Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Steget till allgrain / krossad malt

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Weinkeller »

Tippa i så mycket vatten det går och laka med resten tills du får den volym vört du vill ha.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av p-anders »

Ok, så det är bättre att ha det samlat än att snöa in på vattenvolymer! Jag kör på det. Tack!
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av p-anders »

De gick alldeles utmärkt att få i 17-18 liter vatten i en 24-litersbox med 7 kilo malt.

Mätte ett 0g idag på 1060.

Nu väntar jag på de första bubblorna bara.
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av p-anders »

En liten fråga bara:

Vi körde som sagt med en kylbox och sedan lakade vi ur i en saftsil. Sedan kom vi på den "geniala", kanske inte så geniala, idén att vi skulle pressa ur vätskan ur malten. Tog 2 små skärbrädor och satte på varsin sida och pressade ur saften.
Men detta medförde att det blev en jäkla massa grums i vörten.

Gjorde vi rätt, eller räcker det med att skölja ur malten med hett vatten? Får man ur tillräckligt med socker utan att pressa?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av vafan »

p-anders skrev:En liten fråga bara:

Vi körde som sagt med en kylbox och sedan lakade vi ur i en saftsil. Sedan kom vi på den "geniala", kanske inte så geniala, idén att vi skulle pressa ur vätskan ur malten. Tog 2 små skärbrädor och satte på varsin sida och pressade ur saften.
Men detta medförde att det blev en jäkla massa grums i vörten.

Gjorde vi rätt, eller räcker det med att skölja ur malten med hett vatten? Får man ur tillräckligt med socker utan att pressa?
Som BIAB förespråkare så gör vi ett moment som får traditionella bryggare att gå i taket. Har för mig dom skriker DMS eller något liknande när vi förklarar att man SKA pressa ut vätskan ur påsen med kraft.

Så hade jag varit en bryggare med den beprövade och gamla tekniken så hade jag säkert skrikit DMS!!!! nu. Googla på det eller sök i detta forum.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av p-anders »

Ok, så vi gjorde fel då!

Men vi får se om det blir ngn bismak eller inte.

tack för svaret..

ps/ hade alla sökt på google så hade detta disku.forum känts ganska överflödigt, dom flesta ämnen kring öl o vinbryggning har nog redan avhandlats ett flerat ggr. Jag tycker sökfunktionen på detta, som de flesta, forum är ganska oanvändbar.. /ds
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av vafan »

p-anders skrev:Ok, så vi gjorde fel då!

Men vi får se om det blir ngn bismak eller inte.

tack för svaret..

ps/ hade alla sökt på google så hade detta disku.forum känts ganska överflödigt, dom flesta ämnen kring öl o vinbryggning har nog redan avhandlats ett flerat ggr. Jag tycker sökfunktionen på detta, som de flesta, forum är ganska oanvändbar.. /ds
Gjorde en snabb sökning på "pressa inte malten" i detta forum och fick 74 träffar. Den första var http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... c&start=15 .
Där står det "Pressa inte ur det sista av malten. Det kan frigöra oönskade tanniner och grumla vörten med partiklar. "

Trevlig helg.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av p-anders »

Tack :wink:
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av scaryeyes »

Men va alla gnäller!
Det lägger sig ändå på botten i jäskärlet. Angående DMS så kör ett kok på 90 så är du på bana igen om du är osäker.
Jag har haft tvivelaktiga mäskningar i mina dar, men aldrig haft problem med DMS. Däremot diacetyl i mina pilsner några ggr.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Humletassens_brew
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: fre apr 19, 2013 18:30
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av Humletassens_brew »

vafan skrev:
p-anders skrev:Ok, så vi gjorde fel då!

Men vi får se om det blir ngn bismak eller inte.

tack för svaret..

ps/ hade alla sökt på google så hade detta disku.forum känts ganska överflödigt, dom flesta ämnen kring öl o vinbryggning har nog redan avhandlats ett flerat ggr. Jag tycker sökfunktionen på detta, som de flesta, forum är ganska oanvändbar.. /ds
Gjorde en snabb sökning på "pressa inte malten" i detta forum och fick 74 träffar. Den första var http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... c&start=15 .
Där står det "Pressa inte ur det sista av malten. Det kan frigöra oönskade tanniner och grumla vörten med partiklar. "

Trevlig helg.
Vafan, vad tror du att sätta BIABpåsen i äppelpressen??Förutsatt att den håller :P .

//Henrik
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Re:

Inlägg av binx »

Humletassens_brew skrev: Vafan, vad tror du att sätta BIABpåsen i äppelpressen??Förutsatt att den håller :P .

//Henrik
Nu är inte jag Vafan men jag har lärt honom BIAB. (om det nu skulle vara någon fördel!!)
Lite onödigt tror inte du får ut så mycket, kanske en dryg liter jämfört med att pressa ur vätskan med knogen ?!?!?
Men jag har inte hört talas om att någon har testat, så återkom med svaret efter att du har testat.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster