Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Sur" sprit?

Världens enklaste brännare.
Henke
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Henke »

är det farligt att dricka den förorenade spriten brempa har fått ?
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Jag har testat att blanda en 5 litersdunk med lut. Ni kommer inte att tro mig, en hel jävla hushållsförpackning (750 gram) och spriten luktar fortfarande etylacetat. Det reagerade som väntat med en hel del värme.

Vet inte om jag orkar inte hålla på med det, kanske häller ut allt i stället.

Det verkar som det behövs väldigt lite syre för att tillverka etylacetat.
T o m en full vodkaflaska som jag haft i kylskåpet har börjat lukta.

Om jag fattat det hela så är bakterierna bara inblandade i "tillverkningen" av ättikan? Sedan är det ättikan och syret som sköter resten? Eller "förökar" sig etylacetaten också med hjälp av syret?

Så skulle man skvätta i lite ättika i sin dunk med finsprit så får man samma resultat?
Användarvisningsbild
semtexa
Föredetta moderator
Inlägg: 196
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Skåne

Etanal

Inlägg av semtexa »

Det som sker vid oxidation av etanol är följande:

CH3-CH2-OH <-> CH3-CHO <-> CH3-COOH

Etanol Etanal Etansyra

eller om man gillar trivialnamn :roll:

alkohol, acetaldehyd och ättiksyra

De som troligen har hänt är att du fått både etanal och etansyra i din mäsk. Nog inte värt att mecka runt för att försöka bli av med föroreningen. Släng ut och börja om!
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

tråkigt att höra att det är nått annat du har fått in. Det är bara att ge upp. :(

Med en bra fraktioneringsapparat hade det gått att ordna i alla fall, men har man ingen sån så är det dags att ge upp.

Nästa sats blir bra, det är jag övertygad om. Om inte så får du skälla ut kommunen för att det blir dåligt hembränt på deras vatten :wink:
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Ja, det ser inte bättre ut än att börja om.

Skall provköra min Cobra 24 h i morgon, funkar inte det då är det fanimej vattnet det är fel på.

En fet faktura till vattenverket vore på sin plats, saltad med pålägg för psykiskt lidande. Hälla ut prima sprit (eller kanske fd prima), man kan ju få kalla kårar för mindre.

Men alltid lär man sig väl något på det hela.

Tack för alla råd.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Jag har testat att köra min misslyckade sprit i FOA:n, spädd till ca 20% och med en tesked lut. Spriten luktar väldigt rent, konstigt vore det annars då den är kolad två gånger innan.

Men den har en sötaktig underlig lukt. Brukar det bli så när man bränner om med lite lut. Känns inte som om jag har lust att dricka den spriten.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

En del ger sig aldrig tydligen ;)

Nej det ska inte bli nån söt lukt med lut.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Jag har börjat om från start, bara kört Cobra24h i maskindiskade hinkar. Gjort rent kolrör osv. Sedan kört allt i FOA-brännare inom några dagar. Dvs ingen nämnvärd tillväxt av acetobakter bör ha ägt rum.

Efter kolning tyckte jag mig känna en lite vass lukt på spriten, men den var rätt ok. Efter någon vecka i plastdunk luktar spriten förjävligt, acetonliknande lukt som sticker i näsan. Det är inte dunkarnas fel, blir lika i glas. Har även kollat PH-värde och det verkar vara lägre än 7 på spriten som är dålig. Har kollat på en flaska gammalt hemkört som jag hade liggande och den låg på precis 7.

Jag har provat att kola om spriten tre gånger, men det hjälper inte nämnvärt. Så ytterligare 30 liter skall kasseras.

Av detta drar jag slutsatsen att det inte går att göra sprit där jag bor pga att det är fel på vattnet, eller annan mystisk orsak som än så länge är okänd. Jag har vidtagit alla åtgärder för att undvika detta problem, men det hjälpte tydligen inte.

Därför lägger jag ner min hobby tills vidare, vill inte slösa bort mer tid och pengar på detta. Kanske skriver lite på forumet i alla fall om lusten faller på.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Farbror_Plast »

Tråkigt att höra att det fortfarande inte fungerar. Undrar om du kan ha nått skit som lever i vattenledningarna..
Användarvisningsbild
Ethanol
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: sön mar 30, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Ethanol »

Man ska inte ge upp så lätt.... tanka vatten på jobbet eller hos någon polare o testa
Luktar det s? smakar det
eddjal
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av eddjal »

Ja du brempa jag lider med dig!!

Men som sagt stå på dig!! låt inte systembolaget vinna.

Testa som sagt med vatten från nått annat ställe.

Om det visar sig att vattnet är dåligt så gör ett vattenprov.

Om du har komunalt vatten så är ju komunen ansvarig för att vattnet ska va bra!

Det hela låter ju konstigt. Jag hade nog viljat göra ett vattentest hur som helst det är kanske något otrevligt i vattnet och det vill man ju inte.
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

"Sur" sprit?

Inlägg av Brempa »

Ja, man kanske kan kräva att kommunen gör ett vattentest. Tycker att jag har uteslutit alla tänkbara felkällor utom vattnet.

Hygienen i mäskhinkar brukar ju inte vara av ngn kritisk betydelse. Finns ju t o m folk som jäser i halvmögliga hinkar utan att spriten blir kass. Mina hinkar har varit sterila senaste gångerna.
Skall nog testa med att ta vatten fån ngt annat ställe så får vi se.

PH-värdet på vattnet där jag bor ligger på 8,3 och det kan man ju inte påstå att min sprit gör... Konstigt konstigt....
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av Procenten »

Spriten ska bli något surare än vattnet. Det blir min i.a.f. Annars kan du ju testa kemisk mäsk.
eddjal
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

"Sur" sprit?

Inlägg av eddjal »

kolsyran som bildas sänker ph på vattnet

Vattenprovet får du nog gjöra skälv men om det är problem så får dom åtgärda det!
DrPly

"Sur" sprit?

Inlägg av DrPly »

Jag har provat brembas sura droppar och kan inte riktigt hålla med om att de är så dåliga. I alla fall inte det som kolats flera gånger.

Men något måste det vara...... mysteriet tätnar.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster