Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Konstig smak på lager

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Konstig smak på lager

Inlägg av Toffeln »

Har gjort en lager för väldigt länge sedan som smakade/doftade ruttet/avlopp och bränt "fläsk?". Nu har jag mer eller mindre glömt bort den i flera månader och tog ett glas nyss. Smaken sitter fortfarande i men inte lika överjävligt.
I övrigt smakar inte ölen speciellt mycket och den är väldigt blank med rätt färg.

Den här tyvärr stått varmt hela tiden efter tappningeb eftersom jag glömt den inne i en skrubb i huset. Humlen tror jag var Mosaic.
Finns det någon chans att den går att rädda eller kommer den alltid smaka kloak? Vad kan jag råkat ut för?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av AirQ »

Toffeln skrev:Har gjort en lager för väldigt länge sedan som smakade/doftade ruttet/avlopp och bränt "fläsk?". Nu har jag mer eller mindre glömt bort den i flera månader och tog ett glas nyss. Smaken sitter fortfarande i men inte lika överjävligt.
I övrigt smakar inte ölen speciellt mycket och den är väldigt blank med rätt färg.

Den här tyvärr stått varmt hela tiden efter tappningeb eftersom jag glömt den inne i en skrubb i huset. Humlen tror jag var Mosaic.
Finns det någon chans att den går att rädda eller kommer den alltid smaka kloak? Vad kan jag råkat ut för?
Låter lite som den har oxiderat hårt eller någon typ av infektion.

Tror inte de hjälper med lagring i sånna fall utan är nog bättre att försöka på nytt

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av Toffeln »

Jag är till nästan 100% säker på att det inte är infektion eller oxidering. Åtminstone inte innan tappning till fat. Möjligen skulle baciller eller luft kunna smygit sig in i ölet då, trots att Jag följer alla tänkbara säkerhetsåtgärder.

Vid närmare eftertanke så luktade det nog lite knepigt redan när jag tappade det på fat. Kanske är det en infektion, men det händer ju inte mig, bara andra!?!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av latmasken »

Det finns ju vissa ölsorter som faktiskt ska lukta så, jag har druckit nån sån, jag tror det var en altbier.

Den smakade gott, men luktade ruttet ägg.

(Samma kväll drack jag även nån rauchbier som smakade skogsbrand... Det var intressanta upplevelser bägge två:)
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av Dr snuggels »

Istället för att starta en ny tråd så har jag en egen fråga på detta med bismak på lager.

Jag har försökt att brygga lager kanske 6-7 gånger under ett par års tid.
Det blir ganska bra, men, det har blivit en liten bismak på samtliga som jag inte vet hur jag skall komma runt.
Ölen luktar bra, smakar inte jäst, inte papplåda, gröna äpplen eller smörkola utan det är mera en "hård" smak, lite kantig, kanske åt det bittra hållet (dock inte humle).
Minskar lite med lagring men finns där iallafall.

Jag har provat ett par olika sorters jäst, har haft både lite mindre jäst och lite mera jäst, har jäst i ett utrymme som är mellan 10-12 grader och har jäst ut varmare efter ett par veckor.
Har bryggt både med påse och lakat. Men det är samma bismak iallafall.

Finns det någon med erfarenhet som kan komma med en gissning eller ett förslag på hur jag kan komma vidare?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av AirQ »

Hur stark vrukar du jäsa dem?
Starka öl vrukar kunna få en "metallisk" smak ibland enligt mina smaklökar.

Vilka temperaturer jäser du i?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av Dr snuggels »

Jag har ett utrymme i källaren där jag får ner temperaturen till Ca 10 grader nu under vintern, så jag har jäst mellan 10-12 grader, ca 10 liter åt gången så jag tror inte det har varit någon större värmeutveckling i kärlet.
Det första lagern jag jäste sent i höstas var knappt 5%, och sedan återanvände jag jästen och gjorde en på Ca 6%.

Metallisk smak är nog ett sätt att uttrycka den smak jag känner.
Finns det något trix att minska detta?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av AirQ »

Sökte runt lite och hittade detta.

http://sverigesbryggerier.se/ol/prova-ol/smakdiagram/
Metallisk smak, som också är sällsynt, beror inte som man kanske kan tro på att ölet förvarats på burk utan är en udda ”gammalsmak”. Den bildas på samma sätt som papp- och lädersmaken, alltså genom långvarig kontakt med luftens syre eller hög temperatur.
Kanske beror på hur du lagrar ölet, jag hade nog låtit det jäsa ut rätt fort och gjort lagringsprocessen på flaska/fat än låtit det stått på plasthink t.ex

Sen kan det väll kanske helt enkelt va som så att du har höga järn/kopparvärden i ditt vatten, har själv ingen koll på vattenjusteringar, men en variant kan ju va att testa att brygga på någon annans vatten om du kan få tag i det och se om det blir någon skillnad.

De flesta ale sorterna är oftast lättare öl att brygga just för att det är lätt att dölja felsmaker med mkt humle så är väll kanske inte så konstigt att just dina lager lyser igenom lite mer än andra öl på felsmaker :)
Learning by doing is the shit
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av Dr snuggels »

Jag har provat att brygga på 2 olika sorters vatten, ett källvatten som enligt uppgift skulle passa bra till lager och sedan mitt "vanliga" kommunala kranvatten o endast justerat pH.
Men båda dessa vatten är ju ifrån samma dalgång (om man nu kan kalla området det) så visst är det en möjlighet att det är det som spökar.

Jag tycker själv att jag har ganska bra koll på att unvika syre i slutet på jäsningen/omtappning men får försöka var ännu mer försiktig nästa gång.


Om det inte blir syresatt ordentligt innan jäsningen, vad kan det bli för felsmak då? (jag försöker syresätta med skak av hink, men borde kanske skaka ännu längre).
Jag kan få tag på vatten som har gått genom omvänd osmos (vatten som skall bli matarvatten i ett värmekraftverk), detta är ju nästan helt rent från "allt". Skulle det gå att brygga lager på?

Som du skriver ang. ale så har jag aldrig märkt av dessa "bismaker" trots att jag har bryggt detta med samma utrustning.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av AirQ »

Dr snuggels skrev:Jag har provat att brygga på 2 olika sorters vatten, ett källvatten som enligt uppgift skulle passa bra till lager och sedan mitt "vanliga" kommunala kranvatten o endast justerat pH.
Men båda dessa vatten är ju ifrån samma dalgång (om man nu kan kalla området det) så visst är det en möjlighet att det är det som spökar.

Jag tycker själv att jag har ganska bra koll på att unvika syre i slutet på jäsningen/omtappning men får försöka var ännu mer försiktig nästa gång.


Om det inte blir syresatt ordentligt innan jäsningen, vad kan det bli för felsmak då? (jag försöker syresätta med skak av hink, men borde kanske skaka ännu längre).
Jag kan få tag på vatten som har gått genom omvänd osmos (vatten som skall bli matarvatten i ett värmekraftverk), detta är ju nästan helt rent från "allt". Skulle det gå att brygga lager på?

Som du skriver ang. ale så har jag aldrig märkt av dessa "bismaker" trots att jag har bryggt detta med samma utrustning.
Helt "blankt" vatten är väll det bästa att brygga på egentligen, men då måste du ju tillsätta alla mineraler och salter så det blir rätt till den typen av öl du ska brygga, vilket blir ganska mycket fix och trix med.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av Michael »

Har du möjlighet att jäsa under tryck?
Det du behöver förutom fat är en spundingventil typ denna https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... -manometer
Då slipper du risken att du syresätter din öl och du slipper även plasthinken.

Har bryggt lager på fat under tryck i 4 år (ca 1 800 liter) och känner inte igen din beskrivning på felsmak. Har testat det mesta vad det gäller syresättning och vattenjustering men resultatet har blivit gott de flesta gångerna.

Missar jag har gjort har resulterat i att jag fått majsburkssmak eller en kemisk smak (aceton) på ölen. Ena gången försökte jag att använda polenta (majsburkssmaken) som inte koktes innan mäskning och acetonen var resultatet av att jag använt jästen för många gånger (18-20ggr) vilket gav en muterad jäst med en oangenäm smak. Använder inte jästen mer än 14-15ggr numera.

Syresättning är bra men inte tvunget om du inte har högt OG, bättre är det att se till att du har rejält med jäst.

Har själv skånskt vatten från Småland (Bolmenvatten) och det enda jag tillsätter är kalcium, om jag minns att göra det när det är dags :oops:

Har du möjlighet att jäsa under tryck kommer du nog att lyckas.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av Dr snuggels »

Har funderat på att jäsa under tryck, har dock inte blivit av ännu.
Men det är kanske nästa steg, vad pratar vi för tryck?

Var i Skåne är det Bolmenvatten?
(Jag är i Helsingborg i stort sett varje vecka, men är även i Malmö med omnejd regelbundet).
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av Michael »

Jag har ventilen ställd på 0,5bar tills det är dags för D-rasten då stänger jag den och då brukar trycket stiga till 1,4-1,8bar. När jag sen kallkraschar sjunker trycket igen och jag får fylla med mer co2 för att få rätt kolsyremängd.

Bolmenvattnet finns lite varstans i Skåne och både i Malmö och Helsingborg ska det finnas.
Tillbringar själv mina dagar i Eslöv. Vill du träffas kan du skicka ett PM. Då kan du se hur min rigg ser ut och få några flaskor och själv avgöra om de är drickbara.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av Dr snuggels »

Michael skrev:Jag har ventilen ställd på 0,5bar tills det är dags för D-rasten då stänger jag den och då brukar trycket stiga till 1,4-1,8bar. När jag sen kallkraschar sjunker trycket igen och jag får fylla med mer co2 för att få rätt kolsyremängd.

Bolmenvattnet finns lite varstans i Skåne och både i Malmö och Helsingborg ska det finnas.
Tillbringar själv mina dagar i Eslöv. Vill du träffas kan du skicka ett PM. Då kan du se hur min rigg ser ut och få några flaskor och själv avgöra om de är drickbara.
Det erbjudandet tackar jag för, tyvärr har inte jobbet fört mig till Eslöv ännu, men jag skall hålla det i tankarna om det skulle dyka upp något i närheten, var i Hörby för Ca tre veckor sedan och det är ju inte långt bort.
Jag är i Helsingborg nästan varje vecka och får helt enkelt ta med mig en dunk nästa gång jag är där o fylla.

Passar övertrycksventilen rakt på ett corneliusfat eller behövs det några större ingrepp?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Konstig smak på lager

Inlägg av Michael »

Den passar på kopplingen så det är inga ingrepp alls.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster