Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Bryssko »

Hej Zormac

Här är den
Bilagor
R2D2.jpg
R2D2.jpg (816.58 KiB) Visad 766 gånger
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Bryssko »

Den funkar tokbra!

Det finns prylar färdiga att köpa till den också tror jag

Sök på nätet efter T500 distiller så kommer du hitta prylar som passar
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

Bryssko skrev:Den funkar tokbra!

Det finns prylar färdiga att köpa till den också tror jag

Sök på nätet efter T500 distiller så kommer du hitta prylar som passar
Tjusigt värre! Det ska jag definitivt kika efter.

Behövde du modifiera den på något vis? Har för mig att jag läst en tråd om ett liknande kärl där man var tvungen att ta bort någonting men hittar inte tråden.

Edit: Är du förövrigt säker på att det är samma dimensioner på denna och T500?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Kusken »

Zormac: Du kan använda den som den är, tror det snackades om termostat och överhettningsskydd i någon tråd. Men det är bara att köra på. Du ska nog kolla dimensionerna och jämföra med T500 men troligen passar det. Grainfather finns det ju också delar till och den ser ju liknande ut.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Förresten.. Är det möjligt att lägga till ett kolfilter till denna apparat så att det blir luktfritt? O isf hur har ni gjort? Mvh
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

forosyntesen skrev:Förresten.. Är det möjligt att lägga till ett kolfilter till denna apparat så att det blir luktfritt? O isf hur har ni gjort? Mvh
Så som jag förstått det är den luktfri. Vill du ha luktfritt på uttaget så är det ju bara att täta intaget i dunken och sätta ett kolfilter så det inte blir övertryck.
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

Kusken skrev:Zormac: Du kan använda den som den är, tror det snackades om termostat och överhettningsskydd i någon tråd. Men det är bara att köra på. Du ska nog kolla dimensionerna och jämföra med T500 men troligen passar det. Grainfather finns det ju också delar till och den ser ju liknande ut.
Funderar lite på temperaturreglaget, kan man lita på det eller måste man använda någon typ av dimmer?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Kusken »

Kan inget om plastisar. Men vilken temp ska du ha i den? Kan du inte ställa in temperatur, och jämföra med verkligt värde via en termometer?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

Kusken skrev:Kan inget om plastisar. Men vilken temp ska du ha i den? Kan du inte ställa in temperatur, och jämföra med verkligt värde via en termometer?
Temp skal väl vara ca 45 -55 grader. Jo jag får väl testa när jag fått den, kommer tyvärr inte kunna bygga den än på en månad eller så pga andra projekt så är mest i planeringsstadiet nu.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Zormac skrev:
forosyntesen skrev:Förresten.. Är det möjligt att lägga till ett kolfilter till denna apparat så att det blir luktfritt? O isf hur har ni gjort? Mvh
Så som jag förstått det är den luktfri. Vill du ha luktfritt på uttaget så är det ju bara att täta intaget i dunken och sätta ett kolfilter så det inte blir övertryck.
Tack för svar, Jag menade luktfri under själva jäsningen. Det jag tänkte på var att borra ett litet hål i kupolen o sen sätta in ett kolfilter där (i aliminiumlocket) alltså.

Mvh
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

forosyntesen skrev:
Zormac skrev:
forosyntesen skrev:Förresten.. Är det möjligt att lägga till ett kolfilter till denna apparat så att det blir luktfritt? O isf hur har ni gjort? Mvh
Så som jag förstått det är den luktfri. Vill du ha luktfritt på uttaget så är det ju bara att täta intaget i dunken och sätta ett kolfilter så det inte blir övertryck.
Tack för svar, Jag menade luktfri under själva jäsningen. Det jag tänkte på var att borra ett litet hål i kupolen o sen sätta in ett kolfilter där (i aliminiumlocket) alltså.

Mvh
Det låter som en väldigt dålig idé, ångorna kommer att gå ut där under bränningen. Använd ett vanligt lock för jäsningen och lägg koll i jäsröret alternativt dra en slang till en petflaska med kol.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

ack för tipset! Kör på ett annat lock underjäsning :)

Kan passa på att fråga, jag har två "problem". Jag vet inte hur jag ska fästa alimuniumlocket på plastlocket, bara silikon lär inte få den att sitta fast, har du nån idé?

O sen kylningen, varför behövs locket kylas? Vad händer med spriten om jag skippar kylningen helt?

O slutligen, räcker det att ha en vanlig fläkt över i rumstemp? Mvh!
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

forosyntesen skrev:ack för tipset! Kör på ett annat lock underjäsning :)

Kan passa på att fråga, jag har två "problem". Jag vet inte hur jag ska fästa alimuniumlocket på plastlocket, bara silikon lär inte få den att sitta fast, har du nån idé?

O sen kylningen, varför behövs locket kylas? Vad händer med spriten om jag skippar kylningen helt?

O slutligen, räcker det att ha en vanlig fläkt över i rumstemp? Mvh!
Har hittills bara teoretisk kunskap i detta men finns lite olika lösningar. En del sandpapprar på plasten för att det skall fästa bättre, andra gör en silikonpackning som bara sitter på kupolen (lägg matolja eller dylikt på locket) och sen sätter fast den med spännband.

Kylningen behövs för att få spritångorna att bli vätska igen, annars blir det svårt att dricka :)
Luftkylning gör ju en del naturligtvis, står den utomhus på vintern i minusgrader borde det räcka men kör du innomhus vill du definitivt ha en fläkt annars går det väldigt långsamt.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Zormac skrev:
forosyntesen skrev:ack för tipset! Kör på ett annat lock underjäsning :)

Kan passa på att fråga, jag har två "problem". Jag vet inte hur jag ska fästa alimuniumlocket på plastlocket, bara silikon lär inte få den att sitta fast, har du nån idé?

O sen kylningen, varför behövs locket kylas? Vad händer med spriten om jag skippar kylningen helt?

O slutligen, räcker det att ha en vanlig fläkt över i rumstemp? Mvh!
Har hittills bara teoretisk kunskap i detta men finns lite olika lösningar. En del sandpapprar på plasten för att det skall fästa bättre, andra gör en silikonpackning som bara sitter på kupolen (lägg matolja eller dylikt på locket) och sen sätter fast den med spännband.

Kylningen behövs för att få spritångorna att bli vätska igen, annars blir det svårt att dricka :)
Luftkylning gör ju en del naturligtvis, står den utomhus på vintern i minusgrader borde det räcka men kör du innomhus vill du definitivt ha en fläkt annars går det väldigt långsamt.
Då hänger jag med!! Tänkte dra förbi clas ohlson idag o köpa några spännband, Mitt aliminiumlock ser ut att passa perfekt på plastlocket, jag tror att ifall jag sätter det rakt, o sen använder spännband o drar åt "uta ba fan" så tror jag att jag kan skippa silikon helt, jag tvekar på att det kommer läcka ut på sidorna. Kan ju vara värt att testa då allt hade blivit mycket smidigare om man kunde ta av aliminiumlocket enkelt, t.ex om man vill rengöra det osv.

Uppdatering: Det läckte ändå, så blir väl tvungen att använda silikon mellan aliminiumlocket o plastlocket..
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

forosyntesen skrev:
Zormac skrev:
forosyntesen skrev:ack för tipset! Kör på ett annat lock underjäsning :)

Kan passa på att fråga, jag har två "problem". Jag vet inte hur jag ska fästa alimuniumlocket på plastlocket, bara silikon lär inte få den att sitta fast, har du nån idé?

O sen kylningen, varför behövs locket kylas? Vad händer med spriten om jag skippar kylningen helt?

O slutligen, räcker det att ha en vanlig fläkt över i rumstemp? Mvh!
Har hittills bara teoretisk kunskap i detta men finns lite olika lösningar. En del sandpapprar på plasten för att det skall fästa bättre, andra gör en silikonpackning som bara sitter på kupolen (lägg matolja eller dylikt på locket) och sen sätter fast den med spännband.

Kylningen behövs för att få spritångorna att bli vätska igen, annars blir det svårt att dricka :)
Luftkylning gör ju en del naturligtvis, står den utomhus på vintern i minusgrader borde det räcka men kör du innomhus vill du definitivt ha en fläkt annars går det väldigt långsamt.
Då hänger jag med!! Tänkte dra förbi clas ohlson idag o köpa några spännband, Mitt aliminiumlock ser ut att passa perfekt på plastlocket, jag tror att ifall jag sätter det rakt, o sen använder spännband o drar åt "uta ba fan" så tror jag att jag kan skippa silikon helt, jag tvekar på att det kommer läcka ut på sidorna. Kan ju vara värt att testa då allt hade blivit mycket smidigare om man kunde ta av aliminiumlocket enkelt, t.ex om man vill rengöra det osv.

Uppdatering: Det läckte ändå, så blir väl tvungen att använda silikon mellan aliminiumlocket o plastlocket..
Synd, men du kan ju ändå göra en lös packning om du styrker på olja innan du lägger på silikonet så du kan ta av den lätt.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster