Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Världens enklaste brännare.
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av Brännaren »

Jag är helt nöjd med min enkla plastis!. Jag har gott om tid och kör satsen 2 gånger! Det blir jättebra!.
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Måste ha gjort fel, smakar vatten?

Inlägg av Vector »

Till plastisens försvar får jag säga att jag fått riktigt bra sprit vad avser renhet i smak och styrka och det utan avancerad körning.

Har kört 8 kg med turbo guld, jäst ut ordentligt (fått stå 1-2 veckor), strippat 8 l mäsk till 3-4 l råsprit i tre omgångar, sen bränt på nytt tills jag har 8 l sprit.

Kolat med PGWs tvåkomponentskol i 1800 mm långt 50-rör enligt "Aktivt kol", kastat det kolet oct sedan kolat igen på samma vis.

Vid det här laget har jag felfri sprit. Och jag ser mig som kräsen finsmakare.
Är det vodka? Inte i mitt tycke då den är för ren, men ett hembränt som slår mycket av det jag smakat.

Så det går att göra bra sprit med plastis helt klart.
Nackdelarna är att det tar lång tid och att man är låst i processen. Du kan inte göra starkare sprit etc.
Sen tycker jag inte om att kola& det är tråkigt. Därför börjar jag pröva riktiga brännare.

Den klart största fördelen med plastisen är dock att den är en solklar töm-och-glöm apparat.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster