Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Använda CO2 överskottet

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Använda CO2 överskottet

Inlägg av Mr_President »

Ledsnade på att åka och byta min 5kg CO2 tub (a drygt 600:-).

En batch öl producerar nästan 10 ggr den mängd co2 som den själv erfodrar för sin egen kolsyrning (tryckjäsning).

Satte upp en mock-up idag byggd helt på skrot jag hade hemma. En kylkompressor som "flödespump", en avluftare som ackumulator, en tryckgivare låg/hög som reglerar tillslag (ca 1 bar i ackumulatorn) och stopp (ej över x bar i uppsamlingskärlet).

Gick som en klocka! Nu ska jag åka å köpa en gammal r/f vv-beredare att ha som uppsamlingskärl, sen är det bara att ackumulera eget överskott och använda det. För testen använda jag en liten hydropress som uppsamling (den gröna).

I drift skall även tillföras ett polyester + aktivt kol filter på lågtryckssidan när man använder gasen (co2). Finns väl en viss (liten) risk att kompressorn skjuter ut lite olja. Även några till övertrycksventiler skall till (1,5 bar på lågtryckssidan och 6-8 bar på högtryckssidan).
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (93.73 KiB) Visad 1186 gånger
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av latmasken »

Finns väl även risk att diverse mikroorganismer följer med koldioxiden? Och fukt?

Sen kommer du alltså köra med lågtryck, koldixoden i gasform? Då rymmer väl inte en VV-beredare så många kilo? Man behöver väl kommer upp i rätt högt tryck för att den ska kondensera?
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av binx »

Vi trycker över kolsyran från en BBT till en annan BBT när vi fyller upp för att spara på kolsyra. Men att återanvända sig utav kolsyra från jäsnings processen har jag aldrig hört talas om, grymt smart om det funkar. :)
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Mr_President »

Avklädd 300l vv-beredare (r/f).

Om man använder den mellan ca 3-8 bar så får man en nyttovolym på 1500 l (5x300) vilket motsvara 3kg co2. Räcker för mina behov.

Hoppas teorierna stämmer :)
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (461.08 KiB) Visad 1128 gånger
fajsen
Bryggare
Inlägg: 145
Blev medlem: lör sep 19, 2009 21:21

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av fajsen »

Hej behövs det inte ngn sorts säkerhetsventil?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Mr_President »

Jo visst. Tanken på bilden inte färdig utan bara avskalad från plåt/isolering.

"Klockspelet" på bilden nedan ska sättas dit. Detta byggde vi och provade på en mindre tank. Regulatorgänga mitt emot manometern. Övertrycksventil på 9 bar.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (425.98 KiB) Visad 1123 gånger
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Mr_President »

Nu är lagringstanken klar och står med +7 bar för täthetskontroll.

"Klockspelet" är för IN och lilla nippeln för UT.

Avluftaren som hänger på sidan är ackumulator (lågtryck) där kompressorn intermittent hämtar och trycker in i lagringstanken.

Tryckströmbrytaren som startar "låg" och stannar på "hög" syns inte på bild.

Nu bara vänta tills nåt bryggs så det finns CO2 att prova med.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (434.87 KiB) Visad 1091 gånger
fluke12
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 15, 2016 8:33

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av fluke12 »

Nice! :D
Etanolfabriken i Norrköping startade ju sen nåt år tillbaka en fabrik för att ta tillvara CO2 från entanoljäsningen.
Det är AGA som äger och driver anläggningen.
Lite större skala än din.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Mr_President »

Aha, där ser man.

Pratade med en bryggare på Spendrups, de tog ännu inte hand om överskottet men hade vissa planer på att titta på det. Deras argument var att det inte va lönsamt. De betalar nog inte + 600:- för 5kg dock.
fluke12
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 15, 2016 8:33

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av fluke12 »

Om det är lönsamt i Agroetanol/AGA:s anläggning i Norrköping så borde det ju även funka på ett större bryggeri?
Nu spånar jag bara och man måste väl ha lite mer på fötterna.
Det lär väl vara offentligt vilka utsläpp av CO2 varje industri tillför till vår miljö.

Får jag tid och lust ska jag grotta lite mer i detta..
Theburner
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån apr 06, 2015 18:50
Utrustning: Söker

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Theburner »

Se till att provtrycka varmvattenberedaren innan du matar in 8bar gastryck i den. En jäkla skillnad på 8bar vatten och gas.
Vid provtryckning för tryckluft ska tanken hålla 1.6-2x arbetstrycket
fluke12
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön maj 15, 2016 8:33

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av fluke12 »

8 bar är 8 bar oavsett media.
Skillnaden är att om det havererar så släpper ju trycket direkt vid flytande media men gas blir mer dramatiskt...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av latmasken »

Men det är kanske annan säkerhetsfaktor vid gas än vid vatten? Just på grund av att konsekvensen vid haveri blir större?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Mr_President »

De 3 vv-beredare jag mixrat med är alla provtryckta till 13 bar, verkar vara std.

Vanliga luftkompressorer har en tendens att rosta sönder inifrån. Blir ju ingen smäll, bara att den läcker mer å mer.
Theburner
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån apr 06, 2015 18:50
Utrustning: Söker

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Theburner »

fluke12 skrev:8 bar är 8 bar oavsett media.
Skillnaden är att om det havererar så släpper ju trycket direkt vid flytande media men gas blir mer dramatiskt...
Ja självklart.
Att vara i en lokal där en några hundra liters tank med 8bar smäller är inget man vill vara med om..
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster