Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flasktappning från fat

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
otto.klahr
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:43

Flasktappning från fat

Inlägg av otto.klahr »

Hej! Har försökt att fylla flaskor från partyfat direkt från kranen men när flaskorna sedan öppnas tycks ingen kolsyra ha följt med ner i flaskorna eller eventuellt flytt innan kapsyleringen. Undrar nu om det ens går att tappa flaska från partyfat?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Flasktappning från fat

Inlägg av Knox »

vad har du för kran?
otto.klahr
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:43

Re: Flasktappning från fat

Inlägg av otto.klahr »

Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Flasktappning från fat

Inlägg av Knox »

Du behöver antagligen bygga nån form av mottrycksfyllare som du kan koppla på tappkranen, ev så skulle det funka att köra med en slang ner till bottenpå flaskan förutsatt att ölen har låg kolsyra och är ordentligt kall
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Flasktappning från fat

Inlägg av Madmaxtiger »

Kyl ner ölen rejält, gärna någon minusgrad. Samt kyl flaskorna också.
En del som står och puttrar här och där.
Användarvisningsbild
John_E
Bryggare
Inlägg: 137
Blev medlem: tis jun 05, 2012 22:28
Ort: Småland

Re: Flasktappning från fat

Inlägg av John_E »

Precis... Riktigt kallt. Det skadar inte heller om du sätter rör/slang på kranen och fyller nedifrån och upp. Se även till att fylla upp ordentligt, så du slipper en massa luft i halsen.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Flasktappning från fat

Inlägg av scaryeyes »

Jag skulle tro att det inte går. Jag har aldrig ens lyckats få ut öl ur såna kranar. Hade en för 25 år sen. Bara skum alltid. Köpte en nu för några år sen för att testa igen. Nä bara skum. Även om det skulle gå att tappa upp en glas öl utan skum, så tror jag ändå inte kolsyran skulle räcka för att vilja bli flasktappad.

Själv kör jag med slangbit i cobra kranen och -1 i fatet. Har ändå bra tryck på gasen.

Skulle nog tipsa om att inhandla lite andra pinaler till partyfaten och använda sodastream flaskor.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst