Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Världens enklaste brännare.
Sprite_utan_senap
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tor dec 04, 2008 20:38
Kontakt:

Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av Sprite_utan_senap »

Just nu i skrivandes stund, filtrerar jag in absolut första hembränt.
jag smakade lite på hur det smakas efter filtrering och det smakar stort sätt som vatten bara.

är det finkeloljan som man känner när det bränner eller har jag gjort helt fel?

Använde sex kilo socker som det stod i förpackningen jag använde.
jag satte plastbrännaren lutad och värmas i 50 grader.

Mäsken som låg i 25 liter hink låg i fyra dagar innan jag använde det.
jag har kvar ca 15 liter som nu legat en vecka. Blir det bättre med den?
Användarvisningsbild
Cookie
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:56
Ort: Uppland.

Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av Cookie »

Du har ingen alkoholmätare?
8kg´s satser är att föredra när man ska bränna med en plastbrännaren.
För plastisen behöver ganska hög % på mäsken för att komma upp i bra % på slut produkten. :)
Alcohol is only a temporary solution if you stop drinking it. :D
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av gullitskatt »

Mäsk ska vara så stark som möjlig för att få bra styrka ur maskinen.

Och skaffa en ochelemätare/jäsmätare dessa kan du kolla hur långt din mäsk har kommit.
På 8kg sats bör den vara på -10 till -15 då har den bra styrka för en plastis.
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av trippp »

Sprite: Hur mycket sprit har du som du kolar? Några liter? Hur mycket kol använder du? Har du blött kolet i förväg?

Jag gissar att du kolar för lite sprit och kör i torrt kol. Då suger kolet åt sig nästan all sprit, ut kommer vatten.

Stark sprit smakar starkt oavsett om det är finkel i den eller inte.
Senast redigerad av trippp, redigerad totalt 1 gång.
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av gullitskatt »

När jag tänker på det så låter det som du har gjort fel på kolningen.
Där du hällt på spriten sen när det sluta droppat så har slutat.


Har du 5dl kol så kan man säga att det kommer 5dl vatten först sen kommer spriten.
Man smakar på det som kommer ut först, när det börjar smaka sprit så kollar du hur mycket vatten det kom innan spriten.

Sen när man kört klart all sprit så häller man på 5dl vatten(eller den mängd som är vatten före) för trycka ur spriten i kolet.

Då blir din förlust av spriten minimal.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av destillergeek »

sprit ska ju föfan inte smaka nånting och om det är 40% eller mer på det så kan du vara trygg för det ska smaka vatten då är det bra!!
Användarvisningsbild
alcoman
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: tis maj 06, 2003 2:00
Ort: G?teborg

sprit ska inte smaka vatten

Inlägg av alcoman »

för det första all mäsk som jag har satt på har jag använt 8 kgs jäst och aldrig understigit 14 dagars jäsning, när mäsken har klarnat då är den färdig.

jag har aldrig fått ut något mindre än 38-40 i slutresultat och då ungefär 9-10 liter utav 25 liter mäsk.

använd aldrig aldrig 6 kgs jäst vid användning av plastbrännaren då plastbrännaren är beroende av stark mäsk för ett bra slutresultat.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av latmasken »

Prova att tända eld på spriten. Brinner den är det sprit, brinner den inte är det nog inte sprit.

(fast sprit under 60% är lite svår att få eld på, under 40% måste man nog värma rätt bra för att den ska brinna)
Användarvisningsbild
alcoman
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: tis maj 06, 2003 2:00
Ort: G?teborg

köp en alkomätare

Inlägg av alcoman »

köp en alkomätare på coop eller ÖOB kostar nog inte mer än 40 kronor dom stämmer ganska så bra
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av raoul-duke »

"använd aldrig aldrig 6 kgs jäst vid användning av plastbrännaren då plastbrännaren är beroende av stark mäsk för ett bra slutresultat"
Det beror ju på vad man satsar på för kvalité. Vill du att folk ska rygga tillbaka när dom luktar i dunken pga all heads så visst.

För det första så går det inte att göra bra neutral sprit i en plastis. Drickbar men inte bra. Det beror på att man inte kan göra vettiga cuts. Men det finns några förbättringar man kan göra för att det ska bli bättre. Det tar längre tid och kräver ett brinnande intresse.

Förbättringen:

1. Isolera innerhinken
2. Sätt lock på den
3. Använd Turbo Pure 14 %
4. Kör spriten två gånger
5. Häll över dom första 3-5 deceliterna från andra bränningen i en behållare och släng i nästa mäsksats
6. Kola ordentligt!

Gör såhär:

1. Strippa mäsken


(Använd inte locket den här gången) Låt plastisen gå tills du fått ut "sprit" med bara något högre alkoholhalt än mäsken hade från början (ca 20%)

2. pH-behandla

Nu har du fått ett så kallat "low wine". Detta pH-behandlar du med bikarbonat tills det blir basiskt, ph 8-10.
Luftning och ljus förvaring av den srippade priten under någon veckas tid ger bättre resultat.

4. Findestillera

Häll råspriten i innerhinken, sätt på locket och koppla i sladden. (Locket förhindrar att sprit droppar ner i hinken igen och ger något bättre separation)

5. Ta bort det första.

Efter några dagar borde du börja se produkt i botten. Egentligen brukar man göra 3 cuts till (heads, body och tails) men eftersom separationen är så pass usel så är det ingen mening att ens försöka enligt min erfarenhet. Det blir dock avsevärt mycket bättre om man tar ur dom första 3-5 deceliterna ur plastisen. Häll över dom i en flaska och använd i nästa sats eller häll ut det.

6. Späd ut till 40-45%

Använd alkoholmätare och späd ut spriten till 40-45% (beroende på vilken styrka du får ut av brännaren) Satsa på att få ut högre än 40%. Öppna brännaren och kolla alkoholhalten emellanåt så att inte styrkan går under 45%. (Tänk på att du förlorar några procent under kolning)

7. Kolning

Eftersom att sprit från en plastis oftast är förorenad till max så är en kombination av två typer av kolning att föredra.

8. Statisk kolrening

Tillsätt en påse till ca 5-10 liter 40-45% sprit. Skaka dunken varje dag under ca 3-7 dagars tid. (Ju längre desto bättre)

9. Kolning i kolrör med nerifrån och upp metoden.

Efter statisk kolning är det dags för "finkolningen" med hjälp av "nerifrån och upp metoden". Du kan läsa om den metoden här: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509

10. Tappa upp på dunk

11. Jag tror inte jag behöver förklara hur du dricker spriten...

------------------------------------------------

Som du märker är det väldigt invecklat och tidsdödande att få ut bättre sprit ur en plastis. Det krävs ett brinnande intresse och en tjurighet utan dess like. Här kommer några råd:

1. Bygg en spiralbrännare med kolonn om du vill ha kvar enkelheten. Eller varför inte en VM-kolonn när du ändå håller på?
2. Läs den här tråden: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15125
3. Köp den här boken: http://www.amphora-society.com/Designin ... u_p_3.html
4. Gör riktig sprit.


Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Hajen
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jul 25, 2012 21:03

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av Hajen »

Jag tycker det är intressant med de olika plastisåsikterna. :)

Dom som använder plastis tycker att det är fullgod sprit, vissa tycker till och med den är väldigt bra.

I stort sett alla som kör med något "bättre" än plastis tycker plastisen är skit och borde hamna på tippen.

Känns lite som en bilmärkes-diskussion. Alla förespråkar det dom själva använder, och VM E-ARC Thorshammer är alla överrens om att det är Ferrarin.

Ska bli kul att se var man själv hamnar :)
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av raoul-duke »

och VM E-ARC Thorshammer är alla överrens om att det är Ferrarin
Och plastisen är trehjulingen...

Skämt åsido! Ju mer du läser om teorin bakom destillation desto mer kommer du inse att det inte bara är en "bilmärkesdiskussion".

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Hajen
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jul 25, 2012 21:03

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av Hajen »

raoul-duke skrev:
och VM E-ARC Thorshammer är alla överrens om att det är Ferrarin
Och plastisen är trehjulingen...

Skämt åsido! Ju mer du läser om teorin bakom destillation desto mer kommer du inse att det inte bara är en "bilmärkesdiskussion".

Mvh - Raoul
Hahaha! :)

Man måste börja någonstans, och för oss som inte har verktyg eller någonstans att bygga så är ju faktiskt plastisen klockren, även om man måste slabba med kol.

Jag har inte ens börjat bygga min plastis än men sitter och har en önskelista som med lätthet överstiger 10 000:- :) Synd att man inte har en verkstad...
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av savonit »

du kan bygga en spiral utan verkstad med.
Hajen
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons jul 25, 2012 21:03

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av Hajen »

savonit skrev:du kan bygga en spiral utan verkstad med.
Såklart, och tanken finns där efter superplastisen. Men jag är är ett fan av att bygga saker så automatiserat som möjligt. Men vi får se.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster