Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Inlägg av latmasken »

Nej, det är inte att lägga på locket som ökar infektionsrisken, det är att hälla rumstempererad vört från kokkärlet till jäskärlet som eventuellt kan öka risken för infektion (jämfört med att hälla het vört från kokkärlet till jäskärlet).
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Inlägg av GrimReaper »

jag har hällt het vört i jäskärlet varenda gång jag bryggt. nackdelen, är ju att handha 100 gradig vört, det kan snabbt gå illa, och man bränner sig själv, eller andra med det. Bäst är väl att låta det svalna i kokkärlet, och sen desinfektera jäskärlet, och tappa över när det svalnat.
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
monkboll
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons feb 04, 2015 16:39
Utrustning: Coopers Hembryggning

Re: NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Inlägg av monkboll »

Väcker gärna denna tråden igen. Hittade efter jag skapat en ny=/
Verkar som många använt sig av no-chill med gott resultat.
Jag hör hört någonstans att man bör plaska för mycket med varm vört, är det så? i så fall varför?
Hade tänkt att hälla över den heta vörten direkt i jäskärlet för att minska risken för infektion, men igenom en saftsil eller liknande för att inte få med all gegga.
Kan detta påverka ölet negativt?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Inlägg av Michael »

Hoppas jag inte, för det är så jag brukar göra med gott resultat.

Att man inte ska plaska med den heta vörten tror jag har med oxideringen att göra. Men jag har ingen erfarenhet själv av att ölen skulle bli dålig av att silas, så kör på!!!!
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Inlägg av nils-alf »

Hotside airation. Eller hur det nu stavas är en myt i liten skala. :thumbup:
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Jag har nu kört 5 st 20-liters bryggningar och har inte märkt något konstigt. Använder humlepåsar och pellets om jag vill göra som "vanligt" så att säga med olika givor, men har kommit på - vad jag tror - en lite egen teknik som jag testat 1 gång. Det ölet är det jag är mest nöjd med hittills, blev en fullträff i smak och balans på alla sätt. Har nog inte så mycket med tekniken att göra - utan mer att det blev en bra balans helt enkelt. Men det var extra kul att den "nya" tekniken funkade så bra, så nästa brygd kommer jag att göra på samma sätt, men med lite andra grejer och mängder. Finns säkert ett namn eller så för hur jag gör, men för mig var det nytt så att säga och jag vet inte vad det kallas om tekniken redan finns.

Påsar är bra då den långa kontakten med humlen vid No Chill gör att det kan bli en speciell och lite stark beska. Min teknik bygger på just det, att använda det som något positivt - om du vill prova det. Den funkar som så att jag kokar vörten i 60 minuter och vid 1 minut så lägger jag i humle - utan påse - som får agera bittergiva, men även viss smak och arom. Bitterheten kommer av att den sen ligger i tills det är dags att tappa över till jäshinken ett dygn senare. Jag gör en whirlpool när det kallnat till strax över 80 grader och tillsätter en humlegiva till - även den utan påse. Sen på med locket på grytan för att ett dygn senare tappa över med hävert ned i jäshinken. Nu ligger allt bös som inte ska med i jästunnan på botten av kastrullen. Har ändå ett sorts filter gjort av Teresiatyg som sitter över jästunnan ifall något skulle följa med, men även som skydd så att inget kan ramla ned. Vid 5 dagar kvar av jäsning så torrhumlar jag i humlepåse och tappar sen ölet rakt från jäshinken i flaskor.

Det krävs väldigt lite utrustning och "strul" på detta sättet och blir bra öl. Jag tycker det är utmaning i sig, att hålla det så enkelt som möjligt men ändå så bra som möjligt. :) En bra gryta är tex en bra investering. För mig är tappkran helt onödigt med den teknik som jag använder, så jag köpte en 36 L Patina. Lägg pengar och kraft där det verkligen gör nytta och spar på finliret tills du känner att du kanske vill prova det eller om det inte funkar för dig av en eller annan anledning.

Mina tips! Jag kommer fortsätta med No Chill helt klart.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Inlägg av vafan »

Skoj att fler testar NoChill :)

nils-alf skrev:Hotside airation. Eller hur det nu stavas är en myt i liten skala. :thumbup:
Och skoj att veta att Nils-Alf lever.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Jazze
Bryggmästare
Inlägg: 323
Blev medlem: mån okt 15, 2012 11:47
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

Re: NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Inlägg av Jazze »

Kapar tråden lite.
Någon som har ett förslag på humleschema för en no chill dipa?
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: NoChill, någon som har negativa erfarenheter?

Inlägg av Norfdas »

Har en kylspiral men bara använt den en gång till en lager förra året, känns rätt onödigt att spola bort färskvatten till nästan ingen nytta.
Vintertid är det bara att ställa ut kastrullen med locket på på balkongen så blir det jästvänlig temp ganska snabbt.

Det är då detta med humlen, jag kör enligt recepten men när koket är klart så fiskar jag upp humlepåsarna och pressar ur dessa.
Sista humlen får åka i i samma veva som locket åker på för ett dygns avsvalning när det är NoChill som gäller.
Tycker att detta har fungerat tillfredsställande för mig.
Ser att det finns andra idéer om detta.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster