bryggforum.nu

Sveriges största forum för hembryggare.

* REGLER   * Logga in   * Bli medlem   * FAQ    * Sök
Allt f�r din hembryggning
Aktuellt datum och tid: sön aug 20, 2017 20:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 532 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 29, 2017 13:28 
Bryggare

Utrustning: Jästunna och jäsrör
Jag kan ha fel men i en wokpanna är väl bara godkända ämnen för kontakt med livsmedel tillåtna? Värme bör inte påverka mer i en plastis än på spisen. Att tillaga mat i sprit händer ju flera gånger att man gör så jag tror och hoppas att pannan bör vara säker.
Jag kan tycka att folk verkar mer än lovligt rädda att saker ska vara giftiga. Man läser folk pumpa ut rent gift ur sina apparater gjorda i plast och mässing, orena metaller från Kina, skrot man "hittat hemma" osv. men det är ett woklock som oroar. Rost är knappast farligt.

[spoiler=Toxikologi]Alkohol är en fysiskt beroendeframkallande drog och ett potent nervgift, som i människokroppen bryts ner till giftet acetaldehyd. Drogen och dess metaboliter kan i värsta fall orsaka andningsstillestånd, psykoser, koma, död, kräkningar, hjärnskador och leverskador (skrumplever).

Etanol liknar andra sedativa sömnmedel, såsom barbiturater och bensodiazepiner både i dess effekt på GABAA receptorn, även om dess farmakologiska profil inte är identisk. Det har ångestdämpande, kramplösande, sömngivande och lugnande effekter som liknar många andra sedativa sömnmedel. Etanol är också korstolerant med bensodiazepiner och barbiturater.

Vid berusning med alkohol finns risken att råka ut för ett patologiskt rus, vilket likställs med en allvarlig psykisk störning (se psykos). Det är en kraftig överreaktion på måttlig alkoholförtäring, för vilken det finns särskilda undantagsbestämelser i Brottsbalken..

Kraftiga alkoholrus kan ge upphov till minnesförlust, "black out" och/eller "snefylla"(se snedtripp) ofta med huvudvärk efter tillnyktringen.

Långvarigt missbruk kan ge upphov till hallucinationer och psykiska problem, exempelvis delirium tremens. Biokemiskt är det den reaktiva etanolmetaboliten acetaldehyd som troligen är orsaken till skadorna. Några andra vanliga skador av alkoholmissbruk är högt blodtryck, depression, dystymi, impotens, strupcancer och undernäring.

Enligt en kunskapsöversikt som Statens folkhälsoinstitut tagit fram ger alkohol inga positiva hälsoeffekter alls för personer under 40 år.

Alkohol är en karcinogen och vid konsumtion ökar således risken för cancer framförallt i munnen, esofagus, pharynx, larynx och levern hos män och kvinnor, och för bröstcancer hos kvinnor. I allmänhet så ökar dessa risker efter ungefär ett glas om dagen, samt vid stor engångskonsumtion. Risken för levercancer ökar markant om man dricker fem eller fler glas om dagen. Ett stort intag av alkohol ökar också risken för tarmcancer, samt till högre risk för de flesta alkoholrelaterade cancerformer .Etanol är dock inte lika farligt som andra alkoholer, exempelvis metanol, som ofta är dödliga eller mycket skadliga även i små doser.[/spoiler]

InläggPostat: sön jan 29, 2017 20:02 
Bryggmästare

Toffeln skrev:
Jag kan ha fel men i en wokpanna är väl bara godkända ämnen för kontakt med livsmedel tillåtna? Värme bör inte påverka mer i en plastis än på spisen. Att tillaga mat i sprit händer ju flera gånger att man gör så jag tror och hoppas att pannan bör vara säker.
Jag kan tycka att folk verkar mer än lovligt rädda att saker ska vara giftiga. Man läser folk pumpa ut rent gift ur sina apparater gjorda i plast och mässing, orena metaller från Kina, skrot man "hittat hemma" osv. men det är ett woklock som oroar. Rost är knappast farligt.

En wokpanna är knappast avsedd att utsättas för alkoholångor i ca en vecka i taget, det är däremot jästunnorna.

Att alkohol är farligt är det ingen som förnekar, men finns väl ingen anledning att göra det farligare? Förstår verkligen inte poängen med ditt inlägg. Tycker inte heller jag sett någon förespråka bruket av mässing och orena metaller på detta forum heller, kan du ge några exempel på detta?

Dom allra flesta här verkar tvärt om väldigt måna om att göra en så ren och ogiftig produkt som möjligt, hur kan du se något dåligt i det? Rost är visserligen inte farligt men det är ju inte heller något som är så trevligt att få i sin produkt, och det förkortar ju onekligen livslängden på apparaten så naturligtvis vill man ju ha något som inte rostar.

Ser inget som helst värde i ditt inlägg, kan du peka ut det?

Därmed inte sagt att locket i fråga är farligt att använda, det har jag tyvärr ingen uppfattning om.
Personligen skulle jag dock bara använda saker jag vet är ofarliga.

InläggPostat: tis feb 07, 2017 22:51 
Newbie

Hej.

Har byggt en superplastis, och skulle testa den men efter ett par minuter börjar min doppvärmare att tjuta (jag har ej kört den torrt), modellen jag har är denna.
(har kapat/lödat och satt krympslang på kablen för att få igenom den igenom en gummibussning).

Bild

Någon som använder den med gott resultat eller kan rekommendera någon annan?

InläggPostat: ons feb 22, 2017 17:16 
Newbie

Utrustning: Superplastis
luzze skrev:
Hej.

Har byggt en superplastis, och skulle testa den men efter ett par minuter börjar min doppvärmare att tjuta (jag har ej kört den torrt), modellen jag har är denna.
(har kapat/lödat och satt krympslang på kablen för att få igenom den igenom en gummibussning).

Bild

Hej jag använder samma med gott resultat!! Råkade ut för samma sak sist,mäsken hade då stått ute I garaget för att klarna.Det tjöt som bara fan av doppisen när jag körde igång den. Tog in mäsken och lät den stå I rumstemperatur I ett dygn och sen I med doppisen igen och då var den tyst. Vej ej,kanske är något inbyggt larm?

Men resultatet blev även denna gang 8 liter prima 40%igt :P

InläggPostat: fre mar 03, 2017 0:43 
Newbie

Grogg skrev:
luzze skrev:
Hej.

Bild

Hej jag använder samma med gott resultat!! Råkade ut för samma sak sist,mäsken hade då stått ute I garaget för att klarna.Det tjöt som bara fan av doppisen när jag körde igång den. Tog in mäsken och lät den stå I rumstemperatur I ett dygn och sen I med doppisen igen och då var den tyst. Vej ej,kanske är något inbyggt larm?

Men resultatet blev även denna gang 8 liter prima 40%igt :P

Japp, gav den en chans till efter ett par dagar och då fungerade den fint igen, vet ej vad som va fel...

InläggPostat: tis jul 04, 2017 22:46 
Newbie

Utrustning: plastis
Ni som har byggt på senare tid, var köpte ni alla era grejer? Tänker silikon, genomföringar, skålar och hinkar? :oops:

InläggPostat: mån jul 10, 2017 17:18 
Färsk jäst
Användarvisningsbild

Bumpar den här tråden!

Hemkocken.nu är nerstängd.

Ikea har bara blanda skål i 28 cm i diameter går det med en sån eller måste man ha större?
Om möjligt hur stort hål ska jag skära i locket isf med tanke på att den här är mindre?
Påverkar det nånting?

Allt annat har jag fixat utom den där kupolen vilket känns otroligt frustrerande.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 532 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]