Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Godartade" öar i ölet eller något dåligt?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

"Godartade" öar i ölet eller något dåligt?

Inlägg av konserven »

Gör min första Flamländska redale och såg nu efter ett år ca att dessa öar kommit.
Tror och hoppas att det är någon av bakterierna från jästen Roeselare ale blend (Wyeast 3763) http://shop.humle.se/en/yeast/brettanom ... hoice-3763

Någon som gjort liknande surisar med jästen och kan bekräfta eller avgöra om det är något dåligt som fått fäste i ölen?
(Annars för det bli en överraskning när jag öppnar den, vilket jag inte vill göra i onödan för att minimera att skit kommer ner.)

Har problem att hitta moreller också någon som vet vart man kan få färska? Tänkte även lägga i hallon och tranbär 300 g / L
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re:

Inlägg av AirQ »

konserven skrev:Gör min första Flamländska redale och såg nu efter ett år ca att dessa öar kommit.
Tror och hoppas att det är någon av bakterierna från jästen Roeselare ale blend (Wyeast 3763) http://shop.humle.se/en/yeast/brettanom ... hoice-3763

Någon som gjort liknande surisar med jästen och kan bekräfta eller avgöra om det är något dåligt som fått fäste i ölen?
(Annars för det bli en överraskning när jag öppnar den, vilket jag inte vill göra i onödan för att minimera att skit kommer ner.)

Har problem att hitta moreller också någon som vet vart man kan få färska? Tänkte även lägga i hallon och tranbär 300 g / L
Spontant tycker jag det inte speciellt godartat ut.
Ser mer ut som mögel, men har själv aldrig haft någon infektio så kan inte svära på det.

Säger som de flesta brukar säga, smakar de gott o luktar gott så drick annars släng :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: "Godartade" öar i ölet eller något dåligt?

Inlägg av konserven »

Vill tro att mögel skulle täcka mer av ytan. Nu är det kanske 15% av ytan om man skulle samla allt på ett ställe.

Men är ju som du säger bara lukta å smaka på det.
Har aldrig använt jäst med Brettanomyces, Lactobacillus och Pediococcus i jästen, så hoppas på att någon av de kanske kunde skapat detta även om det kanske inte är helt troligt. (hoppet är det sista som lämnar en :P )

Tråkigt att hälla ut en som tar såpass mycket tid att göra. Men får väll se vart det landar.
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: "Godartade" öar i ölet eller något dåligt?

Inlägg av konserven »

Har grävt lite till och lyckats få svar "Det är början till Pellicle, helti i sin ordning" och att jag troligen haft för syresnålt vilket gjort att den utvecklats för sent och lite för liten mot vad den ska/bör/brukar vara.



Ska öppna upp och smaka lukta och lufta den i veckan för att kolla status :)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: "Godartade" öar i ölet eller något dåligt?

Inlägg av Weinkeller »

Ser helt ok ut för en klassisk suröl. Var dock försiktig med att öppna för ofta då det kan ge väl mycket ättiksyra.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: "Godartade" öar i ölet eller något dåligt?

Inlägg av konserven »

Än så länge var det väldigt liten syra, trodde och hoppades på lite mer. Känner av brettanomyces mer, dock inte för mycket.

Nu efter jag smakat och det kommit in mer luft har det blivit liten om synlig aktivitet igen. ska vänta en månad eller två innan nästa provsmak för att se om denna luftning räcker.

Enligt en bok ska ekplugg vara bra på att ge rätt syremängd för denna öltyp. Jag fyllde upp damaejanen bra upp i halsen för att minska luft och använder gummiplugg så verkar som det blivit för dåligt luftad.

Btw hade gärna haft något mer sötma i den, antar att frukten inte kommer lämna kvar jättestor mängd restsötma?. Kan det funka att koka ur en liten mängd crystallmalt när frukten ändå ska i eller riskerar man något på det?.

Vill inte riskera något.

Iofs kanske är en dålig ide då det inte rymmer så mycket.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: "Godartade" öar i ölet eller något dåligt?

Inlägg av Weinkeller »

Det kan vara svårt att få till sötma på suröl. Ett sätt kan vara laktos men personligen gillar jag inte det. Man kan få viss sötma när man flaskjäser med ljust muscovadosocker.
Om du vill ha ölen mer syrlig kan du tillsätta mjölksyra från flaska eller någon annan syra. Testa i ett glas tills du blir nöjd.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: "Godartade" öar i ölet eller något dåligt?

Inlägg av konserven »

Tackar för tippsen Weinkeller.

Skippar sötman och inväntar lite mer syra. Får ta fram mjölksyran om den inte tar sig till vart jag vill ha den.

Får stå till augusti som tidigast med frukten tror jag så kan ta det lugnt med syresättningen om det behövs mer.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster