Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Olika öl från samma vört

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
FriAnders
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 10, 2016 23:06

Olika öl från samma vört

Inlägg av FriAnders »

Har hittills bara bryggt en ölsort i taget, ca 15 liter per gång. Nån gång vill jag prova att dela upp vörten i tre "småkok" på 5 liter styck (om det funkar?). Då skulle jag kunna testa och experimentera lite mer med humlen utan att riskera hela koket. Frågan är då om den lakade vörten jag ska koka sist tar skada av att stå ett par timmar och vänta på sin tur? Alltså en stor sats vört som sen delas upp i flera olika kokningar.....
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Olika öl från samma vört

Inlägg av Weinkeller »

Det enklaste är väl att koka hela mängden och bitterhumla för att sedan experimentera med humlen de sista 30min. Då behöver du heller inte vänta så länge mellan koken om du inte har möjlighet att koka i flera grytor på samma gång, och bortkoket blir mindre. Annars är det bra att hålla tempen över 70C, enklast är ett uppkok och sen låta stå med lock på.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Olika öl från samma vört

Inlägg av Andy »

Flyttad från "Om forumet".
Om ni anser att den hör hemma i grundläggande så kan jag flytta den dit istället.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster