Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Steget till allgrain / krossad malt

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Sezzi »

Vore inte en sån här box rätt bra för detta? Bör ju kunna hålla tempen väldigt konstant...

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... lvarmebox/
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Odqvist »

Oj, har de blivit så billiga nu? :)

Jag tror inte det skulle fungera bra till all-grain tyvärr. Det är halvledarteknik, vilket inte är direkt bra effektöverföring. Tyvärr står inget om vilket temperaturintervall den är byggd att hålla i "hot" - läge. Det står också att inga vätskor ska hällas i den och allt som ger upphov till kondens i boxen avrådes. Tror helt enkelt fläkten el dyl snabbt skulle lägga av.

Köp en vanlig kyllåda istället. Eller jaa, om de är så billiga nu för tiden, så kanske du ska våga testa :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Sezzi »

Skulle läst manualen kanske :) Ja, var mest lite fundersam, kanske inte är så smart att kombinera el med en massa vätska.

När jag börjar med allgrain tror jag det blir en vanlig kylväska då det verkar funka för alla proffsen här redan :)

Roligt utdrag ut manualen:
Boxen får inte användas av personer med reducerade motoriska färdigheter (inklusive barn), psykiska nedsättningar eller personer som saknar rätt erfarenhet och kunskap.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Odqvist »

Som sagt ;) Det är ju ingen superteknik det rör sig om i den boxen.

Själv byggde jag ett infusionsmäskkärl av livsmedelsbackar och liggunderlag, hehe. En massa borrande, skärande och tejpande. Kostade kanske 250:- totalt, så mitt råd är att köpa dig en modern kyllåda, bara den är livsmedelsmärkt :) och köra "standardmetoden" som finns här på forumet någonstans + internet. Lite delar från olika shoppar eller bygga själv, och du är igång.

All grain är kul :lol:
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Sezzi »

Mm, funderar på att samla ihop och bygga mig all utrustning som behövs för allgrain och satsa på det. Man ska ju börja med extraktbryggning...men jag vet inte, det känns mest dyrt och så vet jag att jag vill köra allgrain sen i alla fall.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av nils-alf »

jag föreslår att du gör en falskbotten av en livsmedelsklassad plasttallrik eller nått åt det hållet. Rostfritt funkar det å. Sen drar du en diptube nästan ner till botten igenom din falskbotten och till en kran. Gjorde mig en sånt mäskkärl alldeles nyss, 60 liter. Det är det bästa jag haft. Överlägset. Då har jag testat några stycken. Bra drag i det och minnemal förlust av vört. Jag har nån bild på forumet. Jag är så jävla dålig att förklara. På jimsbeerkit.co.uk finns en rubrik som heter equipment. Dännä finns en bra beskrivning.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av nils-alf »

en kokare av en tunna och ett tvättmaskinselement är också en mycket billigare lösning än att skaffa kastruller. Jag har en 10 liters kastrull, en 20 och en 50. Man vill alltid ha större nu håller jag på och bygger två 60 liters kokare. men en är det bara strul med.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Weinkeller »

Sezzi skrev:Mm, funderar på att samla ihop och bygga mig all utrustning som behövs för allgrain och satsa på det.
Hej,
Så mycket extra utrustning går det egentligen inte åt. Huvudsaken är att du skaffar dig en rejäl och stor gryta tillsammans med en värmekälla som kan få vörten i ordentligt kok. Satsa på minst 30l men helst större om du vill brygga 20-25l satser.

Angående mäskning och lakning:
Hink i hink är en billig och bra lösning, särskilt ifall man har ett par jäshinkar över som kanske har gjort sitt vid själva jäsandet av ölen. Den konstruktionen är bättre än kylväskan vid flödeslakning eftersom man får ett likformigt flöde genom hela maltbädden. Eventuellt får man komplettera med lite isolering för att hålla värmen om man även mäskar i kärlet. Där har man fördelen med kylväskan som redan är isolerad. Vid satslakning är inte skillnaden så stor mellan kylväska och hink i hink. Men enklast och minst utrustningskrävande är Brew In A Bag (BIAB) metoden där man i princip bara behöver skaffa sig en stor påse till sin stora gryta.

Visst kan det vara lite meckigt de första gångerna med helmaltsbryggning och så tar det längre tid men ekonomiskt och smakmässigt sett har det en fördel gentemot extraktbryggning.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Odqvist »

BIAB är absolut en bra metod om du är osäker och inte vill skaffa på dig massa saker ;)

I och med att jag körde egen maltframställning var maltkross det jag INTE klarade mig utan. En rejäl gryta likaså.

Kylning kan man klara utan spiral, BIAB metoden gör att du varken behöver andra kärl, kranar etc. Du har nog det mesta du behöver i köket.

En noggrann våg (1 g marginal) är dock en bra vän :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Sezzi »

Har läst på om BIAB från den andra utmärkta tråden, verkar ju helt klart som ett skönt sätt att brygga. Maltmagnus säljer ju krossad malt för en krona extra/kg så det känns ju inte värt att stå och hålla på med själv..

En 15L-gryta, räcker den till att köra satser på 10L ? Var handlar ni era 20-30 L-grytor?
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av vafan »

Sezzi skrev:Har läst på om BIAB från den andra utmärkta tråden, verkar ju helt klart som ett skönt sätt att brygga. Maltmagnus säljer ju krossad malt för en krona extra/kg så det känns ju inte värt att stå och hålla på med själv..

En 15L-gryta, räcker den till att köra satser på 10L ? Var handlar ni era 20-30 L-grytor?
Asko har utförsäljning på sina kittlar i aluminium och rostfritt eller så hittar du alltid bra priser på Humlegården.
http://www.askoab.se/catalogsearch/result/?q=kittel
http://shop.humle.se/se/grp/kittlar.php
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av nils-alf »

Bor du i närheten kan du hämta en av mig, den på 20 använder jag aldrig till nått.
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Sezzi »

Väldigt generöst av dig Nils-alf men bor inte riktigt i närheten.

Har en gammal kokplatta men jag tror den är lite för svag egentligen. Vilken effekt behöver man för kok som max kommer vara på ~25 liter? Hittade några billiga begagnade som var 1500W, räcker det för att få till ett rullande kok på den volymen?
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av nils-alf »

det är nog på gränsen. Kanske om du har ett lock lite på glänt. Men du skulle nog ha haft lite mer drag. Inge sugen på att montera ett element i en hink?
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Sezzi »

Nja, min inre elektriker har inte varit framme sen jag var många år yngre... vet inte om jag känner mig så säker på det där med elinstallationer i vätskebehållare..

Sen så tänkte jag ju i huvudsak köra BIAB till att börja med för allgrain, och kan tänka mig att ett värmeelement kan innebära potentiella problem för påsen.
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster