Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Använda CO2 överskottet

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Mr_President »

Nu görs första live testet med att ta tillvara på co2 överskottet.

35 kg socker på jäsning för vit sprit. Kompressor och 300l lagringstank inkopplat. Blå slang = lågtryck, röd slang = högtryck. Filter med aktivt kol på högtryckssidan (kanske skiter i det senare och renar vid användning istället).

Vill se mängd & tryck denna gång och att allt lirar och inte läcker (eller smäller :) ).
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (76.2 KiB) Visad 974 gånger
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Mr_President »

Gick som en dans!

Kompressorn startade första gången ett knappt dygn efter start (knappt 1 bar för start). 24h senare har jag tanken full vid +8 bar. Ventilerade ut toppen på tanken några gånger. I början fick man inte "stick i näsan" när man luktade på gasen (luft), senare stack det rejält som co2 gör. Inga andra konstiga lukter.

Kompressorn tryckte ut lite olja/vatten som fastnade i kolfiltret.

Ska fundera om det finns nåt enkelt enkelt sätt att få bort syret. Köra gasen genom "nåt" som käkar syre.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Michael »

hur har det gått?
Använder du riggen?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Mr_President »

Jo använder den hela tiden. Dels som påskjut när jag fyller från tryckjästanken och dels fylla upp mottryck i keggar och bbt.

Eftersom jag inte vet om jag har syre inblandat pyser jag headspace i keggarna efter fyllning och fyller upp från 5kg köpeflaska.

Har köpt järnpulver som syreätare men inte löst hur jag får in det i tanken (alltid tryck där). Funderar på en "sluss" med 2 ventiler på ett rör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av Michael »

Kul att det fungerar som du tänkt.
Skulle vara kul att bygga något liknande men jag lär inte få ekonomi i det, jag brygger för lite.
Men man kan ju alltid drömma :)
pro brewer
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör feb 04, 2017 21:26

Re: Använda CO2 överskottet

Inlägg av pro brewer »

Detta var nytt och intressant. :idea:
Jag försluter jäskärlen vid ca plato 6 för att bibehålla kolsyran i ölet under jäsning. Dock krävs det lite mer avancerade jäskärl än vanlig jäshink.
Det positiva är att jag inte fyller på lika mycket co2 som jag gjorde förr inför tappning.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst