Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frysa in jästen.

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Frysa in jästen.

Inlägg av Norfdas »

Fick ett litet ryck nu när jag tappade om min lager att frysa in Bohemianlagerjästen till kylen blir ledig igen.
Tog ca en dl jäst från jäskärlet och täckte med glycerin i en passande lite plastburk.
Ska testa att göra en förkultur på detta inför nästa lagerbryggning.
Någon som tror att jag kommer till att lyckas?

Gjorde inget avancerat utan tog bara en steriliserad burk med lock och en likaså steriliserad slev till att skopa upp jästen som fick ett täcke med glycerin över sig.
Ska dela med mig om hur det går.
Kommer till att köpa en torrjäst som backup till nästa lagerbryggning.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frysa in jästen.

Inlägg av latmasken »

Täcke med glycerin räcker nog inte, problemet är att när vattnet fryser så krossar det jästcellerna. Därför måste det vara ordentligt utblandat med glycerin. Glycerinet fungerar som en slags "vaddering" som gör att cellerna inte krossas.

Det finns en lång tråd nånstans om att frysa jäst...

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=35891
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Frysa in jästen.

Inlägg av vafan »

exakt blanda med 10-15% glycerin/glycerol så kan du odla upp jästen senare. Är det så att du bara ska spara jästen typ max 3 månader så funkar kylen bra enligt egen erfarenhet.

:beer:
BIAB+NoChill Nuff Said!
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Frysa in jästen.

Inlägg av Norfdas »

Såg någonstans att 3 veckor var max i kylen.
Men 3 månader låter bättre.
Hällde bort den mesta vätskan innan jag hällde på glycerinet så det kanske kan fungera.
Använde bara en förpackning jäst till lagern och jästen hade byggt upp sig till ett monster i jäshinken.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster