Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygghuseffektivitet

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Maarts
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 19, 2016 21:47

Brygghuseffektivitet

Inlägg av Maarts »

Hej.

Jag har bryggt min första ölsats nu ikväll. Men jag blev lite osäker på en sak. Innan kokningen så mätte jag SG och fick 1.044 som värde, helt riktigt enligt receptet. Jag hade 25 liter i kastrullen (Pre-boil) och sen efter koket som varade i 60 minuter så blev mängden ca 18 liter som jag fick ned i jästhinken. 1 liter var kvar i kastrullen med allt grums. Lät det vara kvar. Enligt receptet skulle man fylla på med extra vatten för att komma upp till 20 liter som är den mängd som receptet skall ge. Så jag fyllde på med 2 liter vatten i jästhinken för att komma upp till 20 liter. Mätte sedan SG och fick 1.046.
Så min fråga är. Skulle jag ha mätt SG innan jag fyllde på med 2 liter vatten för att få en mer ett mer exakt värde?? Får ju ett sämre brygghuseffektivitet om man mäter efter påfyllnaden. Men samtidigt vill jag ju ha ett mätvärde som visar före och efter jäsning. Försöker fylla i alla mina värden i BeerSmith.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Stefan
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Brygghuseffektivitet

Inlägg av binx »

Ifall du fyller upp med mer vatten så tar du värdet efter.

MEN:

Eftersom det är din första bryggning så lägger du in rätt värden i BeerSmith på ex: Boil off, Loss to Trub and Chiller osv. Allt detta för att just ditt system ska ge rätt värden till framtida bryggningar. Det brukar ta några bryggningar innan du har optimerat just ditt system.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Brygghuseffektivitet

Inlägg av Weinkeller »

Tror ditt problem här ligger i en felmätning av volym och OG före eller efter kok. Du börjar med 25l 1044 och slutar med 19l totalt OG 1046.
(44×25)÷19~=58. Krympningseffekten av vätskan vid kylning kan inte medföra en sån stor volymskillnad. Mätte du OG vid samma temperatur och är du säker på volymerna?

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster