Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Flaskfontäner

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Logrisen
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tor feb 23, 2012 22:58

Flaskfontäner

Inlägg av Logrisen »

Har för andra gången bryggt en klone på Fat Daddy Brown http://www.shbf.se/index.php/recept.html och båda gångerna har jag fått snygga med inte alltför roliga flaskfontäner när jag öppnar flaskorna.

Har ca 15 helmalstbryggningar tidigare och endast detta receptet har givit fontäner. Brygger mestadels med torrjäst men även vid några tillfällen färsk jäst.

Jag hade gjort en förkultur efter Mr.malty så antalet jästceller bör vara ok. Har jäst i 17-18 grader under ca 5 dagar sedan höjt med 1 grad per dag under två dagar till 20 grader. Har sedan höjt temperaturen i jäskärlet till 24 grader under ca 24 timmar för att sedan låta den stå i rumstemp ytterliggare en vecka. Så jag tycker den borde varit utjäst? Dock var FG 1019, lite högt. Tappat på 0,5l flaska med en sockerbit i varje (bitsocker).

Vad har jag gjort för tokigheter för att det skall bli så här, jag är kanske lite dålig på att syresätta vörten(låter den endast plaska ned genon en saftsil från kokkärlet ner i jäskärlet) kan det bero på det?

Tar gärna emot tipps på att välutjäst öl :) eller annan förklaring till dessa ovälkomna flaskfontäner.

Riktigt tråkigt för det jag lyckas få i glaset är en förbannat god öl :)
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Flaskfontäner

Inlägg av vafan »

Gusher http://www.youtube.com/watch?v=njzUphbDZ5s

Gusher Infection However, the sustained bubbling is often due to "gusher type" infection. These infections can occur at any time and are due to wild yeasts or bacteria that eat the higher order sugars, like dextrins. The result in the fermentor is a beer that keeps bubbling until all of the carbohydrates are fermented, leaving a beer that has no body and very little taste. If it occurs at bottling time, the beer will overcarbonate and will fizz like soda pop, fountaining out of the bottle.
Cure: Improve your sanitation next time.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
Logrisen
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tor feb 23, 2012 22:58

Re: Flaskfontäner

Inlägg av Logrisen »

Mycket möjligt att det kan vara en infektion, men ölet smakar riktigt bra. Kanske lite tunnare en vad jag förväntat mig dock. Men var är oddset att jag skall få en infektion i just samma recept bryggda med ca 1 års mellanrum men inget i övriga ca 15st bryggder? Kan det vara så att jästen inte är lika motståndskraftig?
Användarvisningsbild
Logrisen
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tor feb 23, 2012 22:58

Re: Flaskfontäner

Inlägg av Logrisen »

Kankse värt tillägga att jag använt två olika jäststammar vid bryggningarna. Första gången California Ale jäst (White Labs WLP001) och nu senast American Ale II Wyeast 1272. Kanske ingen större skillnad...
Användarvisningsbild
mankang
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: fre mar 18, 2011 20:35
Ort: Linköping

Re: Flaskfontäner

Inlägg av mankang »

Varför inte skaka lite öl och ta ett SG och se om det skiljer sig från FG?
Marcus Gustafsson
Användarvisningsbild
Logrisen
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tor feb 23, 2012 22:58

Re: Flaskfontäner

Inlägg av Logrisen »

Har tagit ett SG och det har jäst ut en bra bit till 1013 vilket jag tvivlar på att jästen tagit ned den till eller? Troligt vildjäst som gjort jobbet med andra sockerarter?

Flaskan jag nu öppnade kylde jag någon timme i frysen. Det blev ingen fontän men efter ca 30sek började det sakta bubbla ur lite från flaskan. Det är även ett ljusare "bös", liknande små jäst bitar i glaset som sjunker till botten. Kan vara jäst men är tveksam till det. Mycket och långvarig kolsyra i ölet.

Smaken och lukten är bra.

Kör en kallkrash en vecka och ser om det ger någonting men lutar väll åt vasken för detta ölet :cry:
Användarvisningsbild
mankang
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: fre mar 18, 2011 20:35
Ort: Linköping

Re: Flaskfontäner

Inlägg av mankang »

Så länge det smakar och luktar bra skulle jag inte hälla ut ölen utan att se till att den förvaras i kylskåp eller så svalt som möjligt för att klistra jästen vid flaskbotten och för att sakta ner infektionen.

Om du har flaskor som är 50cl lättglas så skulle jag dricka dem först och kanske tom förvara dem i plastpåse.

Ha sedan tillbringare redo för att dekantera ölen i.

Hade själv samma problem i början på förra året då jag bryggde 7 st öl med samma infekterade jäst. 2 av ölen tävlade i SM, ett gick vidare till klassfinal och inget av dem fick någon domaranmärkning om infektion. Min bryggkompis tyckte sig kunna hitta en syrlig ton i en del av ölen.
Marcus Gustafsson
Användarvisningsbild
Logrisen
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: tor feb 23, 2012 22:58

Re: Flaskfontäner

Inlägg av Logrisen »

Sort tack för tipset mankang, jag kör på det och hoppas hinna dricka många och goda Brown Ale vid grillen i vår.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster