Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bergåsa weissen på mitt sätt

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

Hej alla bryggare!
Jag har i dag beställt hem så jag kan brygga en weissen på mitt sätt kommer prova att köra Biab i min nyinköpta gryta på 33 l från en fb-grupp. Jag har köpt en 7kw gasolplatta från Jula som jag tänker brygga på i mitt uthus. Kylningen blir med spiral och akvariepump i isvatten. Så får vi se var vi hamnar efteråt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

Kommer lägga ut bilder/ filmer sen när brygg dagen kommer igång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

Grytan har kommit!
62255f2218fd3fc19dcf8780502aad55.jpg
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Toffeln »

Grattis. De där grytorna glänser mycket finare än jäshinkar med värmeelement :-D
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

Tackar. Ja jag började räkna på att bygga själv eller köpa en gryta. Hitta ett väldigt bra erbjudande på denna gryta med tillbehör för en väldigt bra peng. Vi får se hur bra kompisar vi blir...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

Efter 7 svåra år o allsköns problem är äntligen koket på gång. Jag skulle egentligen haft en rast på 45 grader i 15 men den uteblev då det va svårt att justera in rätt parameter på gasolköket. När man äntligen fick igång det... men men vi får se va det blir när det blir klart. Bild
bdd30e95b7660390ee9b0b299007a8d5.jpg
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

Det mesta gick nog på röven lite svårt med temp under rast, men fick till det på slutet. Påsen gick sönder men hade som tur va inte läckt speciellt mycket. Smidigast var nog att kyla vörten med min hemsnurrade Kylspiral från kok till 20 grader ca 5-6 min. Min bryggning va nog inte helt jätte effektiv men men första gången jag provar så här så nu har jag en massa erfarenhet mer än tidigare. Nu får det stå o jäsa i källaren där tempen är ca 16-17 grader. I 15-16 dagar den blir det tappning på flaskor med en lagom sockergiva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

Nu bubblar det skönt i röret. Nästan hela tiden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

Nu har det börjat att avta med bubblandet och jag funderar på om man ska tappa över i annat kärl i mitten av nästa vecka och låta den stå ett tag till. För att bli av med en hel del bös.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

Nu har ölen hamnat på flaskor. Och de har kolsyrejäst i ca en vecka. Skulle gissa att det är en öl som håller ca 3,8-4,2. Då jag inte hittar mina anteckningar på OG. Lägger upp en bild på färdig öl sen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
rickgordon
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 16, 2012 10:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av rickgordon »

Skoj - jag älskar hefeweizen!

Ville du medvetet göra den lite svagare eller? Och vilken jäst använde du? Du får meddela vad den doftar och smakar också.
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Bergåsa weissen på mitt sätt

Inlägg av Rusdryck »

rickgordon skrev:Skoj - jag älskar hefeweizen!

Ville du medvetet göra den lite svagare eller? Och vilken jäst använde du? Du får meddela vad den doftar och smakar också.
Nä det var inte tanken men så blev det jag tycker så här efter en månad på flaska så smakar den ganska grovt och maltigt inte så värst mycke humle smak men det kan där knappt ja blivit heller. Men jag kommer försöka mig på detta receptet fler gånger men med mina egna idéer och tankar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster