Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Små batcher i Bryggverk?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Silen
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån aug 01, 2016 11:38

Små batcher i Bryggverk?

Inlägg av Silen »

Är ganska ny på detta med ölbryggning och har många frågor..
Har suttit och läst på om detta bryggverk http://www.vinland.se/olbryggning/utrus ... gverk.html på slutet. Vad jag funderar över är hur små batcher som går att brygga i bryggverk? Kan man göra 5 liters batcher i ett liknande bryggverk? Eller för den delen 10-liter batcher också.. Jag vet mycket väl att det är typ lika mycket arbete med att göra en 5 liters som 20 liters batch men jag skulle vilja experimentera lite med säg 10 liters batcher för att fördjupa mig i detta med bryggning och då vill jag gärna inte brygga 20 liter i stöten..

Eller är dessa bryggverk anpassade för att bara göra typ 20-25 liters batcher?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Små batcher i Bryggverk?

Inlägg av latmasken »

Det som inverkar är väl hur högt nivån behöver gå, med 5 liter kanske halva värmeelementet hänger i luften (om kärlet har den typen av värmeelement).

Möjligen kan det ju också begränsas av hur mycket "spill" som blir kvar i det pumar och sånt efteråt. Om spillet är 1 liter så tappar man 20% av en 5-liters sats (men bara 4% av en 25-liters).

Det borde ju framgå av manualen, annars får du väl maila tillverkaren och fråga hur små satser man kan köra.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Små batcher i Bryggverk?

Inlägg av Knox »

Jag skulle säga att det brukar vara så att det som minst går att göra 10l i den typen av bryggverk men det där bryggverket är ganska nytt på marknaden så det är nog bättre att fråga en butik som säljer produkten (t.ex. bryggbolaget) då dom bör kunna svara på frågan, återkom gärna i denna tråden med deras svar.

Sen säger jag som jag tycker, i så små batcher som 5l tror jag det blir krångligare med ett bryggverk. När jag gör sådana satser brukar jag mäska i en 5l gryta som jag ställer in i ugnen på 65 grader (efter jag har fått in rätt temperatur i mäsken). Sedan silara jag av i ett durkslag som jag även lakar genom till önskad kokvolym. För mig tar det ca 3 timmar för att göra en sån batch och jag tror att diskning och dyligt av ett bryggverk skulle dra ut det till drygt 4 timmar.

Sedan ställer jag mig lite tvekande till kvaliten på bryggverket men köper du det så tycker jag att du ska skriva en review av det :D
Gunnarsson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 14, 2016 20:32

Re: Små batcher i Bryggverk?

Inlägg av Gunnarsson »

Inga problem med 10Liters har själv detta bryggverk o e helnöjd till det jag har behov av.
Är samma som BK 25 (BK35) fast till en lite billigare peng. (samma tillverkare)

5 liter kan nog bli lite lite att brygga dock.

Anders
Silen
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån aug 01, 2016 11:38

Re: Små batcher i Bryggverk?

Inlägg av Silen »

Gunnarsson skrev:Inga problem med 10Liters har själv detta bryggverk o e helnöjd till det jag har behov av.
Är samma som BK 25 (BK35) fast till en lite billigare peng. (samma tillverkare)

5 liter kan nog bli lite lite att brygga dock.

Anders
Jasså du har ett redan.. Står "Bulldog Bryggverk lanseras över hela världen under augusti 2016. I Sverige kommer verket första halvan av månaden. Förbeställ NU i din butik!" så du måste ha hängt på låset.

Är du nöjd med ditt bryggverk?
Gunnarsson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 14, 2016 20:32

Re: Små batcher i Bryggverk?

Inlägg av Gunnarsson »

Beställde från bryggbutiken.com och fick en av de första som kom in (tog slut ganska snabbt) Tycker iof att den kanske kunde varit i lite tjockare plåt men man får vad man betalar för. körde en sats på 15L kok och inga problem på 1800W finns 2500W också. Men det gör sitt jobb som den ska och tempen stämmer ganska bra. Så visst jag e en nöjd hobbybryggare.
Silen
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån aug 01, 2016 11:38

Re: Små batcher i Bryggverk?

Inlägg av Silen »

Knox skrev:Jag skulle säga att det brukar vara så att det som minst går att göra 10l i den typen av bryggverk men det där bryggverket är ganska nytt på marknaden så det är nog bättre att fråga en butik som säljer produkten (t.ex. bryggbolaget) då dom bör kunna svara på frågan, återkom gärna i denna tråden med deras svar.

Sen säger jag som jag tycker, i så små batcher som 5l tror jag det blir krångligare med ett bryggverk. När jag gör sådana satser brukar jag mäska i en 5l gryta som jag ställer in i ugnen på 65 grader (efter jag har fått in rätt temperatur i mäsken). Sedan silara jag av i ett durkslag som jag även lakar genom till önskad kokvolym. För mig tar det ca 3 timmar för att göra en sån batch och jag tror att diskning och dyligt av ett bryggverk skulle dra ut det till drygt 4 timmar.

Sedan ställer jag mig lite tvekande till kvaliten på bryggverket men köper du det så tycker jag att du ska skriva en review av det :D
Mailade bryggbolaget och frågade om dom visste minsta storleken på en bryggning och fick svaret "Det minsta vi testat med var 5 liter och det fungerade alldeles utmärkt!".. Så 5 liters batcher skall man tydligen kunna göra sen att det blir mycket disk för en liten laddning är en annan grej. Men jag vill gärna lära mig utrustningen ordentligt och då brygga flera mindre laddningar innan jag går på större batcher. Ser detta som en instegsmodell för bryggverk. Kanske kommer att byta upp mig med åren. Nu är den beställd i alla fall!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster