Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Här finns doppvärmare

Diskussioner om doppvärmare avsedda att använda för plastbrännaren
SunTzu
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons sep 25, 2013 1:57

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av SunTzu »

Det finns alltså ingen som vet om någon ebayförsäljare eller dx.com som säljer doppisar som funkar bra för plastisar?
Nocwil
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån okt 14, 2013 1:16

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av Nocwil »

Hej!

Ledsen att jag inte har något svar på dom senaste posterna, tänkte bara informera om att det finns doppvärmare för akvarium att köpa på Hornbach. Köpte en 100wattare där för 179kr (tror jag) idag, men det var någon som nämnde att det var krångel med doppvärmare till akvarium, någon som vet varför det skulle vara det?

Sen tänkte jag passa på att fråga om det går att använda krympslang på sladden som skydd? Eller är det kanske enklast med silver-/eltejp?

Fridens :)
Kan kan man alltid, vill är en annan sak.
Bryggaren Bob
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: tor aug 01, 2013 20:52

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av Bryggaren Bob »

Det enda problemet som kan tänkas vara med VISSA akvarium värmare är att dom inte går att modda på ett bra sätt. T.ex. Jäger är helgjutna så dom är det mer pyssel med. Annars funkar dom bra. Har kört min plastis 15 gånger utan något som skyddar slangen. Där har det inte hänt något. Men krympslang funkar. Optimalt är silikonslang. Tejp ska du inte använda då limmet på tejpen kan lossna och det vill man kanske inte ha i spriten ;p
Robban98422
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 02, 2015 15:28

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av Robban98422 »

Nu tar jag upp en gammal tråd, för att inte starta en ny i onödan, när man är så ny som jag är också :)

Jag har aldrig gjort detta innan, jag har väl igentligen inget behov av det heller, Det blir en hobby-grej


Ska bygga mig en spiralbrännare, jag har förstått det mesta och har läst på en vecka nu ungefär

MEN vart hittar jag en bra doppvärmare för sprit ? vilka grader ska "mäsken" hålla?

Och även, om jag skulle vilja använda en vattenkokare och en regulator ifrån tex ebay, vilken vattenkokare är bäst?

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av Andy »

Robban98422 skrev:Nu tar jag upp en gammal tråd, för att inte starta en ny i onödan, när man är så ny som jag är också :)

Jag har aldrig gjort detta innan, jag har väl igentligen inget behov av det heller, Det blir en hobby-grej


Ska bygga mig en spiralbrännare, jag har förstått det mesta och har läst på en vecka nu ungefär

MEN vart hittar jag en bra doppvärmare för sprit ? vilka grader ska "mäsken" hålla?

Och även, om jag skulle vilja använda en vattenkokare och en regulator ifrån tex ebay, vilken vattenkokare är bäst?

Tacksam för svar :)
Dessa är vanliga för spiralbrännaren:
http://zenit.winbasonline.se/SE/Catalog ... 00220.html

Vattenkokare som fungerar:
http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Utrust ... 0-W-84133/
Robban98422
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 02, 2015 15:28

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av Robban98422 »

Snyggt! Smögen, dit kan jag ju promenera :mrgreen:

Finns säkert en guide till vattenkokaren? tror jag kör på den faktiskt.

eller är det bara så enkelt att fläcka ut värmeelementet och koppla den direkt till regulatorn?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av Andy »

Robban98422 skrev:Snyggt! Smögen, dit kan jag ju promenera :mrgreen:

Finns säkert en guide till vattenkokaren? tror jag kör på den faktiskt.

eller är det bara så enkelt att fläcka ut värmeelementet och koppla den direkt till regulatorn?
Sida 13 och 14 visar lite i denna pdf:
https://bryggforum.nu/download/upload/S ... nnaren.pdf
Även på sida 5-6 i denna:
Simple Low Cost Stills

Sedan har du en nätsladd som du kopplar till vattenkokaren. På denna sladd kopplar du på regulatorn
Robban98422
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 02, 2015 15:28

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av Robban98422 »

andy skrev:
Robban98422 skrev:Snyggt! Smögen, dit kan jag ju promenera :mrgreen:

Finns säkert en guide till vattenkokaren? tror jag kör på den faktiskt.

eller är det bara så enkelt att fläcka ut värmeelementet och koppla den direkt till regulatorn?
Sida 13 och 14 visar lite i denna pdf:
https://bryggforum.nu/download/upload/S ... nnaren.pdf
Även på sida 5-6 i denna:
Simple Low Cost Stills

Sedan har du en nätsladd som du kopplar till vattenkokaren. På denna sladd kopplar du på regulatorn
Perfekt, väldigt enkel guide :)

Antar att den del som denna Ebay länk
1000w regulator

Funkar perfekt för ändamålet, om vattenkokaren är 1000w då såklart

Önska mig lycka till :)
dilettanten
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 26, 2018 11:22

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av dilettanten »

Lite tankar...

Nu när man inte längre kan handla från kina utan att drabbas av PostNords momshantering med minimiavgift på 75 kronor + moms på produkten känns det plötsligt nästan prisvärt att betala 149 + 29 för en Doppvärmare, helautomatisk som håller temperaturen på 45-50C, svensk kontakt från allt-fraktfritt (Gert Strand).

Själv använder jag två sådana parallellkopplat för att få upp temperaturen snabbare (blir 200 watt).

Intressant nog var båda mina första två (levererade samtidigt) behäftade med ett knepigt fel, dom stängde inte av sig vid 50 grader utan gick bara ner till halva effekten!

2 st parallellt blir 100 W i "vila" så det blev lite varmt i mäsken...

Dessutom hade dom ett ändå värre fel, när temperaturen steg till ca 70 grader slog dom på full effekt och då blev det rejäla problem.

Men , Gert Strand bytte ut dom direkt efter att jag dokumenterat problemet med video.
NeoOhm
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: ons aug 21, 2019 9:32

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av NeoOhm »

Är du säker på att de är utbytta?

Ser att folk har problem med termostaten på de som säljs nu också.
dilettanten
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 26, 2018 11:22

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av dilettanten »

Jag fick behålla dom trasiga och fick två nya, dom funkade ett tag.
Dom har dessvärre också gått sönder, jag körde ett tag med alla fyra parallellt+ extern elektronisk termostat W1209, det funkade.

Numera kör jag med vattenkokarelement och extern elektronisk termostat (STC 1000).
I stort sett samma totalpris men mycket enklare, helt valfri temperatur och mycket mycket snabbare uppvärmning.
NeoOhm
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: ons aug 21, 2019 9:32

Re: Här finns doppvärmare

Inlägg av NeoOhm »

Låter vettigt.

Tack för svar!
Skriv svar

Återgå till "Doppvärmare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster