Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äntligen dags för tappkran!

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Äntligen dags för tappkran!

Inlägg av Toffeln »

Hej. Jag har plan på att inom en inte allt för avlägsen framtid införskaffa ölfat och tillbehör för att slippa diska flaskor och jävla med bottensats i mitt öl.
Några frågor inför som jag hoppas få svar på.
1. Är allt jag behöver med här. Jag tänkte bygga till med en "snyggare" tappkran. Behöver jag något extra eller är det standardstorlek på slangarna?
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ng-beg-fat
2. Finns det kranar som går att väggmontera? Jag tänkte ha kyl+fat+kolsyra och slangar med kopplingar i förrådet som är bakom köket. Tappkranen tänkte jag montera på andra sidan väggen i köket. Frugan har FÖRBJUDIT mig att skruva eller borra i köksbänken, därför måste den sitta på väggen och se attraktiv ut.
Väggen är i nuläget gjord av gips
13mm - reglar 75mm - gips 13mm.
Reglarna kommer inte gå att träffa men själva byggnadsbiteb är inga problem.
Tacksam för svar och idéer. Förslag på kranar och utrustning.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Äntligen dags för tappkran!

Inlägg av AirQ »

Toffeln skrev:Hej. Jag har plan på att inom en inte allt för avlägsen framtid införskaffa ölfat och tillbehör för att slippa diska flaskor och jävla med bottensats i mitt öl.
Några frågor inför som jag hoppas få svar på.
1. Är allt jag behöver med här. Jag tänkte bygga till med en "snyggare" tappkran. Behöver jag något extra eller är det standardstorlek på slangarna?
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... ng-beg-fat
2. Finns det kranar som går att väggmontera? Jag tänkte ha kyl+fat+kolsyra och slangar med kopplingar i förrådet som är bakom köket. Tappkranen tänkte jag montera på andra sidan väggen i köket. Frugan har FÖRBJUDIT mig att skruva eller borra i köksbänken, därför måste den sitta på väggen och se attraktiv ut.
Väggen är i nuläget gjord av gips
13mm - reglar 75mm - gips 13mm.
Reglarna kommer inte gå att träffa men själva byggnadsbiteb är inga problem.
Tacksam för svar och idéer. Förslag på kranar och utrustning.
1. Allt för att få igång fatanläggningen finns där, sen kanske inte de bästa och finaste sakerna, men det kommer fungera :)

2. vanliga tappkranar går att montera på en platta, dvs att du sätter en mutter på baksidan av valet av platta och spänner åt den, så direkt på vägg går nog inte men om du snickrar till något snyggt och skruvar fast kranen/kranarna på den så bör det inte vara några problem att bulta den i väggen.
Som du ser på bilden där hur kranen ser ut så kanske du förstår mitt "luddiga" svar :)
BFECK061015150149.jpg

Föreslår dock att du skaffar dig en kran med flödesreglering (går att köpa billigt på aliexpress för typ 250-300kr) då kan du i stort sett köra vilken dimension på slang du vill, samt vilket tryck du vill.

Jag själv kör en variant direkt på fatet ifrån aliexpress, men de finns de för slangkoppling istället.
https://www.aliexpress.com/item/Beer-ta ... 0.0.d4ZCTa

Sen kommer problemet att om du börjar dra slang ifrån kylen osv ut i ett rum så bör du isolera slangarna bra, börjar du tappa kylan på vägen och har långa slangar så blir det nog inte bra.
Learning by doing is the shit
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Äntligen dags för tappkran!

Inlägg av Toffeln »

Tack.
Det jag fantiserade om var att det fanns någon typ av adapter, typ det gängade röret på bilden som är tillräckligt långt att föra igenom väggen och dra fast det från baksidan. Då skulle det räcka med att sätta kortlingar med 1"x4" bakom gipsen och borra hålet så röret går igenom.
Jag hoppas inte längden på slangen kommer påverka kylan speciellt mycket förutsatt att det inte ryms flera dl i slangen. Avståndet mellan kylen och tappen kommer vara dryga halvmeter och resten tänkte jag packa ned i kylen.

Vart kan man köpa dessa tillbehör? Jag kikade och hittade öltappen och humle/maltmagnus där jag brukar handla. Är det aliexpress som gäller annars. Det gör inget om budgeten hålls nere, men är det värt att kosta på något speciellt so. Är mycket bättre?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Äntligen dags för tappkran!

Inlägg av AirQ »

Vet inte hur det är med förlängningar, skulle gissa att om det finns så är det på aliexpress (finns nog allt som massproduceras där :) )

Min är ca 5cm på genomföringsdelen, sen kommer det ju tillkomma slangkopplingen på din, vet inte hur mått osv är på det.
Vet att jag sett någon som har legat runt 80mm på genomföringen, men har ingen koll på om det är special eller något standardmått.
Skulle tro om du ringer/mailar humle eller maltmagnus så kan du säkert få svar på vilka längder de finns att köpa.

Billigaste delarna är nog aliexpress, är man bara lite noga med att man köper ifrån säljare med bra omdöme så bör gå rätt bra, mina grejer har iaf inte varit några problem med.
Sen tar det lite längre tid, man får räkna ett par veckor på leveransen, sen får man räkna med att man kan åka på däng att få betala momsen på sakerna också, jag har hittils sluppit det, men om de fastnar i tullen så lär du få momsa för prylarna.

Humle/maltmagnus kan ordna bra grejer snabbt och bra service, men kostar därefter.


Det jag nog hade gjort hade varit att fixa en schysst platta och satt vanliga kranar med vanlig genomföring emot den, sen gått igenom med rör som är lite större än genomföringsdelen på kranen genom väggen och passat in hålen efter det.
brewtapsathome.png
Alternativt så bygger du in det i väggen och monterar kranarna mot bakre väggen.
diy_wall_mounted_beer_tap_1.jpg
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster