Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Maltkorg / malt pipe

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Fick lite problem med mögel i torkningen. Har inte kört då här stor sats tidigare. Snustorrt i botten men "blött" på toppen.

Ska sätta in en pax-fläkt i torken så jag får högre ventilation. Man måste nog röra oxså så det torkar jämnare.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Med 70 kg malt i mäsktanken (ovanpå hålplåten) blev värmeöverföringen genom bädden låg. Temperaturen under bädden riskerade att "skena iväg". Löste det tillfälligt genom att ta ut med hink från utloppet (under plåten) och hälla det på toppen. Då blev det aldrig mer än 2C skillnad topp - botten.

Ska sätta en wilopump på utloppet och återföra på toppen. Då slipper jag dels temp skillnad men får även omrörning/lakning samtidigt. Blir lite RIMS liknande.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av harley03 »

Mr_President skrev:Fick lite problem med mögel i torkningen. Har inte kört då här stor sats tidigare. Snustorrt i botten men "blött" på toppen.

Ska sätta in en pax-fläkt i torken så jag får högre ventilation. Man måste nog röra oxså så det torkar jämnare.
Detta skulle vara något att använda sig av till torkningen av kornet vid ca 80 grader och bra luft flöde.
Lite överkapacitet ”snällt sagt” men det borde finnas mindre anläggningar…. och så bör man röra runt i kornet samtidigt...

http://www.blocket.se/uppsala/Torkpanna ... ?ca=13&w=3

Som jag ser det så finns det 2st sätt att torka kornet på som bör fungera...

Antingen att runt kärl typ samma som en gammal mjölktank och då måste man "pressa" varmluften underifrån och upp genom maltbädden och ha några roterande vispar eller liknande så malten blandas vid gämna mellanrum annars riskerar den att mögla..

Eller en roterande trumma med samma princip med varmluften som det är i en Tortumlare.....

Jag funderar för fullt på en Enkel lösning av detta moment men än har jag inte byggt något...

Personligen så lutar jag åt att försöka fixa till en lite större rund bytta typ en gammal 1250l mjölktank ( eller så rullar jag några plåtar för höjden vill jag hålla nere men diametern uppe) och bygga om den så jag kan ha Hela proceduren i samma kärl…

Allt från Blötläggning till ”groing” och sedan torkning utan att behöva ta ur kornet innan det är färdigt/torkat…

Typ samma konstruktion som Gotlands whiskys malt robot….


” BILDGALLERI - FEBRUARI 2012
Vi har varit och besökt Staffan Larsson i Ronehamn. Staffan kommer leverera malten till Gotland Whisky. Han har under drygt ett och halvt år testat olika metoder för rökningen och mältningen. Nu har han kommit fram till en helt unik anläggning. Här kommer det mesta arbetet ske mer eller mindre helt automatiskt.

I ett tre meter brett kar med roterande armar och skruvar kommer hela processen hanteras. Det är ett gedigt och mycket omfattande arbete som han gjort. Vi ser verkligen fram emot att jobba med den malt som Staffan kommer att producera. Hans "maltrobott" är helt unik i sitt slag. ”

http://www.gotlandwhisky.se/1033

Ps: Hoppas att detta kanske kan ge dig lite nya ideer på alternativa lösningar ;-)


Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Har funderat lite på att öka effekten men högre luftflöde och omrörning är nog bättre enligt min slutsats.

Brakar man på med effekt och kommer upp i sockerrast-temperaturer när kornet/malten fortfarande är blöt finns det risk att det blir crystal malt istf basmalt och det kanske man inte siktade på.

Torkning på värmegolv (typ golvmältning) är nog oxså fin fint om man har plats.

För mig just nu är < 150kg malt åt gången rätt lagom. Tror min tork kommer funka bra med fläkt och omrörning. < 75 kg malt gick som en dans utan fläkt/omrörning.

En sån där trumma för både blötning, groning och torkning är ju "top of the line" men där är jag inte ännu.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

En grej till angående mältning. Pga av att temperaturen var hög där det grodde (20-25C) var malten snabbt färdigmodifierad. Mängden rötter var VÄLDIGT liten och volymökning således oxså mindre än vanligt. Sannolikt gjorde detta att maltbädden blev tätare och torkade sämre. Dessa 115 kg fyllde torken till en lägre nivå än 75kg gjort tidigare.

Fint vore att sätta tryckfläkten utanför lådan och sen direkt värme torkluften till X grader (t ex 45C). All luft som passerar malten ventileras ut. I min nuvarande cirkulerar torkluften.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av harley03 »

Intressant detta att diskutera olika lösningar…
Tyvärr så ligger detta längre fram i tiden för mig, men jag kikar allt på hur jag skall få till det emellanåt…

Här har du en gammal ombyggd torktumlare…
http://aussiehomebrewer.com/topic/35419-malt-dryerkiln/

Intressant det som skrivs om tempen på varmluften... det bör vara Slut tempen antar jag...

Här har du en annan typ av flera omrörare lämplig för fyrkantiga mältkärl som även går fram och tillbaka över maltbädden + alla skruvar i maltbädden…
http://jsxyjt.en.alibaba.com/productsho ... chine.html
Faan borde det inte gå att fixa till en matta ( med luftgenomsläpp i ) längst ner i botten som rullar sakta runt och upp över/runt maltbädden för omröring… typ en rulltrappa/snöskotermatta fast den bör även vara ventilerad…

Eller så väljer man att pressa in Varmluften presis över denna rullmatta med rör typ 30mm rör med ett stort antal 2,0mm hål i.. då får man både luftspridning över hela maltbädden i botten precis över rullmattan och även stopp för malten så bara typ 2-3cm malt kan passera under dessa luftrör för omröringen/blandningens skull och då kan denna rullmatta vara helt tät... :idea:

Bara lite fria tankar...


Cheers från Fkp
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 3 gånger.
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av harley03 »

Mr_President skrev:En grej till angående mältning. Pga av att temperaturen var hög där det grodde (20-25C) var malten snabbt färdigmodifierad. Mängden rötter var VÄLDIGT liten och volymökning således oxså mindre än vanligt. Sannolikt gjorde detta att maltbädden blev tätare och torkade sämre. Dessa 115 kg fyllde torken till en lägre nivå än 75kg gjort tidigare.

Fint vore att sätta tryckfläkten utanför lådan och sen direkt värme torkluften till X grader (t ex 45C). All luft som passerar malten ventileras ut. I min nuvarande cirkulerar torkluften.
Torkluften kan inte cirkulera såvida du inte har någon typ av Kondensor som tar han om fukten... bara krångel och avancerat att ha det så..

Bättre att låta den fuktiga luften åka ut ur lokalen för då bör det torka fortare och mindre risk för mögel osv...

Omrörare/ någon typ av omrörare.... matta, visp, skruvar osv, är något som behövs både när kornet skall gro och torkas så det blir gämt...

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Torkluften cirkulerar (hämtas inuti lådan) men byts ut via tallriksventiler. Räcker för 75kg med mycket rötter men tydligen inte för 115kg med lite rötter.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av harley03 »

Har du provat att mäska på dina egenmältade korn ännu från denna sats.

Hur blev utbytet !

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Jo whiskeymalten (100l mäsk) och ölmalten (200l öl) va från denna batch. La till lite från tidigare torkad egen malt.

Utbytet blev sämre än tidigare. Tidigare har jag i Beer Smith legat på 65% efficiency och prickat väldigt exakt. Denna gång efter rasterna låg vi på 55% ca.

Dock vad jag märkte var att vi krossade på tok för grovt så jag tror med rätt krossning kommer vi tillbaka till 65%. Lakningen gick dock väldigt lätt.

Jag kör single infusion utan sparge water. För mig är efficiency inte viktigt, jag lägger hellre i 10-20% extra malt än kör med sparge. Dock måste jag justera krossningen till nästa gång.

Fick väldigt lågt FG. Var ett tag rädd att vi fått crystal malt i torkningen och kommit för högt i temp under hålplåten men det blev bra.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Ölen blev väldigt bra. Maltig med fin beska. Fint tjockt skum som lämnar ringar på glaset.

Mycket chill haze men den har inte fått stå kall tillräckligt länge (bråttom å dricka :) ).
Bilagor
image.jpg
image.jpg (76.27 KiB) Visad 392 gånger
image.jpg
image.jpg (64.63 KiB) Visad 392 gånger
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av harley03 »

Du har inte funderat på att prova med ensymer så du kan använda dig av Omältat korn...

Vore intressant om du gjorde detta och gämförde smaken både på ölen som rå whiskyn mot smaken från Mältat korn....

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Vill gärna behärska enzymer och veta hur/när använda. Dock mest för att det är kul att lära sig.

Vad gäller produktion så är jag snarare konservativ och vill köra "old school".
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av harley03 »

Jag håller med dig att ”old school” är bäst och beprövat, men man måste prova på ”nymodigheterna” också och jämföra både utbytet som smak…. ;-)

Enzymer från Enzymash…

Bör fungera ihop med enbart/bara "omältat" krossat Majs corn osv.

Jag är nyfiken på om detta fungerar på torkad (Billig=ca 3kr kg) fodermajs och även hur smaken blir.....
Jänkarna är helt Saliga över dessa Enzymer…. http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... lit=enzyme

Jag har räknat ut att denna volym skall vara lagom till denna lilla "fraktfria" 2 oz sats och till Corn/majs whiskey...

Mäsksats av 1st liten 2oz sats från Enzymash.


289,5 liter vatten
76,6 kg majskorn
1st 2oz sats med enzymer, obs skölj ur flaskorna väl…..
115 gram jäst


Detta lilla kit som skall räcka till ca 75kg korn kostar 20 dollar och är visst Fraktfritt inom hela världen om jag har läst rätt….

https://enzymash.biz/index.php?route=pr ... duct_id=55

https://www.youtube.com/watch?v=rtnboJ3Kxeo&NR=1

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Nu har den senaste tryckjästa klarnat och chill hazen försvunnit.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (107.17 KiB) Visad 364 gånger
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster