Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Långsam kylning (plattvärme växlare)

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
maltysh
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons mar 27, 2013 12:04

Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av maltysh »

Hej,

Jag en 12 platters plattvärmeväxlare som jag använder för att göra 20 liters batcher.
Men jag förstår inte hur jag ska kunna kyla 20 liter på 10 min så som det sägs i specifikationen. Det verkar som några här får det till, så jag önskar lite tips, kanske jag gör fel.
På vintern tar det fortfarande ca 20 min att komma ner till 35 grader, (vill inte köra på mer kallvatten för jag tycker 20 min med full påslag är slösamt som det är, vill dra ner på vattenmängden)
Så jag måste alltid låta jästanken självkyla innan jag pitchar jäst.
Vad jag förstått ska det inte göra någon skillnad vilken sida jag kopplar varm/kall så länge de flödar i motsatt riktning?
Vilka tider/temp får ni? I min erfarenhet är 12 plattor inte i närheten av kapacitet att kyla 20 liter på 10 min som jag önskar.

Tack för tips =)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Toffeln »

Jag använder inte pvv för kylning utan ett kopparrör på ca 9m x 18mm och jag klarar av kylningen på 10 min utan att ha ett speciellt högt vattenflöde. Så det jag ville säga är egentligen att du borde göra tvärt om. Låt det självkyla till en lägre temp och använd sedan pvv mellan 45 - 20 grader. Det är då ölet är som känsligast för bakterier. Om du är ute efter att spara vatten. I de högre temperaturområdet går dessutom kylningen som snabbast.

Kanske ett lägre flöde ger samma resultat. Om du kör med fullt sprut k
Rinner kanske "oanvänt vatten" förbi.

Lägg slangen till ingående vatten i isbad. Du har kanske varmt vatten i ledningen.
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av jakan65 »

Hej vet inte om din är uppmärkt.men normalt är de märkta.
mvh jakan
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Knox »

Kör du med pump eller självfall? Använder du pump så kanske flödet är för högt? du kan prova att recirkulera tills du har en vörttemperatur på 70 grader och sen släppa ner i jäskärlet.

Vad är in temperaturen på vattnet?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Mrbsod »

Jag vet inte varför folk tror att det skulle bli bättre effekt med lägre flöde? Maxat flöde ger högst effekt. Det är precis som gaspedalen på en bil. Men de flesta växlare kommer man till en punkt där ökat flöde ger väldigt liten ökning av värmeöverföringen.

Om du skriver vilka tempar du har, och vilket flöde du har på kallvattensidan är det lättare att ge råd.

Är det mer än 5c skillnad mellan utgående vört och inkommande kallvatten snålar du för mycket på kallvattnet. Dubbelkolla att du verkligen har kopplat den motströms.

Mät flödet på kallvattensidan med en hinkometer. Du kanske har för dåligt flöde på vörtsidan?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Knox »

Mrbsod skrev:Jag vet inte varför folk tror att det skulle bli bättre effekt med lägre flöde? Maxat flöde ger högst effekt. Det är precis som gaspedalen på en bil. Men de flesta växlare kommer man till en punkt där ökat flöde ger väldigt liten ökning av värmeöverföringen.

Om du skriver vilka tempar du har, och vilket flöde du har på kallvattensidan är det lättare att ge råd.

Är det mer än 5c skillnad mellan utgående vört och inkommande kallvatten snålar du för mycket på kallvattnet. Dubbelkolla att du verkligen har kopplat den motströms.

Mät flödet på kallvattensidan med en hinkometer. Du kanske har för dåligt flöde på vörtsidan?
Det kan väll knappast vara så att ett högra flöde på vörtsidan ger bättre kyleffekt...
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Mrbsod »

"Det kan väll knappast vara så att ett högra flöde på vörtsidan ger bättre kyleffekt..."

Klart det kan vara så. Är växlaren nästan helt igensatt på vörtsidan så blir flödet för lågt. P = C x m x deltaT. C är ju konstant för vätskan, massflöde och delta t är de som avgör över överförd effekt. Ökar man dem så ökar effekten. Går massflödet mot 0 blir således effekten också 0.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Toffeln »

Beräkningar eller ej. Körs vörten långsamt igenom kyparen så kyls den nog mer mätt i antal förlorade C än om flödet på vörten är jättehögt.
Huruvida man effektivast tar till vara på vattnets kyla är en annan fråga. Först när botten står helt stilla och har nått samma temp som vattnet kan man säga att kyl är noll. Detta förutsatt att omgivningen också håller samma temp som vattnet.

För att besvara påståendet med en bil.

Tänk dig att du kör en svag bil med hög växel uppför en backe. När du trycker fullt på gasen kommer Bilen inte accelerera öht men bränsleförbrukningen kommer öka.
Vad jag ville få fram med att sänka vattenflödet var att spara på vatten och använda det effektivare eftersom ts tyckte den förbrukade för mycket vatten.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Mrbsod »

Jo visst, sänker du vörtflödet går ju tempen på vörtflödet ner mer genom växlaren, men effekten - den överförda energin- reduceras mindre än om man håller ett högre flöde. Och det är en given mängd energi som ska bort för att kyla säg 20 liter vört, och ska man ta bort det på 10 minuter är effektfrågan intressant.

Gällande bilen i uppförsbacken, vilken bil tror du når backkrönet först, bil a som kör med lite gas, bil b med medelgas, eller bil c med full gas?

Självklart kommer bilen med full gas nå krönet först, även om mängden bensin som går åt även blir högst för den bilen.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Dr snuggels »

Om du kör med för lågt flöde genom en vvx är det risk att du får laminär strömning genom växlaren, vad du vill ha är turbulent strömning.
Kort sagt du vill ha vatten/vörten "rullandes" på var sida av plattan, om man kör för försiktigt "glider" samma del av vattnet/vörten mot plattan hela tiden och du får en sämmre kylning.
(Så var det iallafall på de gamla tub-växlarna.)

Hur mycket vatten använder du för att kyla dina 20 liter vört och hur kallt är det när det går in resp ut?
och vilket flöde har du på vörten?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av latmasken »

Är inte hela poängen med en plattvärmeväxlare att avståndet mellan plattorna är så litet att det inte gör nåt att det blir laminärt flöde?
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Dr snuggels »

Du har säkert rätt i att det är turbulent strömning i en plattvärmeväxlare.
Det var många år sedan jag laborerade med VVX:er i skolan och jag kommer bara ihåg att det var en tydlig skillnad på tub-vvx:en vid olika flöden.
Men, (alltid detta "men") det bör bero lite på hur pvv:n är byggd. Om man läset denna intressanta text http://www.wcr.se/plattvarmevaxlare.html
så står det att det uppstår turbulens i växlaren på grund av dess vågiga mönster.
Om sedan alla PVV är byggda så låter jag vara osagt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av latmasken »

Jag tycker att den där sidan lite grann motsäger sig själv. Först säger de att ytans vågmönster ger turbulens, sen påstår de att ytan är friktionsfri. En vågad yta borde ge mer friktion än en slät...
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Dr snuggels »

Ha, det såg jag inte.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Långsam kylning (plattvärme växlare)

Inlägg av Dr snuggels »

Det är inte så enkelt att PVV:n är smutsig?
Om det sitter skit (humlerester eller annat bös som gärna blir vid bryggning) i mellan några plattor så kommer det kyla sämre.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster