Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Steget till allgrain / krossad malt

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av torstensson »

Ingen dum idé, har en gammal vattenkokare liggandes.
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Leo »

Bra artikel av Lo, men jag saknar lite detaljer.

Indelningen av ölbryggningen görs i 3 delar: mäskning, lakning och vört kok.

I nästa mening står det att i korta drag ska man låta malten ligga i vatten 55-70 grader i en timma. Jag antar att detta hör till mäskningen?

Det står nästan ingenting om hur man gör efter denna timma. utom att man lakar ut med 90-gradigt vatten.

Tar man vara på vätskan som blir av mäskningen, eller slängs den?

Hur går lakningen till, skall man bara låta det rinna igenom eller skall man låta det så och dra?

I Beersmith finns två steg, "Mash In" och "Mash Out". Är det det som motsvarar mäskning respektive lakning? Men sedan finns också "Sparge", vilket blir totalt 3 gånger som man tillsätter vatten av olika temperatur.

Något av allt detta vatten måste slängas, annars skulle volymen bli större än den man vill ha.
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av torstensson »

Med risk för att ha fel, är ännu ingen storbryggare.

Malten ligger i vatten under en timma i 55-70 grader, vilket är mäskningen. Här kommer sockerarterna fram ur malten, detta blir vid jäsningen alkohol.

Förutsatt att du gjort en kylväska enligt instruktioner. Det första du tappar ut från kylväskan är oftast något grumligt (par liter) , detta kan du hälla tillbaka i kylväskan och sedan fortsätta tappa.

Sen (efter 60-90min) häller du ut vätskan i din vörtkokare, kokkärl (eller annat kärl). Därefter lakar du ut det sista av sockerarterna från malten och häller i samma kärl som du använt tidigare. När du lakar, dvs fyller på vatten i kylväskan igen gör du detta någorlunda långsamt, när du fyllt på vattnet kan du sätta kranen på väskan så den töms långsamt ner i ditt kärl (samma kärl som vid mäskning).

Vätskan från mäskningen och lakningen skall ner i samma kärl, detta är sedan vörten som skall kokas.

Du har nu ett kärl fyllt med vört. Nu kontrollerar du OG i din vört. Detta för att mäta effektiviteten i din mäskning.
Viktigt att följa detta för varje bryggning.

Jag är själv inte helt 100% på Beersmith men det kan luras ibland om man inte gjort alla inställningar korrekt.
Att tänka på med volymen är också att en del volym kokas bort under 60-90 min.

Hoppas det löste något frågetecken.
Nu får gärna någon rätta mig, jag har försökt hålla det kortfattat och enkelt för att inte krångla till det.
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Leo »

För att ta ett exempel från Beersmith, "Burton Ale":
Mash ingredients
2 min Mash In: Add 10.65L water att 77.0 C
45 min - Hold mash at 70.0 C for 45 min
2 min Mash Out: Add 6.81 L of water at 85.5 C
10 min - Hold Mash at 75.6 C for 10 min
Sparge with 8.39 L of 75.6 C water
Add water to achieve a boil volume of 20.82 L
Det framgår inte riktigt här när man skall tappa ut. Jag antar att man tappar ut allt efter 45-minutersperioden, och igen efter 10-minutersperioden. I sista delen med "sparge" så har man kranen öppen hela tiden medan man långsamt låter vatten filtrera igenom.

Stämmer denna tolkning?

En sak som är konstig är mängden vätska. Summan av allt vatten ovan blir 25.85l. Och då står det ändå, som sista moment, att man skall späda ut för att nå totala volymen 20.82l, innan kokningen startar. I och för sig att det kommer att "försvinna" vatten som ligger kvar i malten, men knappast över 5l?
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av torstensson »

Om du dubbelklickar på receptet i Beersmith så kan du en bit ner ändra "Mash Profile", sätt denna som "Single Infusion - Medium body" så bör du få ett enklare mäskprogram.

Jag kollade på receptet Burton Ale i Beersmith och det verkar korrekt.

Burton Ale
Batch size: 18,93 l
Boil size: 20,82 l

(Med Mash profile ändrad till Single Infusion)
Sparge water: 8,39 l
Mash in: 10,65 l
Mash out: 6,81 l

Total volym: 25,85 l

Räkna med att malten suger åt sig ungefär 1 liter / 1 kg malt.
Du får då Boil size 25,85 - 5 liter = 20,85 l (Enligt recept 20,82 l)

Resten av volymen kommer att försvinna under kokning. Det är dock viktigt att hålla koll på detta. Olika utrustning har olika avdunstning och här kan du behöva fylla på med mer vatten.
Efter några bryggningar kommer du ha bra koll på avdunstningen på din utrustning.
Och som sagt börjar med ett enklare mäskningsprogram till en början, när du börjar få bra koll på hur utrustningen fungerar kan du börja experimentera.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av dan610324 »

jag kan bara hålla med om att det verkar underligt

men hur många kilo malt rör det sig om ??

jag har aldrig gjort öl men håller på och läser in mig lite på ämnet
dock vet jag att torra ingredienser kan dra åt sig stora mängder vätska
ett bra exempel är kryddorna som jag använde till min glögg
det rörde sig om under halvkilot torra ingrediense och dom sög åt sig mer än 0,7 liter vätska som inte gick att få ur på något annat sätt än att skölja med mera vätska i flera omgångar

så är det mer än 4 kilo malt så kan det mycket väl behöva tillsättas vatten för att komma upp i 20,82 liter kokvolym

en liten dum fråga från en som inte börjat med öl än , måste allt bara självrinna eller kan man pressa/krama ur vätskan ur malten på slutet ??
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Weinkeller »

Enklast möjliga förklaring med Batchlakning (i två steg):
Räkna med att 15% vatten kokar bort
Räkna med att 1l vatten binds i ett kg malt.

Du behöver för en tänkt batch med 20l i jästunnan och 5kg malt totalt:
20l+5l+3,75l = 28,75l

Räkna med ca 2,5-3l vatten per kg malt för mäskningen (eller halva totalmängden av ditt vatten som bör hamna där någonstans). Temperaturen på vattnet måste vara högre än tänkt mäskningstemperatur som brukar ligga mellan 63-70 grader i 45-90min, för mig och min utrustning måste vattnet ligga ca 8 grader högre. Tiden och temperaturen bestämmer bla vörtens förjäsbarhet och ölens kropp. Med en lägre temp behövs också längre tid.

När mäskningen är klar kan man antingen använda sig av kontinuerlig lakning eller satslakning. Jag satslakar eftersom det är enkelt och sköter sig självt utan några hjälpmedel.

Steg1: Tappa ur mäskvattnet långsamt. Recirkulera vörten ett par liter tills den känns klar och fin. Det får inte bildas kanaler i maltbädden så öppna inte fullt. När allt är ute stäng kranen.

Steg 2: Tillsätt resterande varmt vatten, jag kör på 75-80 grader. Rör om ordentligt ett tag så maltbädden löser upp sig ordentligt. Låt maltbädden ombildas och sätta sig en kvart ungefär. Tappa därefter ut långsamt och recirkulera den första vörten. Tapphastighet runt 1l min kan vara lagom. Pressa inte ur det sista av malten. Det kan frigöra oönskade tanniner och grumla vörten med partiklar.

Steg3: Du bör nu ha 28,75l-5l=23,75l i grytan. Koka vörten, humla och kyl snabbt. Nu bör du ha 20l i jästunnan. Syresätt och tillsätt jäst. Voilá.

Det är så här jag gör och alltid har gjort. Det finns många sätt att göra det på och inget är mer rätt eller fel än det andra. Det avgör man själv. Ovanstående fungerar bra och resulterar i god öl.

PS: Gör du en riktig stark öl kan man ibland laka ur ytterligare en batch med svagare vört, den brukar hålla OG på ca 1,015-1,020. Den kan du komplettera med lite maltextrakt och maltodextrin, humla med omsorg och vips så har du en fin folköl, då kan även de bilburna gästerna få smaka din fina öl när de kommer på besök hos bryggmästaren.
/Weinkeller
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av dan610324 »

om man inte har någon utrustning alls men ändå vill testa att göra någon liten sats all grain , kan man då hålla mäsknings temperaturen i en vanlig kastrull på spisen ??

kan man sila allt när det är färdigt genom ett durkslag som är klätt invändigt med ett tunnt (kokat) bomullstyg ??

sedan vicka tillbaka malten i kastrullen igen och tillsätta resten av vattnet för en andra lakning ?? uppvärmt i förväg i en annan kastrull så det håller rätt temp och justera tempen lite grann med hjälp av spisen medans lakningen pågår .

jag tänkte köra med 4 liters satser i 5 liters dunkar för att försöka lära mig .

ska man köra med eller utan lock när man kokar vörten ?? det blir ju enorm skillnad i vätske förlust mellan de olika varianterna
ska det stormkoka eller sjuda lite försiktigt ??
räcker det med att kyla i vattenbad eller måste man ha någon form av kylspiral också ??
varför är det så viktigt att kyla så snabbt ??

har läst om 90 minuters koktid men humlen ska tydligen i när det är 60 / 15 / 5 minuter kvar
vissa andra ställen talas det om 60 min koktid , vad är rätt och vad är fel och vad blir skillnaden ??

hur varieras jäsbarheten och kroppen genom temp och tid ??

.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Weinkeller »

om man inte har någon utrustning alls men ändå vill testa att göra någon liten sats all grain , kan man då hålla mäsknings temperaturen i en vanlig kastrull på spisen ??
Ja, det går säkert utmärkt. Bränn inte fast i botten bara.
kan man sila allt när det är färdigt genom ett durkslag som är klätt invändigt med ett tunnt (kokat) bomullstyg ??
Läs om BIAB (Brew in a bag). Men det kan nog gå.

sedan vicka tillbaka malten i kastrullen igen och tillsätta resten av vattnet för en andra lakning ?? uppvärmt i förväg i en annan kastrull så det håller rätt temp och justera tempen lite grann med hjälp av spisen medans lakningen pågår . Eller strila över durkslaget med hjälp av vattenkanna eller dylikt.
Jag tänkte köra med 4 liters satser i 5 liters dunkar för att försöka lära mig .
Lite små batcher, men du gör som du vill.
ska man köra med eller utan lock när man kokar vörten ?? det blir ju enorm skillnad i vätske förlust mellan de olika varianterna
ska det stormkoka eller sjuda lite försiktigt ??
Rullande kok utan lock. Bla DMS kokar bort med vattenångan, det vill du inte ska rinna tillbaka i kastrullen.
räcker det med att kyla i vattenbad eller måste man ha någon form av kylspiral också ??
varför är det så viktigt att kyla så snabbt ??
Ja, men använd gärna frysta PET-flaskor för att få ner tempen för snabbare avkylning. Snabb kylning minskar risken för infektioner, oxidation (HSA) och risken för att DMS återbildas minskar, du får även ett "coldbreak" som fäller ut proteiner som bla bildar "chill haze" grumlighet i flaskan vid kylning och som också kan ge obalans i ölen vid lagring, dvs försämrar hållbarheten.
har läst om 90 minuters koktid men humlen ska tydligen i när det är 60 / 15 / 5 minuter kvar
vissa andra ställen talas det om 60 min koktid , vad är rätt och vad är fel och vad blir skillnaden ??
Det går bra med vilken tid du vill, men gärna minst 60min. Vid längre koktid kan du koncentrera vörten mer för ett högre OG. Den mörknar även något pga maillardreaktioner och viss karamellisering. Längre kok reducerar också DMS mer effektivt. Humlegivorna kan ske i vilka tidsintervall som helst men ofta med en bittergiva som får ligga med 60min.
hur varieras jäsbarheten och kroppen genom temp och tid ??
Lägre temp ger en vört som innehåller mer enkla sockerarter vilket medför mindre dextriner och maltotriose som jästen har svårt att jobba med. Lägre temperatur kräver dock längre tid för enzymerna att göra jobbet. Högre temp ger mer maltotriose och dextriner vilket är mer svårsmält för jästen. Detta ger ofta mer restsötma och kropp. Kroppen beror också mycket på proteininnehållet.
/Weinkeller
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Leo »

En fråga om kran+filter för en ombygd kylväska. På Humle.se finns det Rostfri genomföring och en tillhörande kulventil med kran. Men dessa två delar går på nästan 600kr, vilket vara lite mycket för ett enkelt hemmabygge. Och då tillkommer filter och kanske slangklämma.

Finns det något förslag på billigare konstruktion?

Då verkar Tappkran i plast för 39 kronor vara en mer lagom investering. Jag antar att man då behöver krananslutning. Enligt tips ovan i tråden kan man klämma fast ett aluminiumfilter med en slangklämma. Vad för slag aluminiumfilter är lämpligt?
murmot
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: lör okt 23, 2010 20:00

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av murmot »

Leo skrev: Finns det något förslag på billigare konstruktion?
Affärer som Clas Ohlson mm har allt du behöver, till ett överkomligt pris. Jag byggde min på det här viset.
Leo skrev: Enligt tips ovan i tråden kan man klämma fast ett aluminiumfilter med en slangklämma. Vad för slag aluminiumfilter är lämpligt?
Jag vet att många använder Plastic Padding aluminiumnät (finns på typ biltema och jula) som enkelt rullas ihop. Andra alternativ är att slakta en sil eller ett stänkskydd som man har över stekpannor (det senare fungerade ypperligt för mig).
Cider - flaska
Dunderglögg - flaska
Amarillo APA - jäsning

http://bazingabrewery.blogspot.com/
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Leo »

Tack murmot, det är en stor hjälp att slippa pröva komponenter själv. Tar en massa tid och kan bli kostsamt.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Weinkeller »

Tappkran i plast går alldeles utmärkt kombinerat med plastic paddings alu-nät. Jag satte filtret på en gängad muff så att jag kan skruva bort det och dit det enkelt, krananslutning kanske funkar också. Tappkranen når igenom kylväskans gods utan extra delar.
/Weinkeller
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av dan610324 »

vad är hsa och dms ??
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Weinkeller »

HSA=Hot side Aeration dvs oxidering av vörten medans den fortfarande är varm. Läs mer här:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-9-3.html
DMS=Dimethylsulfider. En kemisk förening som ger smaker av kokta grönsaker (typ majs och kål) i ölen. Lyser lättare igenom i en ljus neutral lager än en fruktig ale. Läs mer här:
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster