Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gryta till kokning

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Stig Andersson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre feb 19, 2016 13:02

Gryta till kokning

Inlägg av Stig Andersson »

Hej på Er alla ! Är en totalt nykomling på detta forum och så även rent praktiskt. Tänkte faktiskt fixa ett kokkärl för att så småningom göra min första bryggning.

Har av en händelse massor av element och regulatorer liggande och min tanke var att sätta in två element på 1500W plus en tappkran i en vanlig 30L jäshink där ett av dessa är utrustat med en effektregulator. Nu kan jag snabbt och effektivt koka upp mitt innehåll och reglera effekten smidig så att det inte stormkokar.

Varför nu använda en jäshink och inte en rostfri behållare ? Jo för dessa kärl är ju stapelbara vilket innebär att man kan kapa botten på ett andra kärl ett par centimeter ovanför elementen och ersätta botten med en stek sil från till exempel IKEA. Då slipper man ju problemen med att kranen "kläggar" igen...

Jag fick tanken när jag såg ett plastkärl i någon tråd som jag tyvärr inte hittar tillbaks till

Synpunkter på mina tankar, är jag helt ute och cyklar ?

// Sten
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Gryta till kokning

Inlägg av Michael »

Har läst ett antal inlägg om hur Ikeas stekskydd är lite väl finmaskigt. Risken är stor att det blir stekskyddet som kläggar igen istället.
Men priset för att testa är inte skyhögt så varför inte?
Belseub
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 06, 2016 14:18
Utrustning: Hink i hink

Re: Gryta till kokning

Inlägg av Belseub »

Jag kör en liknande uppsättning, fast jag har inte kapat bort botten utan borrade massor av 2mm hål. Det fungerar utmärkt.
Kunskapen är en lätt börda :)
Stig Andersson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre feb 19, 2016 13:02

Re: Gryta till kokning

Inlägg av Stig Andersson »

Tackar för detta, fortsätter då på mitt lilla projekt. Är det något annat Ni tycker jag bör tänka på... Jag menar om Ni hade byggt en ny variant idag hur hade den sett ut då ?

// Stig
Stig Andersson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre feb 19, 2016 13:02

Re: Gryta till kokning

Inlägg av Stig Andersson »

Belseub skrev:Jag kör en liknande uppsättning, fast jag har inte kapat bort botten utan borrade massor av 2mm hål. Det fungerar utmärkt.
Hur löste du då med elpatronen, jag menar tar du inte bort en bit av botten så kommer ju inner hinken vila på elelementen och det är ju mindre bra.

Mvh Stig
Belseub
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 06, 2016 14:18
Utrustning: Hink i hink

Re: Gryta till kokning

Inlägg av Belseub »

Stig Andersson skrev:
Belseub skrev:Jag kör en liknande uppsättning, fast jag har inte kapat bort botten utan borrade massor av 2mm hål. Det fungerar utmärkt.
Hur löste du då med elpatronen, jag menar tar du inte bort en bit av botten så kommer ju inner hinken vila på elelementen och det är ju mindre bra.

Mvh Stig
Inga som helst problem, delvis så vilar hinken på muttern till kranen och även på bordsgenomföringen som jag har till tempgivaren.
Fast eftersom jag till en början var lite orolig för just det så satte jag fast en rörstump med silikon en lite bit från elementet.
Sen är ju frågan hur varmt det egentligen blir med tanke på all vätska som kyler?
Kunskapen är en lätt börda :)
Belseub
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 06, 2016 14:18
Utrustning: Hink i hink

Re: Gryta till kokning

Inlägg av Belseub »

Stig Andersson skrev:Tackar för detta, fortsätter då på mitt lilla projekt. Är det något annat Ni tycker jag bör tänka på... Jag menar om Ni hade byggt en ny variant idag hur hade den sett ut då ?

// Stig
Det enda jag kan komma på i nuläget som jag hade gjort annorlunda är att sätta kranen, elementet mm... längre ner i hinken, det blir mycket enklare då att göra små batscher när man vill det.
Kunskapen är en lätt börda :)
Stig Andersson
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre feb 19, 2016 13:02

Re: Gryta till kokning

Inlägg av Stig Andersson »

Hej igen !

Ok ! då förstår jag, blir dock inte riktigt som jag tänkte men det är inte ovanligt ;-) Får jag fråga vilken kran du använt dig av. Själv har jag tänk att använda mig av "slimmade" genomföringar dykrör mm så att man kan montera bort utstickande utrustning. Är som gjort för att dessa prylar går sönder vid lagring... det gäller således även för kranen...

Mina två element ska sitta ca 3cm ovanför botten, blev så att jag faktiskt fick offra en hink för att få till et, köpte två av nedanstående element och med lite modifikation blev det riktigt proffsigt. På ett element har jag dessutom behållit "klickson" termostaten.

http://www.ebay.com/itm/191632736246?_t ... EBIDX%3AIT

Det går inte fort men vem har bråttom...

Mvh // Stig
Belseub
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 06, 2016 14:18
Utrustning: Hink i hink

Re: Gryta till kokning

Inlägg av Belseub »

Jag har en helt vanlig tappkran från MM, har dock filat bort jästavskiljaren.
Jag ska beställa fler sådana till jäshinkarna, men utan att modifiera dom.

http://maltmagnus.se/tappkranvit?search ... ption=true
Kunskapen är en lätt börda :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster