Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

Toffeln skrev:Jag kan ha fel men i en wokpanna är väl bara godkända ämnen för kontakt med livsmedel tillåtna? Värme bör inte påverka mer i en plastis än på spisen. Att tillaga mat i sprit händer ju flera gånger att man gör så jag tror och hoppas att pannan bör vara säker.
Jag kan tycka att folk verkar mer än lovligt rädda att saker ska vara giftiga. Man läser folk pumpa ut rent gift ur sina apparater gjorda i plast och mässing, orena metaller från Kina, skrot man "hittat hemma" osv. men det är ett woklock som oroar. Rost är knappast farligt.
En wokpanna är knappast avsedd att utsättas för alkoholångor i ca en vecka i taget, det är däremot jästunnorna.

Att alkohol är farligt är det ingen som förnekar, men finns väl ingen anledning att göra det farligare? Förstår verkligen inte poängen med ditt inlägg. Tycker inte heller jag sett någon förespråka bruket av mässing och orena metaller på detta forum heller, kan du ge några exempel på detta?

Dom allra flesta här verkar tvärt om väldigt måna om att göra en så ren och ogiftig produkt som möjligt, hur kan du se något dåligt i det? Rost är visserligen inte farligt men det är ju inte heller något som är så trevligt att få i sin produkt, och det förkortar ju onekligen livslängden på apparaten så naturligtvis vill man ju ha något som inte rostar.

Ser inget som helst värde i ditt inlägg, kan du peka ut det?

Därmed inte sagt att locket i fråga är farligt att använda, det har jag tyvärr ingen uppfattning om.
Personligen skulle jag dock bara använda saker jag vet är ofarliga.
luzze
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör okt 01, 2016 18:53

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av luzze »

Hej.

Har byggt en superplastis, och skulle testa den men efter ett par minuter börjar min doppvärmare att tjuta (jag har ej kört den torrt), modellen jag har är denna.
(har kapat/lödat och satt krympslang på kablen för att få igenom den igenom en gummibussning).

Bild

Någon som använder den med gott resultat eller kan rekommendera någon annan?
Grogg
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 09, 2016 18:42
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Grogg »

luzze skrev:Hej.

Har byggt en superplastis, och skulle testa den men efter ett par minuter börjar min doppvärmare att tjuta (jag har ej kört den torrt), modellen jag har är denna.
(har kapat/lödat och satt krympslang på kablen för att få igenom den igenom en gummibussning).

Bild

Någon som använder den med gott resultat eller kan rekommendera någon annan?
Hej jag använder samma med gott resultat!! Råkade ut för samma sak sist,mäsken hade då stått ute I garaget för att klarna.Det tjöt som bara fan av doppisen när jag körde igång den. Tog in mäsken och lät den stå I rumstemperatur I ett dygn och sen I med doppisen igen och då var den tyst. Vej ej,kanske är något inbyggt larm?

Men resultatet blev även denna gang 8 liter prima 40%igt :P
luzze
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör okt 01, 2016 18:53

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av luzze »

Grogg skrev:
luzze skrev:Hej.

Har byggt en superplastis, och skulle testa den men efter ett par minuter börjar min doppvärmare att tjuta (jag har ej kört den torrt), modellen jag har är denna.
(har kapat/lödat och satt krympslang på kablen för att få igenom den igenom en gummibussning).

Bild

Någon som använder den med gott resultat eller kan rekommendera någon annan?
Hej jag använder samma med gott resultat!! Råkade ut för samma sak sist,mäsken hade då stått ute I garaget för att klarna.Det tjöt som bara fan av doppisen när jag körde igång den. Tog in mäsken och lät den stå I rumstemperatur I ett dygn och sen I med doppisen igen och då var den tyst. Vej ej,kanske är något inbyggt larm?

Men resultatet blev även denna gang 8 liter prima 40%igt :P
Japp, gav den en chans till efter ett par dagar och då fungerade den fint igen, vet ej vad som va fel...
Thr3nippols
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jul 04, 2017 11:17
Utrustning: plastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Thr3nippols »

Ni som har byggt på senare tid, var köpte ni alla era grejer? Tänker silikon, genomföringar, skålar och hinkar? :oops:
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Dr.Alkohol »

Bumpar den här tråden!

Hemkocken.nu är nerstängd.

Ikea har bara blanda skål i 28 cm i diameter går det med en sån eller måste man ha större?
Om möjligt hur stort hål ska jag skära i locket isf med tanke på att den här är mindre?
Påverkar det nånting?

Allt annat har jag fixat utom den där kupolen vilket känns otroligt frustrerande.
dilettanten
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 26, 2018 11:22

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av dilettanten »

Dr.Alkohol skrev:Bumpar den här tråden!

Hemkocken.nu är nerstängd.

Ikea har bara blanda skål i 28 cm i diameter går det med en sån eller måste man ha större?
Om möjligt hur stort hål ska jag skära i locket isf med tanke på att den här är mindre?
Påverkar det nånting?

Allt annat har jag fixat utom den där kupolen vilket känns otroligt frustrerande.
Väldigt sent svar men i vart fall:

Ja det funkar med den skålen, jag har kört två satser och får i stort sett lika bra resultat som IngenjörEtanol fått med sitt större lock.

Det funkar även bra att köra inomhus, jag har kört i temperaturer runt 15% C och med bordsfläkt på toppen.

Skålen blir varm, mellan 22 och 30 grader, högst temperatur på toppen men det gör inte så mycket, det kommer produkt i alla fall.
Jag har mätt med IR-termometer, väldigt användbart verktyg.

IR-termometer är även utmärkt att mäta var är vatten/spritgränsen i under-upp röret vid kolning då temperaturen är betydligt högre just i frontgränsen när alkoholen trycker ut vattnet framför sig.
Hoppsan
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons okt 24, 2018 20:32
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Hoppsan »

Hej.
Skulle behöva lite expertishjälp.
Ska ge superplastis ett försök och vill gärna få det så bra som möjligt.
Har införskaffat:

Doppvärmare "helautomatisk"
Turbojäst "turbo Pure 48h/18%
Stektermometer
Silikon slang 12-16mm
Jäsrör med aktivt kol.
Druvsocker 7kg.
Bordgenomföring.
Jäshink med 2 lock.
Akvariesilikon
Woklock
Fråga
1,
Har jag glömt någon detalj?
2,
Hur varmt får det vara som mest alternativ minst i lägenheten för att mäsken ska bli bra?
3,
Samma som fråga 2 fast angående destillstionen.
4,
Kolfilter jag köpte ska man ha vatten i.
Men har läst någonstans att man ej ska ha på jäsröret i början pga att det är en sådant högt tryck i början.
Stämmer det?
5,
Ska man använda klarningsmedel?
6,
Behöver man använda Aktiva kol el liknande när spriten har blivit destilerad?
7,
Ska man ta bort bottensatsen?
Kom gärna med ännu mer nyttig info om ni har som jag ej har frågat om.
Mycket tacksam för svar.
Mvh H
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1030
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Andy »

Hoppsan skrev:Hej.
Skulle behöva lite expertishjälp.
Ska ge superplastis ett försök och vill gärna få det så bra som möjligt.
Har införskaffat:

Doppvärmare "helautomatisk"
Turbojäst "turbo Pure 48h/18%
Stektermometer
Silikon slang 12-16mm
Jäsrör med aktivt kol.
Druvsocker 7kg.
Bordgenomföring.
Jäshink med 2 lock.
Akvariesilikon
Woklock
Fråga
1,
Har jag glömt någon detalj?
2,
Hur varmt får det vara som mest alternativ minst i lägenheten för att mäsken ska bli bra?
3,
Samma som fråga 2 fast angående destillstionen.
4,
Kolfilter jag köpte ska man ha vatten i.
Men har läst någonstans att man ej ska ha på jäsröret i början pga att det är en sådant högt tryck i början.
Stämmer det?
5,
Ska man använda klarningsmedel?
6,
Behöver man använda Aktiva kol el liknande när spriten har blivit destilerad?
7,
Ska man ta bort bottensatsen?
Kom gärna med ännu mer nyttig info om ni har som jag ej har frågat om.
Mycket tacksam för svar.
Mvh H
Fråga 1:
Vet ej

Fråga 2:
Kan tänka mig att 18-25 grader är bra att hålla sig till. Vet inte vilken temperatur jästen dör vid, men det borde väl stå på paketet. Om det är för kallt kan du ställa den vid ett element.
Lite träder om mask och temperaturer:
viewtopic.php?f=9&t=13845
viewtopic.php?f=9&t=217

Enligt den andra tråden dör jästen vid ca 30 grader.

Fråga 3:
Eftersom det är en typ av plastis så får masken absolut inte koka. 45-55 grader enligt denna tradakapare viewtopic.php?f=4&t=10270

Fråga 4:
Ja det stämmer. Det som kan ske är att vattnet trycks ur jasröret. Ingen fara med det. Bara att fylla på nytt vatten. Jag brukade ha vatten i redan från början.

Fråga 5:
Nej det behöver du inte göra. Det används för att få bottensats en att samla sig på botten av av kärlet. Detta sker av sig själv efter en viss tid. Du ska inte dricka mäsken så det är inte hela världen om det kommer med lite bottensats.

Fråga 6:
Ja! Annars blir det inte gott. Läs igenom följande:
viewtopic.php?f=15&t=12459

Fråga 7:
Separera gärna så mycket du kan, men jag tror inte det är hela världen om lite är kvar. Det jag kan tänka mig är att det kan brännas fast lite på doppvärmaren om det är väldigt mycket - och det i sin tur kan göra att doppvärmaren tar mer stryk.

Mycket info finns redan på formet. Prova att söka så kanske du får svar på dina frågor snabbare!

Lycka till!
Bryg
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis dec 04, 2018 13:11

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Bryg »

Mäsken bubblar, och jag funderar på lämpligaste utrymmet för superplastdestilleriet med 28cm rostfri kupol..

Jag kan isolera tunnan väl, och jag har en automatisk 50-graders doppvärmare.

Utrymmen jag har att välja på är;
1. Rumstemperatur
2. Ungefär 10grader under rumstemperatur i icke-uppvärmt skafferi, 10-11 grader.
3. Kallt lager inomhus, ej uppvärmt. Jämnare kyla.
4. I princip utomhus. Under tak, bakom delvis öppen vägg.
5. Utomhus.

Alternativ 3, 4, 5 kommer ha mellan +2 till -2 grader den närmsta tiden...

Alternativ 2 och 3 är antagligen bäst. Men vilket?

Jag kan troligen få ner temperaturen i alt.2 om jag minskar temperaturen i rummet utanför...

Kanske det är allra bäst?

Iofs så är det större chans att bli påkommen i alt 2. Kan dock låsa rummet... Alt 3 är jag i princip 100% ostörd.

Men, med tanke på temperaturer, vad är det bästa?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Toffeln »

Alt 3. Jämn kyla.
Bryg
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis dec 04, 2018 13:11

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Bryg »

Produktionsutrymmet i min fabrik har hållit ungefär 0 grader, ibland nån grad minus ibland nån grad plus.

Jag har ingen tempmätare i vätskan ännu, men en mätare mellan tunnan och isoleringen visade idag 38 grader - jag gissar kanske 10 grader lägre än inne i tunnan runt värmaren.?

Det har dessutom varit ännu lägre grader innanför isoleringen de första 3 dagarna. Jag använde först en bordsfläkt, men bytte till en 12v datorfläkt. Bordsfläkten var nog för effektiv för dessa yttre temperaturer jag har i fabriken, och dessutom blåste den ner kall luft innanför isoleringen. Jag tätade detta med silvertejp då jag bytte fläkt.

Jag har fått ut 3 liter på 5 dagar. Jag har inte mätt procent, men smakat ok, då jag smakat de första dagarna.

Senaste 2 dagar har gett 1.5l och har en god, lite fruktig doft. Tror det kunde passa som brandy/cognac rent av okolat, bara jag hittar en bra essens.
Bryg
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis dec 04, 2018 13:11

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Bryg »

Hur noga är ni med att dela upp heads/body/tails med superplastisen?

En fördel med superplastisen är ju att man KAN dela upp det.

Och hur mycket ska man förvänta sig av varje del med typ 22l mäsk.

Är detta rimligt?
1.5l heads
4l body
1.5l tails

Och hur mycket foreshot? 1 dl?
Twp111
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 23, 2019 19:37

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Twp111 »

Helt ny och ska bygga min första plastis. Blev rekommenderad denna och blev nyfiken.

Kan någon tipsa med länk om vilka skålar som är bra som toppen på locket? Hittar ingen rostfri på Ikea så var handlar man något liknande nu för tiden?

Tänkte köpa denna doppisen då den är reglerbar och tycks klara rätt temperatur:
https://hembryggning.se/heater-doppvarm ... -240v.html
Är den tillräckligt stark för den här typen av plastis, med så mycket vätska, eller finns det bättre alternativ?
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av rull_bull »

Twp111 skrev:Helt ny och ska bygga min första plastis. Blev rekommenderad denna och blev nyfiken.

Kan någon tipsa med länk om vilka skålar som är bra som toppen på locket? Hittar ingen rostfri på Ikea så var handlar man något liknande nu för tiden?

Tänkte köpa denna doppisen då den är reglerbar och tycks klara rätt temperatur:
https://hembryggning.se/heater-doppvarm ... -240v.html
Är den tillräckligt stark för den här typen av plastis, med så mycket vätska, eller finns det bättre alternativ?
Kom igen nu... ansträng dig lite.
Ingen orkar hjälpa nån som vill ha allt serverat på silverfat och ärligt, klarar du inte att skriva in skål i sökrutan på Ikeas sida och bläddra bland sökresultaten så betvivlar jag att du klarar att få ihop en superplastis..
Skålen finns där...
Likadant med doppvärmaren, finns massor av trådar där folk skriver om den. Bara börja läsa..
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster