Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga om snabb tid på utjäsning ... är detta möjligt

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Fråga om snabb tid på utjäsning ... är detta möjligt

Inlägg av p-anders »

Jag satte en batch öl i lördags:

Pilsnermalt 6 kg
caraplus 300 0.5 kg

18 liter mäskvatten/ Mäsktemp 65-69 grader
17 liter lakningvatten/80 grader

Mäskningstid 75 minuter i ombyggd kylväska.

Efter humlekoket så kylde jag ner den till 17 grader (gick snabbare än beräknat).
OG = 1070
Tillsatte 2 paket new World strong ale jäst

Jäsningen har skett i trångt utrymme där temperaturen ligger mellan 20-22 grader.

Upptäckte igår att det hade slutat bubbla i jäsröret och kollade idag av utjäsningen med min Oechslemätare/hydrometer så upptäckte jag att jag hade tagit sönder den. Hål i botten! Skit och helvete tänkte jag och tappade om hela satsen genom en saftsil då jag inte ville ha blykulor i ölet.
Efter omtappningen så smakade jag av det och det kändes inte sött.
Jag åkte och köpte en ny hydrometer och kunde utläsa ett värde på 1012.

Nu undrar jag om detta kan vara möjligt. Kan man jäsa ut så pass mycket socker på 5 dagar? Det har ju bubblat friskt men ingen Turbojäsning om ni förstår vad jag menar.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Fråga om snabb tid på utjäsning ... är detta möjligt

Inlägg av Knox »

Jag vet inte hur det är med just den jästen men mitt rekord på hefe weizen är 6 dagar från bryggning till fat. OG 1.050 och FG 1.010ish, detta med 1 paket Mangrove Jacks m20 så nog är det möjligt för en öl att jäsa så snabbt. Sen får man räkna med att temperaturen i jäskärlet är någon grad över rumstemp så kanske mellan 22-25 grader i ditt fall, kanske nån grad mer på grund av den höga jästaktiviteten. Men som vanligt hade jag rått dig att vänta en vecka innan du tappar upp ölet, det lär inte skada det direkt.
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Fråga om snabb tid på utjäsning ... är detta möjligt

Inlägg av p-anders »

Hej och tack för ert svar.

Anledningen att jag är lite misstänksam är att min hydrometer kan ha varit trasig redan då.
Men jag var ute och gjorde en beräkning på https://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/
och då förstod jag att det var ett fullt möjligt OG med 1070 på den mängden malt jag mäskade...

Jag är inte van vid att det skall bli sånt jädra bra utbyte :)

Det bådar gott inför mitt nästa ölprojekt med 8,5 kg malt :):-9

Denna jästen användes: http://maltmagnus.se/jast/ale/aletorr?product_id=1772
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster