Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

25L mäsk/lak/kok-tunna

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Har kokat öl idag till tantens förtjusning! (Tydligen stod städning och hushållsarbete på dagordningen, måste missat det :lol: )
Använde ikeas stänkskydd som falskbotten, fungerade bra förutom att det inte låg still/inte tätade och släppte igenom humle och druv på sidorna. Måste fixas.

Öl kokas i välvemtilerade lokaler eller utomhus. Blir utomhus för mig i fortsättningen. Ingen som varnat mig tidigare för all ånga och doft.

Termometer måste skaffas, en bra. Fick en hel del problem med att den gick sönder halvvägs.

Förutom aTT jag fick slabba på med att tappa om vörten 3 gånger i 3 olika kärl innan det slutligen hamnade i 2 jäshinkar (jag missade att det var slut på jäshink ar hemma, hade en 15l så tanten fick köpa en till på jula. 15 liter där också.). All omtappning var pga filtret som inte höll tätt. Allt bös och humle följde med ner i hinken och blev så högt att det hamnade ovanför tappkran arma på ca 5 liter. Hoppas det börjar jäsa snart utan infektioner så jag kan utverdering resultat.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Gjorde ett litet album :) Satt länge och skrev in alla bilder här med text när yngsta pojken kom och slog till datorn. Allt borta :/ Håll till godo med ett album.

http://imgur.com/gallery/VwOzs
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Rusdryck »

Riktigt stiligt och gediget!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Nu har elementen börjat fela. Redan vid 70 grader börjar dem slå av och på pga överhettningsskyddet. Detta har endast hänt vid fullt kok tidigare och har gått att komma runt genom att fästa spaken i på-läge.
Funderar på ett "riktigt" element men kan inte förstå hur man löser inkapslingen. Hur har ni som monterat element i grytor osv löst det? Känns lite sådär att ha nakna kablar utan något skydd.

Detta tex.
http://storagrytor.se/shop/product/varm ... ch-element

Alternativet blir att köpa ett med c14 kontakt färdigt men dem verkar vara slut och kostar desto mer. På Ali eller ebay finns dessa men är på 1.5kw. Skulle vilja ha något på 2kw eller strax över.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av AirQ »

Du kan ju annars bara plocka bort metallbrickan till överhettningsskyddet? :)
Har för mig att det skall sitta en liten rund metallbricka någonstans i elementet, fimpar du den så går det förbi överhettningsskyddet.
Learning by doing is the shit
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Mjo, ta bort den har jag funderat på men jag fick känslan av att kontakterna började bli slut inne i huset också. Var lite lagom bränt där innanför på kopparkontakterna. Får titta vidare på om jag kan rädda nuvarande apparater tills vidare.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst