Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av latmasken »

Det är i mina ögon isolering som är det viktiga, om den är gjord av liggunderlag eller filtar eller bubbelplast spelar mindre roll.

Ytterkant på grytan kommer alltid att svalna snabbare, isolering bromsar den nerkylningen (och omrörning gör att den inte märks lika mycket).
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Jag testade igår kväll igen eftersom jag blev lite orolig att jag inte rört om ordentligt. Samma metod, men jag rörde om noga med ett stort mäskroder. Den här gången sjönk tempen med två grader, men då hade jag locket av längre tid pga den bättre omröstningen efter 5 minuter. Jag tycker det ligger inom ramarna och att slippa en pryl till är vinst i sig.
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

latmasken skrev:Det är i mina ögon isolering som är det viktiga, om den är gjord av liggunderlag eller filtar eller bubbelplast spelar mindre roll.

Ytterkant på grytan kommer alltid att svalna snabbare, isolering bromsar den nerkylningen (och omrörning gör att den inte märks lika mycket).
Jag förstår vad du menar. Men iom att tempen aldrig var över 67 grader (kontroll efter 5 minuter) och slutresultatet var 2 grader kallare efter en timme så kan det väl aldrig ha varit kallare än så även vid kanten, eller tänker jag helt fel?
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Håller i detta nu på att göra ett tredje test... Värma upp under omrörning för exakthet, slår sen av plattan och på med locket. Sen ska jag mäta efter en timme, både i mitten och vid kant.
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Nu så. Mätte efter 60 minuter utan att röra om i grytan. Temp vid start - platta av/lock på: 67 grader (efter omrörning). Temp efter 60 minuter vid vägg: 66 grader. Temp mitt i kastrullen: 66 grader.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Michael »

Min erfarenhet säger att det kvittar om tempen sjunker någon grad under mäskningen, merparten av stärkelsen är konverterad till socker redan efter 15-20 minuter, resterande del av stärkelsen konverteras mer eller mindre på följande 40-45 minuter.
Får säga att du är verkligen nitisk i dina förberedelser. När ska du brygga?
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Ha ha, ja det är nog så. Fast jag hatar egentligen teori, men har en förkärlek för att slå hål på myter och göra allt så smidigt som möjligt fast med lika bra resultat. Såna här tester/experiment är skitkul! Att jag blev så noga nu var mest för att jag vill kunna stå för det jag skrivit och veta att det stämmer.

Har lite för mycket öl på lager nu som jag måste dricka för att få tomglas igen, så om c:a två veckor blir det nog av. Ju bättre förberedd man är ju mindre problem när man väl står där. Även om de såklart dyker upp ändå.
Lajjan
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons aug 14, 2013 10:30

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Lajjan »

Jag sätter ugnen på ca 50-60 grader och stoppar in hela kastrullen där. Den temperatur förlust jag har varit med om är 0,5 grader.

Om er kastrull får plats i ugnen så förstår jag inte varför inte fler gör det. För att slippa kladda och mecka med isolering osv.
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av binx »

Du behöver inte ens lägga in grytan i ugnen och liggunderlag behövs verkligen inte. Värmen kommer hålla ändå med all vatten och malt som finns i. Sen som någon påpekade så konverteras det du behöver inom 20 min.

Jag använder 2 filtar och är supernöjd med det - liggunderlagen har jag kastat sedan länge.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Knox »

När jag körde biab med 10l alu gryta fick jag en värmeförlust på ca 1 grad/10min om jag inte isolerade eller körde i ugnen (funkade kanon)
Men ju större massa desto mindre behov av isolering. Sedan spelar så klart grytans värmekonduktivitet in en hel del också, aluminium leder värme ofantligt mycket bättre än rostfritt stål ( som är en dålig ledare) därför så är behovet att isolera Aluminiumgrytor mycket större än grytor i rostfritt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster