Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Extra restsötma innan flasktappning?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Extra restsötma innan flasktappning?

Inlägg av konserven »

Då var det dags igen.

Närmar sig tappning på min flamländare. Kastade i frukt idag (fick till slut tag i moreller efter ett ändlöst sökande) och tyckte att den för stilen var alldeles för torr.
Tror inte att frukten kommer lämna så mycket kvar när det jäst ut (får stå 2-3 månader) och vill gärna ha upp sötman, egentligen syran också men tappade om så det kom in lite syre så med lite tur kanske mjölksyran hinner ikapp brettanomyces samt lite syra i hallonen och tranbären också.

Tipps på att öka sötman? Lurade på att ev använda någon mörk spraymalt som komplement till socker vid kolsyrejäsning. Nackdelen blir väll att det är svårt att mäta exakt förjäsningsbar mängd socker om jag kör spraymalt.
Använder helst inte mjölksocker då det ger en annan sötma.

Någon som varit ut för samma och lyckats lösa det?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Extra restsötma innan flasktappning?

Inlägg av AirQ »

konserven skrev:Då var det dags igen.

Närmar sig tappning på min flamländare. Kastade i frukt idag (fick till slut tag i moreller efter ett ändlöst sökande) och tyckte att den för stilen var alldeles för torr.
Tror inte att frukten kommer lämna så mycket kvar när det jäst ut (får stå 2-3 månader) och vill gärna ha upp sötman, egentligen syran också men tappade om så det kom in lite syre så med lite tur kanske mjölksyran hinner ikapp brettanomyces samt lite syra i hallonen och tranbären också.

Tipps på att öka sötman? Lurade på att ev använda någon mörk spraymalt som komplement till socker vid kolsyrejäsning. Nackdelen blir väll att det är svårt att mäta exakt förjäsningsbar mängd socker om jag kör spraymalt.
Använder helst inte mjölksocker då det ger en annan sötma.

Någon som varit ut för samma och lyckats lösa det?
Enda sättet jag hört som verkar ha funkat ha att som sagt söta upp extra vid flaskning och sen prova av o se när kolsyran blivit bra så kör flaskorna i diskmaskinen på varmt program för att döda jästen.
Dock aldrig provat själv så vet inte hur bra de funkar

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: Extra restsötma innan flasktappning?

Inlägg av konserven »

Tack för svaret.

Vill inte gärna "pastörisera" då det är en suris med lite bakterier i också som kan utveckla karaktären på det.

Jag får klura vidare lite till :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Extra restsötma innan flasktappning?

Inlägg av latmasken »

Söta med nåt som inte är jäsbart. Laktos och sötningsmedel (ex. Stevia) är två sätt.
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: Extra restsötma innan flasktappning?

Inlägg av konserven »

Ja tanken har slagit mig men tycker att sötman upplevs på ett annat sätt än de ojäsbara maltsockerarterna.

Kan kankse koka ur lite välldigt koncentrerad karamellmalt å hälla i.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Extra restsötma innan flasktappning?

Inlägg av Knox »

maltodextrin? Ger iofs inte direkt sötma men kropp. En del bakterier och jäststammar kan dock bryta ner maltodextrin till enklare sockerarter som sedan kan jäsas vidare.
larsnilsson.swe
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 12, 2018 14:29
Utrustning: Bulldog brewer

Re: Extra restsötma innan flasktappning?

Inlägg av larsnilsson.swe »

Sitter med samma funderingar här, kom du fram till något?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster