Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Steget till allgrain / krossad malt

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av nils-alf »

det skulle vara om du hade som ett skydd typ falskbotten över elementet. Inte behöver man en inre elektriker, man kan vara lyckligt lottad som mig å va född med en inre idiot. Hahaha. Närå, det är ju bara fas, nolla, jord.
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Kylbox och/eller dubbel jäshink.

Inlägg av swerikard »

I guiden visas både kylbox och dubble hinkar.

Fattar jag det rätt att detta är två olika metoder? Alltså att man ska antingen ha en kylbox eller två hinkar istället får att ha både två?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av vafan »

Nu har jag inte så mycket erfarenhet utav denna gamla metod att brygga öl men första inlägget står det:

citat
"Först måste vi ha ett mäsk / lak kärl och det finns 2 ganska vanliga typer."
citat slut

Sedan kommer 2 olika exempel att laka ur sockret med kylbox och 2 hinkar.
BIAB+NoChill Nuff Said!
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Alternativt sätt?

Inlägg av swerikard »

Detta kanske låter helt vansinnigt, men har ej erfarenhet av detta och har dålig utrustning och plats att använda dessa metoder, men kan man möjligen göra mäskningen som vanlig i en kylbox och sen låta mäskvätskan rinna ner i kokkärl genom ett durkslag med silduk i sig, sedan lägga tillbaks mäsken i kylboxen och hälla i lakvattnet, röra om så det blandar sig och inte klumpar och sedan sila på samma sätt ner lakvattnet i kokkärlet tills man fått den mängd man är ute efter?
Roth
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 16, 2011 12:51
Ort: Skåne

Re: Alternativt sätt?

Inlägg av Roth »

swerikard skrev:Detta kanske låter helt vansinnigt, men har ej erfarenhet av detta och har dålig utrustning och plats att använda dessa metoder, men kan man möjligen göra mäskningen som vanlig i en kylbox och sen låta mäskvätskan rinna ner i kokkärl genom ett durkslag med silduk i sig, sedan lägga tillbaks mäsken i kylboxen och hälla i lakvattnet, röra om så det blandar sig och inte klumpar och sedan sila på samma sätt ner lakvattnet i kokkärlet tills man fått den mängd man är ute efter?

Jag brukar värma upp på spisen sen tar jag och ställer jag grytan som det ska kokas i på en stol med grillgaller över grytan ett durkslag över grytan och sen myggnät över durkslaget sen skyfflar jag över med ett glass packet eller vad som står längst ut i skåpet som jag kan hälla med. Sen är det bara att laka när allt är ute. ska dock ha biab påse i jäshink nästa gång och en hink i hink metod bredvid kostade mig 40kr. Jag ville bara inte skala ner receptet så jag krånglar till det istället.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Weinkeller »

Alltså, utrustningen är enkel att skaffa och förhållandevis billig. Det underlättar mycket att förfara på ett enkelt och smidigt sätt.

Har man inte möjlighet till det så finns det ingen anledning att köra helmaltsbryggning. Man kan brygga god öl med extrakt, bra jäst och stöpning av specialmalt. Det är en bättre metod än att slabba runt med varm malt och koka i flera kastruller etc.

Jag rekommenderar BIAB-metoden tillsammans med en dyr och fin 36l rostfri Patinagryta. Enkelt, effektivt, snabbt, billigt och ger bra öl så länge man även sköter den kalla sidan väl.
/Weinkeller
Janne H
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons dec 28, 2011 21:39

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Janne H »

Har en fråga,

måste man använda flera olika maltsorter i en och samma öl, recepten jag sett här på forumet och annanstans verkar ha det. Blir det bättre smak när det är det?

Funderingarna går mot att framställa 5L öl, lagom för provning, en ale hade jag tänkt. Försöker knopa fram ett steg-för-steg recept för det, men inte helt lätt att veta vilka mängder man ska ha av allt. Receptet på maltmagnus hemsida verkar bra, fast då får jag dela det på 4, så det blir 5L öl antar jag.

Janne
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av vafan »

Janne H skrev:Har en fråga,

måste man använda flera olika maltsorter i en och samma öl, recepten jag sett här på forumet och annanstans verkar ha det. Blir det bättre smak när det är det?

Funderingarna går mot att framställa 5L öl, lagom för provning, en ale hade jag tänkt. Försöker knopa fram ett steg-för-steg recept för det, men inte helt lätt att veta vilka mängder man ska ha av allt. Receptet på maltmagnus hemsida verkar bra, fast då får jag dela det på 4, så det blir 5L öl antar jag.

Janne
Visst kan du bara använda dig utav en sorts malt men då får du mest troligast ingen typriktig öl men en bra referens till dina nästa brygder.
Så använd 100% Pale Ale +2 olika sorters humle och en Ale jäst.

Ja du kan skala av med 4 om du vill göra ett öl runt 5L finns även programvaror som kan skala ner/upp +massa andra saker som hjälper dig med din bryggning. Jag rekommenderar Beersmith 2.

Lycka till
BIAB+NoChill Nuff Said!
Janne H
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons dec 28, 2011 21:39

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Janne H »

Har skaffat programmet nu, är en del att sätta sig in i, första jag gjorde var att ändra till metriska mått, hjälper något...

Med typriktig öl menar du vanliga ölsorter antar jag.

Och antar då att man inte alls brukar brygga efter en enda maltsort. Men blir det sämre öl då? Och om man jämför med inom whiskybryggning där single malt är ett begrepp för "finare" whisky.
Användarvisningsbild
xiziz
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 28, 2010 12:06
Ort: Stockholm

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av xiziz »

Nu är inte jag en expert, men det blir väl inte sämre öl för att du bara har en maltsort. Lite mindre komplext blir det kanske, och lite annorlunda färg. Jag har alltid haft i åtminstonde 100g karamellmalt, så jag kan inte säga från egen erfarenhet. Men nog ska man kunna göra ett gott öl på en malt också, annars beställ från maltmagnus, så kan du beställa mindre mängder av någon karamellmalt istället för någon megastor påse.

Med öltyper menas dessa: http://shbf.se/index.php/oelbedoemning/oelprovning.html

Men en vanlig Pale Ale ska väl inte behöva ha något annat än pale malt om man inte vill det. Single malt ger ju en renare smak av den specifika malten man använder. Munich och Vetemalt används ju ibland ensamma eller i stora koncentrationer. Maris Otter är väl också poppis.

Hittade en tråd på engelska med det också: http://www.homebrewtalk.com/f12/single- ... hop-45890/

Är lite intresserad av detta själv. KISS, Keep it simple stupid, är ett av mina favoritutryck med allt. Man ska inte göra det svårare än man måste, eller hur. :)
Signatur modell lätt ~~~~
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av torstensson »

Har gjort ett några öl med endast en typ av malt. Precis som med att göra en single hop kan det vara intressant ur perspektivet att men lär sig mer om maltsorten/humlesorten/jästsorten.
De pale ale (med endast pale ale malt) lärde mig mycket om både jäst och humle.
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Leo »

Däremot tror jag att humle med fördel kan varieras. Om jag förstår det rätt så har vissa humle olika bismaker som framkommer vid tillräckliga mängder. Men om man fördelar på mer än en sort så minskar risken att en sådan bismak skall märkas.

Mot detta talar vissa "Single hop ale" (t.ex. Oppigårds) som jag tycker smakar förträffligt vid rätt tillfälle.
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av p-anders »

Om man bara har mindre grytor, men ändå vill göra en större sats. Kan man inte då dela upp koket i 2 kok?

Att mäska först ena hälften och hälla i jäshinken, sedan mäska andra hälften. Men hur gör man då med humlingen? Räcker det då bara att humla ena koket, det borde väl vara helt i sin ordning? Så gör jag nämligen med extraktbryggningen.

Helmäskning kanske inte är min grej, dumt att slänga ut en massa pengar på 30-35-litersgrytor. En biltemagryta är mer min budget :)
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Leo »

Jag kör två grytor samtidigt. De är inte lika stora, så jag försöker fördela humlen lagom. Det kräver lite mer passning av att de kokar upp samtidigt, men har fungerat bra för mig.

Med riktigt stor gryta kan det vara svårt att få tillräcklig värme från en spisplatta, eller vara svårt att få plats under fläkten.

Det går också lättare och snabbare att kyla ner vört med två grytor i stället för en stor.
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av p-anders »

Funkar det att mäska 7 kg malt i en 24-liters kylväska. Jag har tänkt 17,5 liter vatten till malten (enstegsmäskning).

Nej fan, det kan ju aldrig fungera!?

Jag får nog dela upp det i två kylväskor istället, eller kan jag minska på vattenmängden?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster