Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga suröl?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Dr snuggels »

Dr snuggels skrev:Det var ju rätt långt ifrån hur jag tänkte mig.
Jag drog en ren handduk i daggen som hade lagt sig i gräset på midsommar tidig morgon.
Denna handduk vred jag sedan ur i jäskaret. Jäste friskt, luktade rent ut sagt fruktansvärt illa när det jäste. Men nu ett par månar senare smakar det inte så värst, luktar fortfarande dåligt dock.

Idag var det provsmakningsdags för min vildjästa öl.
Luktade gott, smakade bra. Får se hur jag mår i morgon...................
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Brygga suröl?

Inlägg av Dr snuggels »

Dr snuggels skrev:
Dr snuggels skrev:Det var ju rätt långt ifrån hur jag tänkte mig.
Jag drog en ren handduk i daggen som hade lagt sig i gräset på midsommar tidig morgon.
Denna handduk vred jag sedan ur i jäskaret. Jäste friskt, luktade rent ut sagt fruktansvärt illa när det jäste. Men nu ett par månar senare smakar det inte så värst, luktar fortfarande dåligt dock.

Idag var det provsmakningsdags för min vildjästa öl.
Luktade gott, smakade bra. Får se hur jag mår i morgon...................
Den ölen vann inte på lagring så att säga, de bismaker som fanns blev bara värre allteftersom, hällde ut det sista.
MEN det var kul som test.
Hur hade det varit om man tog jäst ifrån äpplen? vildjäser ju cider ibland med bra resultat.
Mr_President skrev:Mängden filmjölk inte viktigt. Kan ju använda mer om man vill göra smeten lösare så den stoppar bra. Men låt säga 1-2dl per 5kg smet.

Syrningslåda är bara för att kontrollera temperaturen. Ska man va noga ska man även kontrollera fuktigheten men jag kör med ett frostskydds-element, ovanpå det ställer jag en plåt med vatten bara för att det inte skall bli för torrt i lådan. Man märker när det syrar, luktar friskt surt, lätt att det blir FÖR surt. För att hjälpa syrning kan man tillsätta socker i smeten, men sätter du för mycket socker blir det lätt för sura korvar.
Har gjort korv ett par gånger nu med utgång på ditt recept. Riktigt gott måste jag säga.
Tog mig i kragen och köpte några nya hålskivor till köttkvarnen så det blir lite grövre malt.
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: Brygga suröl?

Inlägg av konserven »

Gjorde en "fusk" berliner weisse med snabbsyrning för att hinna få till den till sommaren nu.

Kokade vört, kylde ner till 45-49 grader ungefär (fortfarande kvar i grytan), ställde på värmegolv med lite filtar, sen blandade i rågsurdeg odlad på äpplen.
Det fick stå ett dygn innan det blivit bra syra i den. Sedan humlekok på det.

Kan ha varit ren rövatur men den blev helt fantastiskt god!!
Så nu är midsommar räddat :)

Fler som testat snabbsurning?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster