Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av IngenjörEtanol »

Hej plastvänner,

Jag har nu byggt det jag tror är en perfekt kombination av enkelhet, snabbhet och enkelt underhåll.

En superplastis helt enkelt!
superplastis-439.jpg
Principen är hämtad från andra här på forumet, och av mina egna erfarenheter från plastisen "orginal" och från R2D2-topp plastisen.

Fördelar med denna design:
  • Enkel att bygga
    Billig
    Snabb kondensering
    Man kan köra en hel sats mäsk på en gång
    Enkel att köra/underhålla (lite slabb)
Det man behöver köpa är: Summa: 616 SEK

Principen är enkel.
Aluminiumtoppen (eller den rostfria skålen) leder värme mycket bättre än plast, så kondenseringen går mycket snabbare.
Man skär ut en cirkel ur mitten av locket (ca 20 cm i diameter) och värmer kanten och böjer upp den till en sarg. Testa att lägga på fett eller diskmedel på plasten innan du skär så är det som att skära i smör (plasten smälter inte fast på kniven). Jag stoppade in en gammal opumpad fotboll i hålet och värmde kanten med en varmluftspistol och pumpade sedan upp bollen allt eftersom. voila - en perfekt kant på locket.
Borra sedan ett hål i sidan på hinken vid 30-liters nivån. Gör hålet "för litet" så att slangen precis går att vålda i, då blir det tätt och fint. Skruva fast bordbenomföringen i det förborrade hålet i locket (det som är till jäsröret).
Isolera sedan ytterhinken med ett gammalt liggunderlag, en avdankad fiberpälströja eller underlagsfoam så att inte all värme läcker ut på sidorna. Ställ plastisen kallt och ha gärna en fläkt som blåser kall luft ner över kupollocket.

Täta mellan woklocket/rostfria skålen och locket med akvariesilikon, samt vid bordgenomföringen om det behövs. Rugga upp plasten med sandpapper så fäster silikonet bättre!

Enkel att bygga! Snabb! Lite slabb med mäskbyten!

Jag har precis kört igång den med 23 liter 18%-ig mäsk och återkommer med hur snabbt kondenseringen går och vilken % det blir på spriten.

Kommentarer? Är det någon som har en enklare, billigare eller bättre plastiskonstruktion?

/IngenjörEtanol
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av trippp »

Schysst!

Om du vill pressa priset med två hundringar beställer du doppvärmaren från Hongkong via eBay. Det tar väl någon vecka att få den, men en 300W-modell kostar under 100kr. Här, t ex:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0359002717

Vad är bordgenomföringen gjord av?
Användarvisningsbild
Falukropp
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån jul 20, 2009 9:17
Ort: Någonstans i Sverige

Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Falukropp »

Så det som är kvar av plastlocket böjs alltså till en "takränna" innanför kupolen?
Detta verkar för övrigt vara en smidig lösning (hatar mäskslabbet)
Om man slår yxan i båten, får man ro som f*n
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

svar på frågor

Inlägg av IngenjörEtanol »

Svar till Trippp:
Bordgenomföringen är gjord av mässing tror jag. En enkel variant som skruvas fast.

Det gick lite fort när jag gjorde denna del, så nippeln sticker upp lite ur locket. Detta kommer att göra att en del sprit blir kvar i locket.

En bättre lösning hade varit att gjort en liten försänkning runt infästningen, tex genom att dra i genomföringen samtidigt som man värmer plasten med varmluftspistol.

Svar till Falukropp:
Ja precis. Kanten viks upp så att det blir en "krage" runt hålet så att spriten stannar kvar i ringen som locket bildar. Man kan sedan luta hinken lite så att all spriten rinner runt till sidan där genomföringen sitter och där spriten rinner ut.
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

Resultat - användning av superplastisen

Inlägg av IngenjörEtanol »

Resultat efter dygn 1:
Jag satte igång superplastisen i går kväll klockan 20:00. Tempen var då 20C (rumstemp) och temperaturen i mitt cykelförråd var 10C. 07:00 på morgonen hade tempen på mäsken stigit till 35C och det hade kommit ur ca 2,5 dl sprit som höll 50%.

Kl 15:00 hade tempen stigit till 42C och kl 19:00 var tempen uppe i 46C. Det verkar således lovande att man på ca ett dygn kan komma upp i de önskade 50C även med en relativt klen doppis på 100W.

20:00 hade det kommit ut ca 1 liter 55%-ig sprit. Och detta med låg temp under större delen av dygnet! (den startade ju på 20C och är efter ett dygn uppe i vettig temp).

Ser lovande ut!
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Brännaren »

55 % verkar lovande!. Jag ser med spänning frm mot fortsättningen! Lagom till helgen?
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av attackbever »

Du får ta några riktiga bilder på maskinen och lägga upp.
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av trippp »

Om det här funkar bra borde det nästan göras en ny PDF, det är ju guld värt att slippa slabba med 10l- hink.

Några ytterligare synpunkter:
* Det ser ut som om det är en PET-flaska som tar emot den färdiga spriten. Plocka bort den och använd en dunk av PE eller PP-plast i stället. Läsk-PET löses upp av sprit, speciellt om den är varm.
* Om man kunde ändra i konstruktionen så att det inte behövdes något hål i vinhinken skulle den bli ännu bättre. I alla fall jag känner mig lite tveksam till att göra hål i mina vinhinkar.
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

Resultat efter dygn 2

Inlägg av IngenjörEtanol »

Resultat efter dygn 2
Superplastisen är uppe i 48C och då kör jag 100W-doppisen på full sprutt. Det är ca 13C i cykelförrådet, så frågan är om man inte behöver lite mer isolering om man ska kunna hålla temperaturen uppe senare i vinter.

Takten på kondenseringen är ca 1,5 liter per dygn - men det går nog snabbare om det blir kallare.

Spriten som kommer ut ligger på ca 55%. Den borde dock börja krypa nedåt nu när jag tagit ut över 2 liter 55%ig sprit ur mäsken.

Kan man inte använda PET-flaskor? Gulp. Har kört med det hela tiden utan problem. Spriten hinner dock kallna innan den hamnar i flaskan, så någon varm sprit är det inte frågan om. Jag har dock en 10-liters PP dunk, men man vill ju inte samla upp all sprit i samma dunk nu när man ska rapportera till er hur styrkan är på spriten :)

En lösning på problemet med att göra ett hål i hinken så går det nog att lösa genom att man sätter uppsamlaren i topplocket i stället och borrar där och drar ut slangen. Borde funka bra. För min del så är det inget problem, då jag har 2 hinkar. En hink till jäsning och en till bränning. Hålet är ju ovanför 25-nivån, så man kan använda den till att häva om mäsken också utan problem.

Mer info under veckan... Häng med!
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

Resultat efter 3 dygn

Inlägg av IngenjörEtanol »

Resultat efter 3 dygn

Under det tredje dygnet kom det ut knappt 2 liter 43%-ig sprit.

Det är dock varmt i förrådet (13C) så det är nog därför jag inte kommer upp i de 3 liter per dygn som jag gjort med min "vanliga kupolplastis".

Totalt efter 3 dygn:
4,4 liter 48%-ig sprit.

Håller på att skapa ett diagram som visar styrkan på spriten, styrkan på mäsken, volym sprit, etc.

När den är klar så kommer jag att publicera den här på sidan.
Användarvisningsbild
kurrivippan
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: ons okt 07, 2009 15:16
Ort: Stockholm,Norrort

Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av kurrivippan »

Vi väntar fortfarande på lite bilder, en bild säger mer än tusen ord... :)


Cheers All
Ät inte snö som blivit gul
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

Bilder

Inlägg av IngenjörEtanol »

Hej Kurrivippan,

Om du klickar på bilden i första inlägget så har jag lagt in småbilder runt själva ritningen.

Där finns bild på genomföringen i hinken, genomföringen i locket och på kanten som böjts upp på locket. Det finns även en helkroppsbild :) som visar superplastisen in action.

Utöver det så är det inte mycket att visa med bilder då det är "standardkomponenter".

Hojta till om du vill se ännu fler bilder.
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av trippp »

Du kan använda gamla syltburkar av glas om du vill mäta halvliter för halvliter vad spriten har för styrka. PET är som sagt inget att rekommendera, men du bestämmer förstås själv hur du vill göra.

Om man gjorde avtappningshålet i locket i stället, hur skulle spriten ta sig upp genom hålet? Ska man suga ut den?
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

Utan hål

Inlägg av IngenjörEtanol »

Om man inte vill göra hål i sin jäshink så var min idé att man gör så här:

Man skär ett hål i locket så att woklocket eller den rostfria bunken kan fastas på locket, men man spar inget extra för uppsamlingskanten.

Man tar sedan hålet från urkapningen och kapar till det till en mindre cirkel som kan tryckas upp i den rostfria toppen och där bilda en uppsamlare till spriten. Då kan man göra hål i toppen istället för i jäshinken om man nu föredrar det.

Se denna enkla skiss:

Bild

Enkelt och utan genomföring!

Tack för tipset om PET. Ska införskaffa lite bra glasflaskor som man kan använda samt dunkar i PE eller PP plast.
Användarvisningsbild
IngenjörEtanol
Föredetta moderator
Inlägg: 151
Blev medlem: tis okt 13, 2009 8:20

4 dygn

Inlägg av IngenjörEtanol »

Resultat efter 4 dygn

Superplastisen puttrar på bra i cykelförrådet.

Under dygn 4 fick jag ut ca 1,7 liter 38%-ig sprit.

Totalt efter 4 dygn: Lite drygt 6 liter 46%ig sprit.

Om jag extrapolerar nu så borde det bli lagom att köra i ett dygn till och sedan avsluta uttaget av "dricksprit". Borde bli ca 7,5 liter 43%-ig sprit.

Sen kan man ju alltid fortsätta att köra ut mer sprit med styrka på ca 30% som kan sparas och slås i nästa mäsk. Jag kan bränna ur den här mäsken ordentligt för att generera bra data som visar hur alkoholhalten på spriten beror på styrkan på mäsken. Jag tror att volymsiffrorna bör vara ganska oberoende av utetemperatur, vilket borde innebära att man inte behöver hålla på att passa plastisen alls nästa gång utan bara låta den stå och producera sprit ner i en 10L dunk. När nivån är på ca 7,5 liter så byter man till en 5 liters dunk som man får X liter 20-30%ig sprit i till nästa batch. ENKELT!

Mer info inom kort.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster