och se om processen fortgår. Funkar ättikan som katalysator, eller förbrukas den efterhand och kan därmed bara göra en viss mängd etylacetat?

Är det normalt att det luktar lite ättika/etylacetat av första dropparna?

Om jag fattat rätt så borde det ha funnits ättika i min sprit som även gått genom kolet och senare omvandlat etanol till etylacetat? Eller kan de där otäcka bakterierna göra etylacetat direkt också? De där jävla bakterierna kan väl inte leva i 40%, eller? Tar ett basiskt medel bort både ättika och etylacetat, så processen omöjligt kan fortgå? Finns det ingen risk att skada FOA:n när man kör med lut?

Tack för all hjälp hittills!!
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Skulle tro att minst hälften inte använder rengörningsmedel och normalt sett så är det ingen fara, krävs en del otur för att få dålig mäsk. Öl däremot har jag fått infekterad. Det är väldigt lätt hänt att få det.

Ja maskindiskmedel fungerar det med.

Jepp jag har personligen använt lut. Ett sätt att tillverka alkohol är att man blandar just etylacetat och natriumhydroxid. Etylacetaten man köper är helt ren etylacetat och efter man blandat det med lut så blir det salt och sprit. man överdoserar en hel del med lut så spriten är kraftigt basisk. Sen destillerade jag det med en foa i koppar och en 5 liters glaskolv och fick prima vara.

Anledningen till att jag inte vet hur mycket lut du ska ha använda i den sprit är ju att jag har ingen aning om hur mycket etylacetat du har. Så överdosera för att vara säker på att ingen etylacetat kommer med.
Lut och bikarbonat fungerar på samma sätt, men lut är mycket starkare bas än bikarbonat (och billigare) så använd den. En del använder bikarbonat eller målarsoda i spriten de destillerar om, bara för att få bättre sprit. Så det är ingen fara. Välkänd metod (fast inte i sverige)

Efter att du har destillerat så är den steril. Om du har spår av ättika i spriten så reagerar den med spriten allt eftersom och bildar etylacetat som luktar kraftigare än ättika. ättika har ungefär samma storlek som etanol och smiter igenom kol.

Ja det är helt normalt att det luktar lite i början av destillationen, liten mängd bildas i normal jäsning. Jäser du varmt bildas mer. Förutom etylacetat så är det en hel rad andra ämnen, runt 1000 olika bildas under jäsning. Andra ämnen som kommer ut först är små mängder metanol och aceton, ammoniak, diacetyl. Om man har en vanlig kolonnbrännare och destillerar på fullt återflöde i en halvtimme eller så och sen tar ut det första så får man nästan en chock över vad extremt illa det luktar. Det är ofarliga mängder men när de blir i koncentrerad form luktar de verkligen förjävligt.
Etylacetat i små mängder är ofarligt, det används till och med som smaksättare.

Om nu din sprit inte blir bra efter omdestillation så skulle jag hälla ut alltihop, det är ju inte hundra procent säkert att du har etylacetat.

Om din foa skadas, jag vill inte lova nått, men personligen skulle jag inte vara orolig, speciellt med tanke på att jag själv har använt en kopparfoa till samma sak.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst