Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Möjlig mögeltillväxt i jästen?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Tobbis
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 17, 2016 8:12

Möjlig mögeltillväxt i jästen?

Inlägg av Tobbis »

Hej jag har odlat upp jäst några gånger nu för vårt bryggeri och hittils har det gått över förväntan. Men nu senaste gången när jag odlade upp en WLP001 så ser jag något mystiskt på ytan av jästen som jag ställt i kylskåpet. Jästen jäste på fint när den åt av vörten och jäsningen avstannade ungefär som den brukade efter 36 timmar (jag kör med magnetomrörare i klimatkammare)
Jästen står i en Ekolv och på botten har jästen lagt sig fint och ovan har jag kvar en del av vörten, dock ser det ut att bildas små 5-10mm vita öar på ytan av jästen.

Tidigare har jag fått mögel på en jästkultur men då har möglet legat på ytan och jag har googlat runt och försökt hitta bilder på mögel i jäst men oftast ser det ut som om den ligger på ytan.

Så min fråga är vad tror ni att det är, behöver mögel syre och ligger därmed på ytan där det både finns syre och mat elle rkan det bildas nere på ytan av jästen? Eller är det bara någon sorts reaktion där jästen klumpar ihop sig?

Vi ska eventuellt brygga på onsdag så jag hoppas kunna ta något beslut om denna jäst...
Tobbis
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 17, 2016 8:12

Re: Möjlig mögeltillväxt i jästen?

Inlägg av Tobbis »

Kan det vara så att det är en annan jäststam som lagt sig ovanpå... som kan ta mer socker från vörten och därmed växer på sig efetr att den andra jästen lagt sig eller klumpar de ihop sig bara så att de två olika jäststammarna delar på sig...
Tobbis
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 17, 2016 8:12

Re: Möjlig mögeltillväxt i jästen?

Inlägg av Tobbis »

har tagit en bild på det nu... vad tror ni har hänt? har jästen muterat eller är det någon sorts spontanjäst eller jäst från en annan kultur som blivit kvar sedan förut? för mögel kan det nog inte vara då den inte får något syre
Bilagor
konstig jäst
konstig jäst
konstigJast.jpg (129.35 KiB) Visad 165 gånger
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster