Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Dr.Jekyll »

@Hatilata - ja den funkar om du använder den tillsammans med ljusfatet glädjande , finns bilder på sida 24 hur Ingenjöretanol gjort.

@Spiralkladd - Jag har en sådan , den visar två streck om vätskan du ska värma är under 20grader , min piper däremot inte , dock bara använt den 2ggr. har fått känslan av att det inte är någon vidare kvalite så det är väl inte omöjligt att den har balla ur ! låt den stå och pipa nån timme då och se om den värmer ?
Spiralkladd
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 04, 2015 7:55
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Spiralkladd »

Tänkte återkomma med lite uppdaterad info.
Var i kontakt med alltfraktfritt och de byter ut doppisen. Så det känns ju bra! Återkommer när den nya är på plats och jag kan köra lite.
Spiralkladd
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 04, 2015 7:55
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Spiralkladd »

Fick tag i en annan doppis och har hittills fått ut prick 5 liter 40%. Det som kommer ut nu ligger under 30% så jag låter den gå nåt dygn till och pytsar ned resultatet av det i nästa mäsk. Kul projekt detta!
Klaatu
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 14, 2014 23:29

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Klaatu »

Kom precis på en idé. Om man bygger plastis som jag gjort ovan, och väl fått den riktigt tät, behöver man aldrig någonsin plocka isär den. Man kan både fylla på och tömma mäsk med hävert via hålet för införsel av doppvärmare. Tyvärr lite för sent för mig den här gången, men någon annan kanske kan ha glädje av idén.
Spiralkladd
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 04, 2015 7:55
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Spiralkladd »

Okey nu har jag kört ut två omgångar från plastisen. En med en svag mäsk och en med en lite bättre. Totalt har jag 11 liter 43% sprit med en distinkt mäskarom. Skall rena detta nerifrån och upp tänkte jag, med ett 1,5 meter 40mm rör. Där går väl i ungefär 1,7 liter kol vad jag förstår.

Tror ni att jag kan köra alltihop genom samma kol? Dela upp det i två omgångar med olika kol? Köra allt, byta kol och köra allt igen?

Hur få bästa resultatet helt enkelt?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Flerpen »

Kör tills du känner att det inte renar lika bra och då byter du ut kolet.
Spiralkladd
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 04, 2015 7:55
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Spiralkladd »

Men faaaan. Byggde en nerifrån och upp renare med 150 cm kolrör tyvärr så lossnade det nedre röravslutet så allt kol och övrigt åkte ut. I garderoben. Frun är inte glad. Alls.

Det var ett Rörslut från alltfraktfritt som jag silikonat fast men det släppte när röret började vara fyllt. Hur få fast det så det garanterat inte lossnar? Kontaktlim plus slangklämma modell stor?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Flerpen »

Limm är onödigt. klamra rören istället.
Hatilata
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 27, 2015 21:12

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Hatilata »

Har fått upp värmen i min vattenkylda superplastis nu. Det kommer ut ca 1 droppe varje 2,5 sek
Är det bra? Hur mkt brukar ni andra få ut?
HBFL
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån apr 06, 2015 12:10
Utrustning: Plastis,Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av HBFL »

Har hittat en alternativ skål till att bygga en superplastis med, nu när inte den stora blanda skålen från ikea finns längre att beställa.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=4&t=21799

P.S
nån snäll moderator kan kanske flytta min första tråd hit? :)
larven
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån apr 13, 2015 14:45

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av larven »

Fattar inte vad som hänt har inte fått ut en droppe på 14 timmar 55 grader i den värkar vara helt tät inga läckor någonstans,
Kupolen är kall och är ca 15 grader i rummet den står i tunnan bra isolerad. vad gör jag som total nybörjare för fel??
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Martin73 »

Är utloppet inte försänkt tillräckligt så har kanske drickat inte hunnit upp i nivå ännu!
Eller kan slangen ut vara tät ??
larven
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån apr 13, 2015 14:45

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av larven »

Det var ett veck på slangen fick jag se när jag öppnade burken i dag. Låg en massa dricka på kanten och i början på på slangen, så nu är den bytt och alt är omstartat så nu är det bara att vänta igen. men fick hem effekt regulatorna från ebay så passade på att koppla in den till vatten kokar elementen så nu lär den komma upp i temp betydligt fortare en sist.
Spritaren
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor apr 09, 2015 18:49

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Spritaren »

För er som inte orkar läsa mitt inlägg sammanfattar jag det med 3 frågor längst ner ;)

Hej där, dags för första inlägget på forumet efter mycket läsande ;)

Kommer inom kort bygga en egen plastbrännare men har lite funderingar :)

På din maskin IngenjörEtanol och på andra här på forumet har ni gjort förhållandevis små hål i locket innan ni böjde upp kanterna, skulle maskinen inte gå fortare om man hade ett så stort hål som möjligt för att låta ångorna stiga upp så direkt som möjligt? Jag menar om man har en wookpanna med diameter 30cm, varför inte ha ett hål på 26-27 med högre kanter? Känns som att det skulle göra det lättare för ångan att stiga?

Har läst runt massor här på forumet om vilka ämnen man inte ska ha i plastisen osv, slutade med att jag köpte hem "riktig" food grade silicon slang som tål både temp och alkohol, och nu har jag bara en enda del kvar att införskaffa (förutom doppis, men jag tror jag har någon liggande någonstans) och det är bordgenomföringen. Min slang jag tänkte använda har en inre diameter på endast 7mm(är detta för litet?), så jag tänkte köpa en bordgenomföring på biltema i mässing då de i plast är för stora. http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nippla ... 000020419/

Läser man runt här på forumet får mässing både bu och bä, men det verkar som att om man bara låter den fälla ut sitt bly mellan varje körning (tex så här: http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html) så ska det vara ok? Jag trodde att mässing var en blandning/legering mellan koppar och zink, men på biltema står det ju att den är zinkfri? :O

Sammanfattning:
1. Varför litet hål i locket i förhållande till wookpanna/skål?
2. Är slang diameter 7mm för litet? (inre diam)
3. Vad är zinkfri mässing, och är det ok att använda i bordgenomföringen?
awaezoz
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jun 09, 2015 0:09

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av awaezoz »

Tjenare, jag har läst att det blir mycket sämre resultat om hinken inte står i ett relativt svalt (~10C) rum. Borde det inte fungera bra att ha hinken i rumstemperatur om man verkligen ser till att skålen ovanpå håller sig kall?
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster