Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nyinköp

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Nyinköp

Inlägg av Rusdryck »

Nu har jag kladdat färdigt i köket. Så nu vill jag köpa något betydligt enklare än min tio liters gryta. Jag vet inte riktigt vad jag vill ha. Men ett bryggverk är i dagsläget för dyrt. Jag är lite inne på en typ 36 L kittel med kran och kanske termometer men de är svårare att hitta. Jag funderar på att göra en egen kylspiral. Jag har ca 20-25m kopparrör så det löser sig. Min budget är typ 2000kr fast helst så lite som möjligt. Jag har kunskap och möjlighet att löda/svetsa egna anslutningar om det finns anslutningar att köpa separat. Hjälp mig reda ut mina funderingar. Är det någon som har prylar över eller vet någon bryggarloppis eller så ös på bara


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nyinköp

Inlägg av Toffeln »

Jag är nöjd med mitt hemmabyggda bryggverk. Det jag ev. ångrar är att jag inte köpte värmeelement från tex. Storagrytor.se istället för vattenkokare.
En egen lauther helix av stålspunnen slang till tappkranen ska jag också försöka bygga sen känns det komplett. Jag kör med biab och det har fungerat hittills.
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Nyinköp

Inlägg av Rusdryck »

Toffeln skrev:Jag är nöjd med mitt hemmabyggda bryggverk. Det jag ev. ångrar är att jag inte köpte värmeelement från tex. Storagrytor.se istället för vattenkokare.
En egen lauther helix av stålspunnen slang till tappkranen ska jag också försöka bygga sen känns det komplett. Jag kör med biab och det har fungerat hittills.
Kan du skicka en bild?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nyinköp

Inlägg av Toffeln »

Bättre, jag skickar en länk ;-)
/viewtopic.php?f=39&t=22919

Sida 2 finns en länk till imgur album med bilder. Tror att tråden täcker det mesta. Om du har frågor eller är intresserad hjälper jag till efter bästa förmåga.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nyinköp

Inlägg av AirQ »

Har gjort ungefär likadant som Toffeln, dock har jag 2st jäshinkar, varav den ena funkar som maltpipa och 1 ytterdel av lock som distans i mellan så hinken inte tar i elementen.
2st vattenkokar element 1kw + 2kw samt en kulventil med bazooka filter på :)
Sen cirkulerar jag med en pentrypump från biltema (http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... 000017748/) och en ställbar nätadapter (http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... 000030021/)

Kan väll trycka ut runt 25L max.

Enda nackdelen vad jag kan tycka är att man tappar värmen rätt fort i jäshinken men går att lägga lite mer tid på att isolera än vad jag gjort hitils, men samtidigt så är det billigt och alla delar man köper till det kan lätt överföras till en gryta istället om man vill uppgradera sig till något större och bättre kärl.

Gissar på att mitt bygge kostat ca 600-700kr totalt.

Nästa del är att installera STC brew (typ 500kr till på storagrytor) på den så man slipper sitta o passa värmen :)
Learning by doing is the shit
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nyinköp

Inlägg av Toffeln »

Hur högt upp har du monterat elementen? Mina är bara någon cm från botten vilket visat sig vara väldigt svårt när man ska rengöra.
Jag funderar på att skaffa en pump och stc1000 för att kunna göra fler och bättre raster utan att behöva mecka med termometer och slev. Hur bra tror vi det fungerar med biab? Man får ju inte samma maltbäddsfilter med en biab så grynigheten kanske ställer till det i pumpen?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nyinköp

Inlägg av AirQ »

Jag har för mig att jag körde 5cm CC mått ifrån botten på håltagningen, så verkligenheten är väll 2-3cm ifrån botten ifrån elementet tror jag.
Rengörningen gör jag som så att jag helt enkelt skruvar bort dem, visade sig att det är absolut lättast då det ändå bara är 3 skruv.

Jag kör typ en halvvariant av biab (pga jag var klantig) och borrade lite för stora hål i botten av häshinken jag använder som maltpipa, så har jag haft tygpåse i den, sen så samlar även bazooka filtret upp det mesta.
Men planen är att sätta i ett stekskydd ifrån ikea i botten som extra filter, har bara inte kommit till skott och klippa till det.

senaste bryggningarna har jag inte heller haft någon spridare till återcirkuleringen så det är något jag skall titta på och bygga när tiden finns, blir lite ojämnt fördelat bara med en slang över kanten.
Learning by doing is the shit
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nyinköp

Inlägg av Toffeln »

En jästunna i plast släpper mindre värme än en gryta i metall. Så en gryta måste isoleras mer nogrant än en i plast.
AirQ skrev:Jag har för mig att jag körde 5cm CC mått ifrån botten på håltagningen, så verkligenheten är väll 2-3cm ifrån botten ifrån elementet tror jag.
Rengörningen gör jag som så att jag helt enkelt skruvar bort dem, visade sig att det är absolut lättast då det ändå bara är 3 skruv.
Saken är så att skruvarna är så små och några blev skadade vid mnoteringen. De tålde tydligen inte skruvdragarens moment mot skallarna ;-) så någon demontering blir det inte, får fortsätta med skursvamp och disktabletter.
AirQ skrev: Jag kör typ en halvvariant av biab (pga jag var klantig) och borrade lite för stora hål i botten av häshinken jag använder som maltpipa, så har jag haft tygpåse i den, sen så samlar även bazooka filtret upp det mesta.
Men planen är att sätta i ett stekskydd ifrån ikea i botten som extra filter, har bara inte kommit till skott och klippa till det.
Hur tänkte du klippa stänkskyddet? Jag försökte med ett sånt och det var för tätt så när koket började tryckte bubblorna upp filtret så det tippade på högkant. När man klipper i det blir det små ståltrådsbitar som släpper och är ganska "osynliga", dessa var också svårkontrollerade. Kanske sjunker dom till botten under jäsningen. Får du till det så berätta gärna hur.
AirQ skrev: senaste bryggningarna har jag inte heller haft någon spridare till återcirkuleringen så det är något jag skall titta på och bygga när tiden finns, blir lite ojämnt fördelat bara med en slang över kanten.
Som En spridare borde kanske ett dushmunstycke fungera, eller ett munstycke till vattenkranen? Borde vara enkelt att montera?

Förlåt att din tråd blev kapad ts. Jag tror att ett bryggverk liknande mitt eller airq är bäst för pengarna. Jag vet inte hur andra har gjort men det ska finnas kokare med termostat att beställa från Tyskland om jag intr minns fel som är som ett färdigbyggt bryggverk.
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Nyinköp

Inlägg av Rusdryck »

Bara ös på med tankar och idéer! Jag anser det va godo att diskutera. Allt är av intresse.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nyinköp

Inlägg av Toffeln »

Är det helmaltsbryggning eller extrakt eller delmäskning du vill köra främst förresten? Jag tog bara för givet att du skulle köra helmaltsbryggning.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nyinköp

Inlägg av AirQ »

Gick bra o skruva fast elementen för hand ;) är ju rätt lätt o dra ut en o gå till järnaffären o fixa nya? :)

Tänkte bara klippa upp själva ramen ov vecka ihop den så den passar i botten o sen fästa den där med akvariesilikon.
Vet dock inte hur bra de funkar men silikonen borde palla värmen o då hålla allt på plats.

Som spridare tänkte jag nog bara skarva ihop ett kors av kopparrör med ingång i mitten o sen borra hål i dessa.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Nyinköp

Inlägg av Rusdryck »

Toffeln skrev:Är det helmaltsbryggning eller extrakt eller delmäskning du vill köra främst förresten? Jag tog bara för givet att du skulle köra helmaltsbryggning.


Tanken var nog att göra något för helmalt så man lär sig det oxå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Nyinköp

Inlägg av Rusdryck »

AirQ skrev:Gick bra o skruva fast elementen för hand ;) är ju rätt lätt o dra ut en o gå till järnaffären o fixa nya? :)

Tänkte bara klippa upp själva ramen ov vecka ihop den så den passar i botten o sen fästa den där med akvariesilikon.
Vet dock inte hur bra de funkar men silikonen borde palla värmen o då hålla allt på plats.

Som spridare tänkte jag nog bara skarva ihop ett kors av kopparrör med ingång i mitten o sen borra hål i dessa.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tjenare AirQ!
Är det så att du har någon tråd eller foto på din utrustning? Skulle vara intressant att se.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nyinköp

Inlägg av AirQ »

Rusdryck skrev:
AirQ skrev:Gick bra o skruva fast elementen för hand ;) är ju rätt lätt o dra ut en o gå till järnaffären o fixa nya? :)

Tänkte bara klippa upp själva ramen ov vecka ihop den så den passar i botten o sen fästa den där med akvariesilikon.
Vet dock inte hur bra de funkar men silikonen borde palla värmen o då hålla allt på plats.

Som spridare tänkte jag nog bara skarva ihop ett kors av kopparrör med ingång i mitten o sen borra hål i dessa.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tjenare AirQ!
Är det så att du har någon tråd eller foto på din utrustning? Skulle vara intressant att se.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dåligt med det just nu, man kan ta lite bilder när jag kommer hem senare ikväll.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Nyinköp

Inlägg av Rusdryck »

Gärna det. Jag har börjat samla på mig tankar om hur jag tror jag vill ha det. Nu är det mest hur allt bör se ut osv


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster