Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kornets groddar

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Grönsaksodlarn
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 14, 2016 8:40

Kornets groddar

Inlägg av Grönsaksodlarn »

Hej
Håller för tillfället på att mälta korn men jag tycker att groddningen verkar lite väl ojämn.
Just nu har de legat och grott i 5-6 dagar och resultatet är än så länge att ungefär hälften av kornen har groddar i bra storlek, medan nästan hälften bara fått rötter men knappt fått nån grodd alls än. Samt några få som blivit lite väl långa.
Hur kommer allt det här påverkar ölet?
Ska jag vänta lite till för att lite mer av kornen ska få tillräckligt långa groddar, med risk att några av de redan färdiga blir för långa, eller hur ska jag göra?
Om grodden blir ca dubbelt så lång som själva fröer, hur påverkar det?

Tacksam för svar
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Kornets groddar

Inlägg av Dr snuggels »

Hur har du gjort fram tills nu?
Det är viktigt att regelbundet vända kornet, jag gör det minst 2 gånger per dag, ofta fler gånger. Sedan får det inte bli för varmt heller, då vill gärna kornet gro för fort i mitten av mältan samtidigt som det bara blir ett stort nystan av alla rötter. Ibland kan dessutom grodden ligga under skalet och titta ut i andra änden av kornet.
Sedan är det viktigt att det inte går en katt på kornet som mältas, då blir ölen dålig.................

Hur det påverkar smaken vet jag inte, men har du kommit så långt så är det bara att fortsätta till slutet o testa.
Berätta gärna om hela processen, kul att höra hur andra gör.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Kornets groddar

Inlägg av ÖlBurken »

Nu har jag aldrig mältat själv, men i det jag läst i ämnet ska inte grodden låtas växa ut ur kornet, då har man låtit det växa för långt= man tappar socker eftersom plantan börjar konsumera den lagrade energin. Har du provat att töra om ibland så att temperatur och fuktighet blir jämnare?
Grönsaksodlarn
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 14, 2016 8:40

Re: Kornets groddar

Inlägg av Grönsaksodlarn »

Tack!
Ja, blandar runt i alla fall ett par gånger om dagen.
Och tycker också mig se att en hel del av kornen där ingen grodd tittar ut, ändå har en svullen sån innanför skalet.

Har själv läst allt ifrån 1/3 till 2/3 av kornets längd är optimalt för grodden, aldrig att den inte ska växa ut.
Men kanske kornen är klara nu då..

On to torkning och rostning! :)
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Kornets groddar

Inlägg av Dr snuggels »

Jo grodden skall växa ut, men helst inte längre än kornet är långt. 2/3-3/4 av kornets längd brukar jag sikta på.
Jag gör ett ytterst enkelt test där jag tar kanske 5 korn ifrån 5 olika ställen (totalt 25-30 korn) av mältan och tittar på. När de flesta av dessa kornen är klara så börjar jag att torka.
Grodden fortsätter växa ytterligare lite i min tork (Ca 12-24 timmar), då oftast jag börjar att torka vid låg temperatur.

Edit: Temperaturen är viktig, jag mältar inte på sommaren, helt enkelt för att det blir för varm där jag mältar och då går det för fort.
Grönsaksodlarn
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre okt 14, 2016 8:40

Re: Kornets groddar

Inlägg av Grönsaksodlarn »

Tog själv en näve från båda stora hinkarna jag använder och konstaterade då som sagt att ungefär hälften var av bra längd, gissar att det ser lite bättre ut idag så tänkte nog ta att torka nu.
Vilken temp börjar du på? Och går upp till? På basmalten då.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Kornets groddar

Inlägg av Dr snuggels »

Jag brukar lägga det blöta kornet i en låda (Ca 50x100x5 cm), då blir det inte så tjockt lager med malt, (Kanske 10cm i mitten). Jag kan tänka mig att det blir varm i mitten av hinkarna och därmed att det gror lite som det vill.

Jag har en kupevärmare med en extern termostat på (stc1000), jag börjar med 25-30 grader och går sakta upp stegvis till Ca 45C efter typ ett dygn eller så, lite beroende på hur torr malten är när jag börjar torka.

Sedan använder jag ugnen för att komma upp i 80-85 grader, låter det vara i den tempen till jag är säker på att det är torrt. Jag har en stektermometer instoppad i malten och jag vänder på malten då och då.
Har även torkat i min rök, men vet inte hur det blev ännu då den ligger och "mognar" fortfarande.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Kornets groddar

Inlägg av Mr_President »

Olika korn har olika grobarhet. Det är maltkorn man ska använda om det ska gro bra. Du kanske har gjort rätt men har dålig grobarhet? Jag hade en batch korn tidigare som inte alls ville gro.

Grodden ska som sagt inte komma ut ur skalet då blir det övermodifierat.

Även om allt korn inte modifierats korrekt så räcker enzymerna sannolikt till för att konvertera även den omodifierade malten. Går lätt att testa med jodtest vid inmäskning. Bara rasta lite längre.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Kornets groddar

Inlägg av Dr snuggels »

http://www.rmperkins.com/Miscellaneous/ ... ting05.jpg
Titta på denna bilden. Så ser det ut när grodden början bli lagom lång.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster