Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
superdrutt
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis dec 30, 2014 10:52

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av superdrutt »

OK, har tillverkat en superplastis, själva apparaten verkar funka Ok, läcker inte etc, kört en mäsksats(som jäste ut ordentlligt ca 1v tot, mätte inte sockerhalt men inga bubblor alls på slutet), kört plastisen i ca 1 1/2 v nu, fått ut ca 3l, vilket känns magert...men det allra värsta är att när jag mätte alkohalt nyligen fick jag bara ca 25% alc :(...??!! testa alc mätare mot köpsprit o den verkar vara rätt "kalibrarad". Vad kan gått snett här??
Har siliconat o grejjat med IKEA skålen o allt verkar OK, fattar inte vad som gått snett, någon som varit med om något liknande??
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av AirQ »

Vet inget om brännaren med jäsa mäsken i 1v är i mina ögon lite snålt.
När jag gör öl låter jag det jäsa minst 2v.
Kan va att det inte jäst klart och därför inte får ut så mkt.
Learning by doing is the shit
superdrutt
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis dec 30, 2014 10:52

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av superdrutt »

har använt en moddad 100W akvarie värmare, tror nog att jästen jäste ut, som sagt det tog totalt 1v, det slutade "bubbla" efter drygt 4dgr, lät det stå ytterligare 3 o då var det ingen aktivitet alls i jäsröret o när det inte bubblar så kan det väl inte jäsa, eller?,
nån annan som har ide om va de kan va för knas?
Användarvisningsbild
EtaNolA
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis dec 16, 2014 3:16
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av EtaNolA »

Troligtvis problem med kylningen. Du kör inomhus i lägenhet, va? Jag har samma problem; verkar lösa sig med is. Tänkte köpa en bordsfläkt.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Martin73 »

Utan fläkt händer inte mycket!
Med bordsfläkt blir det betydlig skillnad men när det var lite varmare så använde jag kylklampar och ställde upp runt kupolen , lite mer arbete men bra skillnad på utdelning.
superdrutt
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis dec 30, 2014 10:52

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av superdrutt »

jo, kör i lgh, använde faktiskt is i en tvåliters plastbalja på toppen av ikea skålen, la en blöt disktrasa som värmeledare imellan, stora problemet var nog att mäsken inte blev bra, jag mätte inte ens sockerhalt då det inte jäste eftern ca 1v. mätte till slut alkohalten i mäsken, den låg nånstans på 10-12% så inte undra på att det blev kass då,

Har nu nästan klart med en ny sats, denna gång "norsk" jäst o 8kg socker(förra var 6kg), ska mäta alkohalt innan jag kör igång, men den bör iaf inte bli sämre än förra, och man kan väl räkna med att det dels går snabbare att få ut vodka samt att den rimligen bör ligga runt 40% alc,

ev köpa fläkt också, ev silicona fast en avskuren hink runt ikea skålen för ännu mer is kylning,

nån som kört sönder en värmare under "kok"? vad är det värsta som kan hända då? känns lite nojigt att lämna utan tillsyn, har iofs all tid i världen för det men...
Användarvisningsbild
EtaNolA
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis dec 16, 2014 3:16
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av EtaNolA »

superdrutt skrev:jo, kör i lgh, (...)
6 kg socker är, som du konstaterat, för lite för plastisen. Kör alltid 8 kg.

Dessvärre kan du inte mäta alkoholhalten i mäsken direkt. Du måste använda en oechele-mätare, med mätvärden innan och efter jäsning.

Nojade också för värmaren i början, men iom att den bara är på 100w så kan den inte ställa till med nåt större problem. 100w räcker inte så långt, även om temperatur-reglaget skulle paja. Det värsta som kan hända är väl att mäsken blir strömförande.
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Brännaren »

Jag har för mig att jag råkat ut för detta en gång,och att proppen pajade!.
Moony
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 08, 2014 4:48

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Moony »

Finns en gammal tråd om nojja om explosioner. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=410
Klaatu
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 14, 2014 23:29

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Klaatu »

Nu är jag igång med min R2-D2 för andra gången, och nu tänkte jag göra allting rätt. Misstag förra gången: Tätade inte ordentligt och brände mitt under värsta värmeblöjan i somras. Resultat: litet och svagt. Nu har jag tålmodigt inväntat gynnsam utomhustemperatur och ställt hela konkarongen på balkongen:
63RdcPUl.jpg
Skålen är en sådan där Blanda-grej. Upptäckte att den sitter som GJUTEN på locket till en PGW-hink av nyare modell. Allt som behövs är ett jämnt lager silikon runt om. Detta tips är väl mitt främsta bidrag till brännologin ifall ingen redan nämnt det.

Värmaren har jag fört in genom ett borrhål längst upp på andra sidan hinken, i en ihålig gummipropp som jag tätat så gott jag kunnat med silvertejp. För att kolla tätheten blåste jag i slangen samtidigt som jag kröp runt på knä med örat vid fogen för att lyssna efter läckor. :-)

Efter c:a 16 timmar från start såg det ut såhär i mätglaset efter att jag låtit spriten värma sig till rumstemperatur. Har höga förhoppningar:
fLvS7pjl.jpg
Nu har det gått snart ett dygn och en liter har pressats ut. Har tyvärr ingen koll på mäsktemperaturen då termometern antingen ballat ur eller lagt sig mot värmaren. Men jag kör Gert Strands värmare som ska hålla 45-50 grader.

När jag plockar isär mitt skötebarn igen kan jag fotodokumentera hur jag byggde bordgenomföring och grejer, om någon skulle vara intresserad. Cliffhanger: Biltemas båtavdelning.
Broedet
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor feb 19, 2015 18:05

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Broedet »

Hejsan grappar
Har precis börjat beställa delar till den absolut första superplastisen som jag kommer bygga.
Nästan alla delar är inköpta sånär som på den förbannade Ikea skålen som nu utgått ur deras sortiment (ca 2-3 veckor sedan :( ) haha, försöker hitta andra alternativa bunkar att använda men det närmaste jag kommit ännu är en 8l bunke med en diameter på 34 cm , det jag undrar är om ni tror det kommer funka bra tillsammans med 30liters jäshinken fast denna skålen nu är hela 2cm mindre? :shock:
visst kan man anpassa men jag har ju sett era underbart perfekt anpassade splastisar och vill ju eftersträva denna perfektion. :D
tacksam för svar!
Dr.Jekyll
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån feb 16, 2015 20:11
Utrustning: Spiral, FetFoa
Ort: Stora Norrland

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Dr.Jekyll »

@Broedet - beställ hem den via postförskott , den finns i lager och går att beställa genom ikea.se
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Brännaren »

Biltema har Vispskålar som kanske kan användas! 20 cm 119:- och 24 cm för 179:-! Försök annars på loppis/second hand! Där har jag hittat användbara skålar för några kronor!.
Hatilata
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre feb 27, 2015 21:12

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Hatilata »

Hej tänkte bygga mig min första brännare :o :shock:

Undrar om blanda skålen på 28 cm skulle funka eftersom den andra utgått.
Eller blir den för liten/svårt att fästa då den inte kommer ligga mot lockets kant?
Spiralkladd
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 04, 2015 7:55
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Spiralkladd »

Hej. Någon som använder doppisen med ic display från alltfraktfritt? Jag får den inte att funka. När jag ställt in 47 grader dröjer det 10 sekunder och sedan visas två blinkande streck i displayen och det piper ett larm, samma ljud som när man ställer in temp. Den ger sig inte utan står och piper tills man stänger av.

Har jag missat något? Trasig doppis eller skit bakom spakarna?
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster