Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Sur" sprit?

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Jag misstänker att min orenade sprit har varit i kontakt med luft i lite för stor utsträckning och att det bildats något ättik-liknande ämne (etansyra?).

Någon som råkat ut för detta? Spriten är gjord i plastbrännaren, så det beror inte på någon skitig kolonnfyllning.

Kan man neutralisera detta med tex bakpulver, bikarbonat eller något annat basiskt? Vad bildas i så fall?

Jag har ingen lust att bränna om spriten.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Ättika bildas i mäsken om den blir infekterad, men det krävs att man har svag mäsk för att det ska bli någon ättika alls. Det är en bakterie som gör ättika fast den klarar inte att leva i stark mäsk.

Det här har jag aldrig råkat ut för, gjorde du något annorlunda som skulle kunna ha gett ättika?

du åker nog på att bränna om i alla fall, ha i lite bikarbonat eller målarsoda eller lut. bakpulver är en blandning som innehåller både syra och bas, bättre att ha bara bikarbonat.
Senast redigerad av Farbror_Plast, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Jag har hällt ca 17-18 liter genom mitt 1,5 meters rör med Calgon. Den första dunken luktar nästan inget, men de sista litrarna luktar helvete. Jag har kolat väldigt sakta och den orenade spriten har därför haft kontakt med luft under ganska lång tid. En tänkbar anledning kanske kan vara att jag slaskat lite mäsk i spriten när jag tömt "maskinen", men om det är bakterier som oxiderar spriten till etylacetat borde ju inte de kunna leva i 40% sprit tycker jag.

Finns det något att läsa om denna process på internet?

Det enda konstiga annars är att vattnet hade dunstat i vattenlåset på brännaren under en liten period innan jag såg detta. Vet ej om det kan påverka.

Kan det vara isoleringen på brännaren som blivit skitig och snuskig?

Jag blir lite knäckt om jag inte lyckas lura ut anledningen till detta, jag har ju sabbat nästan 25 liter sprit. Inte kul.

Vad det gäller bikarbonat, reagerar detta verkligen med etylacetat och vad bildas i så fall. Har de ämnena någon smak eller lukt?

Plast, har du aldrig kännt någon antydan till ättika/aceton lukt i någon sprit under dina experiment?
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Nej spriten kan inte bli ättika, bakterierna klarar inte så stark miljö.

Jag vet inte om det finns något att läsa om det, antagligen på https://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller i så fall.

Jag har inte själv råkat ut för något liknande. Jag har ingen aning vad det kan bero på eller vad det är du har råkat ut för.

Hur var spriten innan du renade den? Hur stor skillnad var det på spriten du fick ut från apparaten och det som kom när du renade?

Ja etylacetat reagerar med bikarbonat, men målarsoda eller lut är starkare bas, ta den istället om du vill vara säker på att allt ska reagera, biprodukten blir sprit och natriumacetat som är ett salt och som håller sig kvar i mäsken.

obs blanda inte in lut i mäsk, då frigörs ammoniak, ta det bara i spriten du har gjort.

Jag är övertygad om att du får bra kvalité om du behandlar den med nått basiskt (lut osv) och destillerar om den.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Ja, konstigt är det. Jag skall testa med bikarbonat i morgon!
Kanske är nån äv mina mäskjäsningar som fått fnatt.

Jag har kollat spriten med pH-papper och den som luktade illa hade lite lägre pH.

Jag kör brännaren på relativt hög temp, så spriten luktar ju inte bara godis. Därför tänkte jag inte på om den luktade illa innan.

Saltet som bildas är det ofarligt?

Tack för din hjälp.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Saltet orsakar diare har jag för mig, men det blir garanterat kvar i "mäsken" så det är inga problem.

Etylacetat luktar nagelborttagningsmedel. i svag form luktar det fruktigt. det ska inte lukta något om spriten efter att du har haft i basiskt. Trots att det luktar en hel del om spriten behöver det inte vara värst mycket etylacetat i den, estrar luktar nämligen mycket.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Tompa »

Jag hade ett liknande problem-acetonlukt. Kolade om spriten som blev helt ren.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Jag har testat med bikarbonat och det verkar inte hända nåt alls, så jag vet inte om det är etylacetat jag har råkat ut för. Brukar detta ämne finnas i foreshoten, eller har det högre kokpunkt och blir kvar i kokaren?

Jag har också testat att bränna en laddning av samma misstänkta mäsk i min FOA, fy fan va den första skvätten luktade aceton. Sedan testade jag att bränna min kolade (och dessvärre ättiks-stinkande) sprit ett kort tag och samma vidriga foreshot kom ut även då, sedan stängde jag av. Nu har jag hällt ihop detta och kolar om. Vi får se hur det går.

Det jag inte kan förstå är att spriten verkar bli sämre när den står ett tag, ungefär som att en process har startat i spriten. Bakterier kan ju inte överleva i 40%, så detta är ett mysterium. Det måste vara nån slags "katalysator"-effekt av nåt ämne som påverkar spriten. Ren sprit brukar ju inte påverkas av luft, till skillnad mot tex vin som surnar.

Det enda som jag ändrat i mina brännare mot tidigare är att jag har isolerat med Biltemas liggunderlag och limmat med smältlim, vet ej om detta kan ha påverkat, men det verkar inte troligt.

Mycket konstigt och lite synd på mina 20 liter som luktar skit...

Har verkligen inga fler varit med om nåt liknande, eller har jag troll i min spritfabrik?
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Jag tror ändå att det är etylacetat du har fått. Ättika reagarar med alkohol till etylacetat, och det luktar helvete när man får det i koncentrerad form.

Har du luktat och undersökt isoleringen för att se om det är nått konstigt med den?

etylacetat har lägre kokpunkt än alkohol och kommer ut först. lätt att separara från alkohol. Ta mer bikarbonat eller starkare bas för att ta bort det, helst kaustiksoda dvs lut. finns i mataffären bland propplösare (köp kaustiksodan, inte propplösaren).

Antagligen innehåller spriten en del ättika, sen så reagerar den efter hand till etylacetat, därför luktar den värre med tiden.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Det stämmer nog som du säger, att det är etylacetat. Det luktar salubrin om spriten. (men är inte ättika samma som etylacetat?)

Jag testade med bikarbonat i en skvätt och lukten gick bort. Men jag antar att jag måste sanera mina plastbrännare på nåt sätt för att det inte skall hända igen?

Om jag fattat rätt så är det förödande att använda mäsk som har oxiderat lite, för då sätter reaktionen igång. Och kola bort det verkar inte funka.

Kan man köra om den 40%-iga spriten direkt i FOA:n eller måste man späda den först? Kan soda eller bikarbonat i spriten angripa kopparen i FOA:n?

Fan vad jag hatar ättika, skall aldrig mer äta inlagd sill...
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

ättika som reagerar med etanol blir etylacetat. Man kan vända tillbaka reaktionen med nått basiskt. lut är vanligast. Då blir det natriumacetat av ättikan och etanol tillbaka.

Hur du har lyckats få etylacetat från början vet jag inte, gör rent den med nått rengörningsmedel, de medel som säljs i bryggeributiker är lämpliga eller nått annat oparfymerat som tar död på bakterier.

Du kan köra den i foan direkt, det går bra. Men kör bara spriten, blanda inte någon mäsk. Mäsk har näringsämnen som släpper ifrån sig ammoniak om du gör mäsken basisk. Ammoniaken reagerar med kopparn och du får blå illaluktande sprit.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Tompa »

Ja, fast 40% i foa'n är väl lite mycket. Jag skulle spä ner till 25%. :)
Av säkerhetsskäl.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Tompa »

Fattade jag rätt, Brempa, lukten försvann inte när du kolade igen?
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Lukten var kvar fast möjligen lite svagare, sedan verkar det tillta när spriten står ett tag.

Jag fattar inte detta, tror jag ger upp snart. Har snart 30 liter som jag verkar bli tvungen att kasta, måttligt kul.
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Tompa »

Då finns inga alt. kvar- Farbror plast måste ha rätt i att du fått Etylacetat.
Ta ca 10g Natriumhydroxid, som omvandlar det till etanol+natriumacetat.
Destillera så fösvinner det. Skulle tro att du inte behöver kola igen efter det. :o Funkar det inte så dumpa, om ingen annan vet mer?
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster