Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Hur menar du med lös packning? O varför behöver man olja? Första gången jag bygger denna apparat så har en del att lära hehe.

Mvh!
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Michael »

Köper du silikonslang och klyver den på ena sidan får du en packning som du kan kränga på kanten.
Då slipper du gjuta en.
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

forosyntesen skrev:Hur menar du med lös packning? O varför behöver man olja? Första gången jag bygger denna apparat så har en del att lära hehe.

Mvh!
Om du styrker på olja innan du lägger på silikon så får det fortfarande samma form men fastnar inte. Du får alltså en löstagbar packning som passar perfekt.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Zormac skrev:
forosyntesen skrev:Hur menar du med lös packning? O varför behöver man olja? Första gången jag bygger denna apparat så har en del att lära hehe.

Mvh!
Om du styrker på olja innan du lägger på silikon så får det fortfarande samma form men fastnar inte. Du får alltså en löstagbar packning som passar perfekt.
Då hänger jag med! Ska köra på det! :)

Förresten så hittade jag oöppnad silikontub här hemma (har alltid använd akvariesilikon). Men eftersom denhär e oöppnad så kanske man kan använda det men jag frågar här ist. Osäker på ifall den tål spriten:

http://www.clasohlson.com/se/Silikon-K% ... r319163000

Mvh!
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Toffeln »

Nej. Den innehåller en massa skit. Antimögel o dyl. Mköp akvariesilicon eller använd en redan öppnad tub akvariesilicon.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Toffeln skrev:Nej. Den innehåller en massa skit. Antimögel o dyl. Mköp akvariesilicon eller använd en redan öppnad tub akvariesilicon.

Tack! Då får jag skaffa mig akvariesilikon :)
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

forosyntesen skrev:
Toffeln skrev:Nej. Den innehåller en massa skit. Antimögel o dyl. Mköp akvariesilicon eller använd en redan öppnad tub akvariesilicon.

Tack! Då får jag skaffa mig akvariesilikon :)
Hur har det gått? Har du några bilder på skapelsen? :)
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Zormac skrev:
forosyntesen skrev:
Toffeln skrev:Nej. Den innehåller en massa skit. Antimögel o dyl. Mköp akvariesilicon eller använd en redan öppnad tub akvariesilicon.

Tack! Då får jag skaffa mig akvariesilikon :)
Hur har det gått? Har du några bilder på skapelsen? :)
Lyckades att få allt helt tätt!! Det jag gjorde var att lägga silikon runt kupolen o sen hade jag något tungt på så att det jämnade ut sig.
23a969482c07473c08db383f17e5e68a.jpg
5b070b6dacf8c2b65b4a779f18b1833f.png
6f2fcbf371a01459efe268c68ab7e34c.jpg
Silvertejpen ska bort, har det där för att kanterna blev vassa, tänkte fila ut dom! Silikonet ser ojämt ut på bilden, men det är väldigt jämt i tjockleken. När jag har kupolen på plastlocket så spänner jag fast allt med band. Det funkar super! Locket ska också rengöras innan jag kör igång.

Sen så kör jag med en slangnippel istället för bordsgenomföring, det kommer leda till att det blir lite sprit kvar i locket. Men det gör inte mig så mycket då jag bara kan ta bort kupolen o hälla över! (Iallafall i teorin).

Om jag inte redan sagt detta i en tidigare post så vill jag påpeka att detta är mitt första försök till en superplastis, jag bryr mig inte alls om utseendet, så länge den funkar som den ska! Lär väl göra några modifieringar i framtiden. Tycker det är roligt att testa sig fram helt enkelt!
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

forosyntesen skrev: Lyckades att få allt helt tätt!! Det jag gjorde var att lägga silikon runt kupolen o sen hade jag något tungt på så att det jämnade ut sig.

Bild

Bild

Bild

Silvertejpen ska bort, har det där för att kanterna blev vassa, tänkte fila ut dom! Silikonet ser ojämt ut på bilden, men det är väldigt jämt i tjockleken. När jag har kupolen på plastlocket så spänner jag fast allt med band. Det funkar super! Locket ska också rengöras innan jag kör igång.

Sen så kör jag med en slangnippel istället för bordsgenomföring, det kommer leda till att det blir lite sprit kvar i locket. Men det gör inte mig så mycket då jag bara kan ta bort kupolen o hälla över! (Iallafall i teorin).

Om jag inte redan sagt detta i en tidigare post så vill jag påpeka att detta är mitt första försök till en superplastis, jag bryr mig inte alls om utseendet, så länge den funkar som den ska! Lär väl göra några modifieringar i framtiden. Tycker det är roligt att testa sig fram helt enkelt!
Kul att höra! Och jag hoppas silvertejpen försvinner innan destilleringen, det är inte direkt nyttiga saker i den även om det råkar vara världens mest användbara uppfinning :)

Slangnippel skall nog fungera enligt tidigare inlägg jag läst. Har ju tyvärr inte möjlighet att börja bygga själv ännu så har ingen praktisk erfarenhet som sagt men har lusläst allt jag kommit över inför bygget. Jag tror att tidigare användare har filat ner muttern eller bytt till en smalare mutter. Glöm inte att även göra en försänkning runt den med hårtork eller dylikt för att hjälpa avrinningen.

Jag är dock lite orolig över ditt val av kupol, grillock? Hur ser den ut på insidan? Jag skulle inte vilja ha den där färgen i kontakt med alkoholångor om jag var du.

Fler bilder skulle uppskattas för framtida tillverkare!
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Zormac skrev:
forosyntesen skrev:
Jag är dock lite orolig över ditt val av kupol, grillock? Hur ser den ut på insidan? Jag skulle inte vilja ha den där färgen i kontakt med alkoholångor om jag var du.

Fler bilder skulle uppskattas för framtida tillverkare!
Det är inget grillock utan en wookskål, Tog det jag hade hemma. Testade att både hälla i sprit jag hade hemma i kupolen innan jag gjorde hålet, (ca 70% hembränt) O färgen löste inte upp sig eller något. Testade även att "Torka bort" färgen med aceton. Men det verkade inte gå alls. Så jag skulle gissa på att denna kupol är safe?

"Glöm inte att även göra en försänkning runt den med hårtork eller dylikt för att hjälpa avrinningen."

Vad menade du med att göra en försänkning?

Fila ner muttern låter smart! Ska nog köra på det.

Flera bilder o fler detaljer kommer senare ikväll eller imorgon! Mvh
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

forosyntesen skrev: Det är inget grillock utan en wookskål, Tog det jag hade hemma. Testade att både hälla i sprit jag hade hemma i kupolen innan jag gjorde hålet, (ca 70% hembränt) O färgen löste inte upp sig eller något. Testade även att "Torka bort" färgen med aceton. Men det verkade inte gå alls. Så jag skulle gissa på att denna kupol är safe?

"Glöm inte att även göra en försänkning runt den med hårtork eller dylikt för att hjälpa avrinningen."

Vad menade du med att göra en försänkning?

Fila ner muttern låter smart! Ska nog köra på det.

Flera bilder o fler detaljer kommer senare ikväll eller imorgon! Mvh
Frågan är dock vad värme plus alkohol kommer att göra. Men du avgör själv hur du vill göra, förhoppningsvis är det safe :)

Om du värmer runt nippeln och sen drar den neråt försiktigt så bildas det som en tratt av plasten runt den som hjälper avrinningen.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Zormac skrev:
forosyntesen skrev: Det är inget grillock utan en wookskål, Tog det jag hade hemma. Testade att både hälla i sprit jag hade hemma i kupolen innan jag gjorde hålet, (ca 70% hembränt) O färgen löste inte upp sig eller något. Testade även att "Torka bort" färgen med aceton. Men det verkade inte gå alls. Så jag skulle gissa på att denna kupol är safe?

"Glöm inte att även göra en försänkning runt den med hårtork eller dylikt för att hjälpa avrinningen."

Vad menade du med att göra en försänkning?

Fila ner muttern låter smart! Ska nog köra på det.

Flera bilder o fler detaljer kommer senare ikväll eller imorgon! Mvh
Frågan är dock vad värme plus alkohol kommer att göra. Men du avgör själv hur du vill göra, förhoppningsvis är det safe :)

Om du värmer runt nippeln och sen drar den neråt försiktigt så bildas det som en tratt av plasten runt den som hjälper avrinningen.
Jahaaa! Då hänger jag med, Det tänkte jag inte på! Ska göra det, tack för tipset.

O om det nu inte skulle vara safe, hur märker jag det? Om spriten ser svart ut av färgen så fattar jag ju att det inte går o dricka. Men bortsett från det, finns det nått sätt o märka förutom att smaka om spriten påverkas pga kupolen? Mvh!
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

Jahaaa! Då hänger jag med, Det tänkte jag inte på! Ska göra det, tack för tipset.

O om det nu inte skulle vara safe, hur märker jag det? Om spriten ser svart ut av färgen så fattar jag ju att det inte går o dricka. Men bortsett från det, finns det nått sätt o märka förutom att smaka om spriten påverkas pga kupolen? Mvh!
Ingen aning tyvärr, därför skulle jag själv inte vågat använda den. Vet att folk har föreslagit svarta grill lock förut och det har folk sagt att det inte är en bra idé. Vet du vad det är för material? Finns ju även en risk för rost.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Zormac skrev:
Jahaaa! Då hänger jag med, Det tänkte jag inte på! Ska göra det, tack för tipset.

O om det nu inte skulle vara safe, hur märker jag det? Om spriten ser svart ut av färgen så fattar jag ju att det inte går o dricka. Men bortsett från det, finns det nått sätt o märka förutom att smaka om spriten påverkas pga kupolen? Mvh!
Ingen aning tyvärr, därför skulle jag själv inte vågat använda den. Vet att folk har föreslagit svarta grill lock förut och det har folk sagt att det inte är en bra idé. Vet du vad det är för material? Finns ju även en risk för rost.
Okej jag förstår, är inte helt 100% säker på materialet men jag skulle gissa på aliminium!
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Toffeln »

Jag kan ha fel men i en wokpanna är väl bara godkända ämnen för kontakt med livsmedel tillåtna? Värme bör inte påverka mer i en plastis än på spisen. Att tillaga mat i sprit händer ju flera gånger att man gör så jag tror och hoppas att pannan bör vara säker.
Jag kan tycka att folk verkar mer än lovligt rädda att saker ska vara giftiga. Man läser folk pumpa ut rent gift ur sina apparater gjorda i plast och mässing, orena metaller från Kina, skrot man "hittat hemma" osv. men det är ett woklock som oroar. Rost är knappast farligt.

[spoiler=Toxikologi]Alkohol är en fysiskt beroendeframkallande drog och ett potent nervgift, som i människokroppen bryts ner till giftet acetaldehyd. Drogen och dess metaboliter kan i värsta fall orsaka andningsstillestånd, psykoser, koma, död, kräkningar, hjärnskador och leverskador (skrumplever).

Etanol liknar andra sedativa sömnmedel, såsom barbiturater och bensodiazepiner både i dess effekt på GABAA receptorn, även om dess farmakologiska profil inte är identisk. Det har ångestdämpande, kramplösande, sömngivande och lugnande effekter som liknar många andra sedativa sömnmedel. Etanol är också korstolerant med bensodiazepiner och barbiturater.

Vid berusning med alkohol finns risken att råka ut för ett patologiskt rus, vilket likställs med en allvarlig psykisk störning (se psykos). Det är en kraftig överreaktion på måttlig alkoholförtäring, för vilken det finns särskilda undantagsbestämelser i Brottsbalken..

Kraftiga alkoholrus kan ge upphov till minnesförlust, "black out" och/eller "snefylla"(se snedtripp) ofta med huvudvärk efter tillnyktringen.

Långvarigt missbruk kan ge upphov till hallucinationer och psykiska problem, exempelvis delirium tremens. Biokemiskt är det den reaktiva etanolmetaboliten acetaldehyd som troligen är orsaken till skadorna. Några andra vanliga skador av alkoholmissbruk är högt blodtryck, depression, dystymi, impotens, strupcancer och undernäring.

Enligt en kunskapsöversikt som Statens folkhälsoinstitut tagit fram ger alkohol inga positiva hälsoeffekter alls för personer under 40 år.

Alkohol är en karcinogen och vid konsumtion ökar således risken för cancer framförallt i munnen, esofagus, pharynx, larynx och levern hos män och kvinnor, och för bröstcancer hos kvinnor. I allmänhet så ökar dessa risker efter ungefär ett glas om dagen, samt vid stor engångskonsumtion. Risken för levercancer ökar markant om man dricker fem eller fler glas om dagen. Ett stort intag av alkohol ökar också risken för tarmcancer, samt till högre risk för de flesta alkoholrelaterade cancerformer .Etanol är dock inte lika farligt som andra alkoholer, exempelvis metanol, som ofta är dödliga eller mycket skadliga även i små doser.[/spoiler]
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster