Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga suröl?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Brygga suröl?

Inlägg av swerikard »

Länge sedan jag skrev i forumet. Har nu under lång tid bryggt olika sorters öl. Nu är jag sugen på att brygga eget suröl.

Kan man odla upp jästkakan från ett gott lokalt suröl och använda det som jäst eller är det mer komplicerat att få till ett bra jäst till suröl?

Planen är väl att göra ett ljust suröl med enbart Pale ale malt och i sekundärjäsningen hyvla ner tinade rabarber som smaksättning, alternativt olika sorters bär.
swerikard
Bryggare
Inlägg: 133
Blev medlem: ons nov 17, 2010 18:14

Re: Brygga suröl?

Inlägg av swerikard »

Efter att jag spanat in recept inser jag att kombinationen pilsnermalt och vetemalt är det som gäller vid suröl.

Frågan om jästen hittar jag dock inget svar på så om någon vet är jag tacksam för svar...
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Dr snuggels »

Hur tänker du suröl?
Är det spontanjäst (antar vildjäst) öl du är ute efter eller är det något annat?
(Är extremt dålig på vad olika "stilar går ut på så jag fick googla och fick då lite olika svar på vad en suröl är).
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Weinkeller »

Jag kör vanligtvis Turbid mash (Grumlig mäskning). Primärjäser några veckor med godtycklig alejäst och tappar sedan över på damejeanne och tillför slattarna från några suröl, typ Lambik och 5-10 franska mediumrostade ekkuber. Ett år senare är det klart för frukt/bär, blendning eller flaska.

Det finns andra sätt att göra på med mjölksyrebakterier tex Berliner Weisse som går betydligt fortare men det smakar ganska olikt.

Maltnotan behöver inte vara pilsnermalt och omältat vete som är det klassiska men det ger lite mer rustik karaktär och munkänsla än enbart malt.
/Weinkeller
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Dr snuggels »

Det var ju rätt långt ifrån hur jag tänkte mig.
Jag drog en ren handduk i daggen som hade lagt sig i gräset på midsommar tidig morgon.
Denna handduk vred jag sedan ur i jäskaret. Jäste friskt, luktade rent ut sagt fruktansvärt illa när det jäste. Men nu ett par månar senare smakar det inte så värst, luktar fortfarande dåligt dock.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Mr_President »

Jag har inte gjort suröl men korv, och då särskilt syrade isterband, samt torkat kött (typ Parma). Vad gäller kött finns en massa moderna mjölksyra bakterier (typ jäst) som säljs men min erfarenhet är att det går lika bra att tillsätta en skvätt filmjölk.

Det man INTE får tillsätta är jordbakterier för då kan det bli botulism mm (slänga om man tappar på golvet). Det där med att ta från marken låter fel i mina öron.

Kött som "surnar" luktar aldrig illa, om det luktar illa rötar det och är förstört.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (65.02 KiB) Visad 1731 gånger
image.jpg
image.jpg (251.56 KiB) Visad 1731 gånger
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Dr snuggels »

I boken "ölets historia i sverige" (kanske del I), beskriver de hur de just drog en ren linneduk i daggen, just på midsommarafton för att få fram jäst.

Jag har använd yoghurt (silat genom ett melittafilter o tagit det som har runnit igenom) när jag har gjort "tabascosås".
Men det jäser inte utan syrar bara.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/amn ... /botulism/

Om man läser här så tror jag inte ett öl är stället för botulism.
Jag har många gånger gjort cider på äpple utan att tillsätta jäst (vildjäst) och det bl.a på äpplen som jag har plockat på marken.
Jag säger inte att det inte skulle vara onyttigt men jag har aldrig blivit dålig (förutom bakfull då........)
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Dr snuggels »

Glömde, korven såg riktigt smaskig ut.
Är det typ salami? (väldigt off topic) men kan du beskriva hur du gör?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Weinkeller »

@Dr Snuggels
Om du vill spontanjäsa öl är det bättre att ställa ut din jäshink på höst/vår för kylning efter koket, använd minimalt med humle. Täck med något fint material som tex nylonstrumpa för att inte få i massa otrevligheter i vörten. Ta in för jäsning dagen efter. Var noga med att försluta jäskärlet väl och minimera luft efter du fångat vildjästen annars kan ölen bli förstörd av luftkrävande organismer som tex acetobakter (blir vinäger). Använd gärna damejeanne inom några dagar.

Jag har gjort det med framgång även på sommaren men det är svårare att få det bra då.
/Weinkeller
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Dr snuggels »

Weinkeller skrev:@Dr Snuggels
Om du vill spontanjäsa öl är det bättre att ställa ut din jäshink på höst/vår för kylning efter koket, använd minimalt med humle. Täck med något fint material som tex nylonstrumpa för att inte få i massa otrevligheter i vörten. Ta in för jäsning dagen efter. Var noga med att försluta jäskärlet väl och minimera luft efter du fångat vildjästen annars kan ölen bli förstörd av luftkrävande organismer som tex acetobakter (blir vinäger). Använd gärna damejeanne inom några dagar.

Jag har gjort det med framgång även på sommaren men det är svårare att få det bra då.
Det är säkert ett mycket bättre sätt att göra det på, o skall jag göra det igen gör jag nog som du föreslår.
Men jag tyckte det var roligt att testa på hur de "gjorde förr".
Ofta är det vägen till målet som är det roliga, Jag vet som sagt inte ens om jag gillar sur/spontanjäst öl.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Mr_President »

Är inte jäsningen och surningen 2 olika saker? Måste läsa på om suröl, utgick från att jäsningen gjordes av jäst och syrningen av mjölksyrebakterier.

Korven gör jag på vildsvin. Torrsaltar med 3% salt (blandat nitritsalt & koksalt). Tillsätter filmjölk i smeten. Hänger i syrninglåda 35C nån eller ett par dagar. Varmröker till > 75C kärntemp. Lufttorkar ett tag tills snygga (ölkorv kan torka flera veckor). Gör bara på vintern, inga flugor å lätt å torka etc.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Dr snuggels »

Mr_President skrev:Är inte jäsningen och surningen 2 olika saker? Måste läsa på om suröl, utgick från att jäsningen gjordes av jäst och syrningen av mjölksyrebakterier.
Det var det som var min första fråga, en sökning på internet var inte helt tydlig om suröl är spontanjäst/vildjäst eller om den oxo var syrad.
Mr_President skrev:
Korven gör jag på vildsvin. Torrsaltar med 3% salt (blandat nitritsalt & koksalt). Tillsätter filmjölk i smeten. Hänger i syrninglåda 35C nån eller ett par dagar. Varmröker till > 75C kärntemp. Lufttorkar ett tag tills snygga (ölkorv kan torka flera veckor). Gör bara på vintern, inga flugor å lätt å torka etc.
Det låter ju skitgott, jag som precis bygger en ny (min gamla var slut) kölna/torkolla/kallrök/(ev varmrök om jag kan hålla temperaturen). Måste testa detta.
Tillsätter du alltså filmjölk rätt i korvsmeten? Hur mycket filmjölk? Hur fungerar en syrningslåda?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Mr_President »

Mängden filmjölk inte viktigt. Kan ju använda mer om man vill göra smeten lösare så den stoppar bra. Men låt säga 1-2dl per 5kg smet.

Syrningslåda är bara för att kontrollera temperaturen. Ska man va noga ska man även kontrollera fuktigheten men jag kör med ett frostskydds-element, ovanpå det ställer jag en plåt med vatten bara för att det inte skall bli för torrt i lådan. Man märker när det syrar, luktar friskt surt, lätt att det blir FÖR surt. För att hjälpa syrning kan man tillsätta socker i smeten, men sätter du för mycket socker blir det lätt för sura korvar.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Dr snuggels »

kanon.
Stort tack för tipsen.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Weinkeller »

Mr_President skrev:Är inte jäsningen och surningen 2 olika saker? Måste läsa på om suröl, utgick från att jäsningen gjordes av jäst och syrningen av mjölksyrebakterier.

Korven gör jag på vildsvin. Torrsaltar med 3% salt (blandat nitritsalt & koksalt). Tillsätter filmjölk i smeten. Hänger i syrninglåda 35C nån eller ett par dagar. Varmröker till > 75C kärntemp. Lufttorkar ett tag tills snygga (ölkorv kan torka flera veckor). Gör bara på vintern, inga flugor å lätt å torka etc.
Det beror helt på vad man är ute efter. Det går utmärkt att använda mjölksyrebakterier och sedan tillsätta jäst. Det blir en frisk syrlig och ofta ren smak på ölen. Sedan kan man göra som jag beskrev och använda en blandkultur, då liknar det mer Lambik. Den öltypen är mer komplex och rustik och tar mycket längre tid på sig.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster