Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Koldioxid tub

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Koldioxid tub

Inlägg av Duffen »

Har fått tag i en sådan här flaska, håller på att ska införskaffa för en fatanläggning, är denna flaska användbar eller måste den modifieras? 10kgs
Bilagor
FB_IMG_1465922159837.jpg
FB_IMG_1465922159837.jpg (71.81 KiB) Visad 1226 gånger
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Knox »

Ja men du behöver antagligen byta till en regulator med klocka alternativt installera en på den befintliga om det går
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Duffen »

Knox skrev:Ja men du behöver antagligen byta till en regulator med klocka alternativt installera en på den befintliga om det går
Är det stor sannolikhet att det är "bara" att byta till klock regulator?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Knox »

Duffen skrev:
Knox skrev:Ja men du behöver antagligen byta till en regulator med klocka alternativt installera en på den befintliga om det går
Är det stor sannolikhet att det är "bara" att byta till klock regulator?
Ja det är ju en kolsyretub från aga, köp en regulator från humle el. Dyl som inte har trapez gänga(dom är för SodaStream flaskor). http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... eregulator borde funka
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Duffen »

Tack för svaret, vet du hur det är om det är en hyrflaska? Tar dom av mig den när jag försöker fylla den? Den är iofs nästan full nu så den räcker ett tag.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Knox »

Gå inte till aga och fyll om du är orolig för det, brandservice företag brukar kunna fylla åt dig
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Mr_President »

Jag har frågat aga ombud nyligen och de säger att bara 5kg går att köpa loss. Större flaskor är alla på hyresavtal. Viss risk att det blir krångel om du går dit.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Koldioxid tub

Inlägg av latmasken »

Är det en hyresflaska så är ju flaskan AGAs egendom, så ja, de lär inte släppa ifrån sig den igen.

Det är väl nästan så den klassas som stöldgods. Den som hade hyrt den lär ju inte ha lämnat ifrån sig den frivilligt eftersom det lär kosta pengar att inte lämna tillbaka den?
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Duffen »

latmasken skrev:Är det en hyresflaska så är ju flaskan AGAs egendom, så ja, de lär inte släppa ifrån sig den igen.

Det är väl nästan så den klassas som stöldgods. Den som hade hyrt den lär ju inte ha lämnat ifrån sig den frivilligt eftersom det lär kosta pengar att inte lämna tillbaka den?
Jo precis är åt det hållet skulle jag gissa, dock hon ja hämta den av bodde i villa o verkade allmänt städad så vet inte om denr stulen, ville mest ha klart att när det är en hyrflaska äger aga den alltså.
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Duffen »

Mr_President skrev:Jag har frågat aga ombud nyligen och de säger att bara 5kg går att köpa loss. Större flaskor är alla på hyresavtal. Viss risk att det blir krångel om du går dit.
Vet du vad det kostar att fylla en 5kg flaska? Tänkte mest vad det kan kosta att fylla en 10kg, känns nästan som den här flaskan är för stor.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Koldioxid tub

Inlägg av latmasken »

Duffen skrev: Jo precis är åt det hållet skulle jag gissa, dock hon ja hämta den av bodde i villa o verkade allmänt städad så vet inte om denr stulen, ville mest ha klart att när det är en hyrflaska äger aga den alltså.
Hon behöver ju inte ha stulit den, hon kanske får en fet faktura från AGA snart på 3 års utebliven hyra. Eller så har hon fått den av nån som snott den från nån som sitter och tvingas betala hyra för en flaska som de inte kan hitta.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Knox »

Ring till AGA och fråga, det kan ju vara så att de tidigare sålde större flaskor än 5kg, sen tycker jag bestämt att det där ser ut som en 5kg flaska snarare än 10kg. Står det något tareringsvärde samt maxvikt på flaskan någonstans?
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Duffen »

Knox skrev:Ring till AGA och fråga, det kan ju vara så att de tidigare sålde större flaskor än 5kg, sen tycker jag bestämt att det där ser ut som en 5kg flaska snarare än 10kg. Står det något tareringsvärde samt maxvikt på flaskan någonstans?
Står ingen vikt men den är större ut än vad den ser ut på bilden, säkert över en meter hög.
Duffen
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: sön apr 07, 2013 14:06

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Duffen »

Hittade nu där det står volym 13.4L men punkten sitter i mitten istället mellan 3an och 4an. Betyder det att det är 13.4L eller 4L? Den e jäkligt stor så har själv svårt att avgöra då jag inte sett dessa flaskor speciellt ofta.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Koldioxid tub

Inlägg av Michael »

En 5liters flaska är 75cm hög och väger 7,8kg när den är tom. När den är full väger den 3,75kg mer. Så visst låter det som att du har en större flaska än så.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster